• white cheese

För oss läkarstudenter/läkare 2

För oss som pluggar till läkare, är läkare, har varit läkare, eller på annat sätt känner att de hör hemma i tråden...

Gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-70/m15840354.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-13 23:46:12:
    Den här tråden är för oss /blivande/ läkare, för diskussioner sinsemellan.
    Ni som "bara" har medicinska frågor, starta en ny tråd i ett relevant forum, tack.
    *låter otrevlig men är egentligen rätt trevlig*

• Svar på tråden För oss läkarstudenter/läkare 2
  • novalee

hedvig: ok.. ja.. kommer nog dröja nått/några år innan jag kan komma in! tänker även på barnen våra. Är ju inte gamla. Antingen lär jag pendla eller flytta på hela familjen.. Vill vara en tillgänglig mamma för mina barn åxå. Svårt de här!

• Kalinka

Det är olika från kurs till kurs, men i Uppsala har det också varit så att det är mer schemalagd tid ju längre fram du kommer i utbildningen. Nu har de lagt om hela utbildningen, men jag tror att det fortfarande är så. Generellt kan jag nog tro att det är ganska bra att ha småbarn i början, när man kan styra sin tid mer själv. När barnen sedan blir lite äldre få man mer uppbunden tid, men då fungerar det bättre.

Fast uppenbarligen så fungerar det när än man får barnen, om man ska döma av mina kursare, som klarar det.

• novalee

tack för alla svar!

intressant yrke kan jag säga! får man fråga vad man har för lön som läkare? nån som vet?

• SysterHedvig

Kalinka - fast man vet aldrig! När jag en gång läste fysiologi 20p på Karolinska hade vi medicinare som amanuenser. Jag var helt färsk och ovetande, och frågade vad lymfsystemet egentligen var och vad det var till för. Medicinaren hade ingen aning.

Hej och hå.

• Jalapeno

om jag säger 4,9 avslöjar jag hur gammal jag är.... men det ser ni på min presentation också
    Om ni har föräldrapeng går det jättebra att ha barn när man pluggar annars är AT mkt bra tid att få barn på. Där flyttas man ändå mellan kliniker och ett par uppehåll spelar ingen roll och man har barnskaffandet klart när man börjar ST plus att ingen på klinkerna bryr sig om AT läkare jobbar deltid. Kirurger "får" däremot inte jobba deltid....

Kalinka, 2 mg stesolid mot nackspärr är nåt man ger till sej själv och ett fåtal mkt mkt pålitliga personer. Därmed inte sagt att min mamma var opålitlig , bara så himla korkat att skriva ut benz i släkten. 10 mg är normal premedicinering även för små ingrepp så man behöver itne vara så orolig för engångsdoser. däremot är det smart att sprida till alla patienter, framförallt på psyk,  att benz inte på några som helst villkor skrivs ut på jourtid.

• Auris

Tyras föräldrar: Jag hade 4.3 Tur att det finns högskoleprov för på vår tid gick det inte att plugga upp betyg.

Kalinka: kul omröstning du hittat

Novalee: Ingångslön AT ca 25 000, ST drygt 30 - 35 000

• white cheese

Spännande... Två till som kom in på högskoleprovet. Jag hade rätt så dåliga betyg för att vara läkarlinjen, nånstans strax över 15, men det berodde åtminstone delvis på att jag skrev 2,0 i början av tvåan på gymnasiet, och då svek motivationen lite (får skylla på att jag var ung och dum ).
    Nån av de första veckorna på T1 stod jag och snackade med några kursare som inte visste att jag kommit in på högskoleprovet, och de började prata om hur fel det var att folk skulle glassa in när man inte hade "rätt" betyg, och att de (däribland jag då) säkert skulle få jätteproblem att hänga med i undervisningen.
    Har ni också märkt av några konstiga attityder?
    Kan ju tillägga att den inställningen har försvunnit för länge sen, nu hänger man ju kvar på egna meriter så att säga... =)

...och välkommen Erik...

• Jalapeno

Jag kom in direkt efter gymnasiet men gjorde annat i 2½ år innan jag till slut masade mej in på linjen. Det var ett himla tjat om at jag som kunde bli vad jag ville just skulle bli läkare. Till slut föll jag till föga

När jag läste var det enkelt att se vilka det var som kommit in på intervju. Det var tjejer som påbörjat en medellång vårdutbildning och/eller varit några månader på barnhem i U-land, om jag generaliserar De var/är mkt trevliga och verbala på ungefär samma sätt, allihop. Vi hade tre killar i min grupp som inte kom in på intervjun men tog sig in på högskoleprov. Jag förstår varför de inte kom in på intervjun men jag tycker verkligen att killen jag sex år senare gjorde AT med blev en minst lika bra doktor som de politiskt korrekta tjejerna som faktiskt kom in på den där intervjun som gallrade ut honom.statistiskt sett hoppar de som kom in på högskoleprovet av i högre utsträckning än andra och de som kommit in på intervju fullföljer.

nu är det tomt på patienter, natti

• Kalinka

Ja, jag läser ju i Uppsala, och här har vi inte intervju. När jag började togs 40% in på betyg, och 30% vardera på HP och HP+arbetslivserfarenhet.

Den som är absolut bäst i min nuvarande kurs, har tagit sig in på högskoleprov, och hon hade runt 15 i betyg.

Jag hade för inte så länge sedan en diskussion med några av mina kursare, som tyckte att om man har bra betyg så skriver man ju bra på högskoleprovet också. Vilket vi har flera exempel på i kursen att det inte stämmer, så de borde veta bättre.

Jag vet inte om jag kan se någon skillnad på de olika grupperna generellt. Vissa är bättre och vissa är sämre i de olika grupperna. Däremot kan jag tycka att en del av de som börjat plugga direkt efter gymnasiet (bla en av de som jag hade diskussionen med ), verkar ha en väldigt svart-vit bild av verkligheten. Ibland undrar jag om vi lever i samma universum. Det kan vara parallella universa... Det hinner kanske ordna till sig med lite mer livserfarenhet (åh detta fantastiska ord)

Svar på tråden För oss läkarstudenter/läkare 2