• white cheese

För oss läkarstudenter/läkare 2

För oss som pluggar till läkare, är läkare, har varit läkare, eller på annat sätt känner att de hör hemma i tråden...

Gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-70/m15840354.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-13 23:46:12:
    Den här tråden är för oss /blivande/ läkare, för diskussioner sinsemellan.
    Ni som "bara" har medicinska frågor, starta en ny tråd i ett relevant forum, tack.
    *låter otrevlig men är egentligen rätt trevlig*

• Svar på tråden För oss läkarstudenter/läkare 2
  • Kalinka

Jag ska vika på psyk i Östersund. Lite nervös är jag allt, för psyk är ju lite kaotiskt även här i Uppsala, och det verkar vara så över hela landet i princip. Västerås har i alla fall i princip bara importerade läkare...

Men det blir nog bra till slut. Någon gång ska man ju ut i verkligheten också, och jag ser faktiskt fram emot att gå ensam primärjour (men lite nervöst är det allt).

Själv då?

• novalee

algots pappa: ja det känns som om de lutar åt det mer! hr har det gått för er med barn & så? jobbigt?

• SysterHedvig
    Novalee - jag hade 1.9 på högskoleprovet och ungf 16.5 i betygssnitt, men kom in på första försöket här i Lund hade även kunnat komma in i Göteborg och Uppsala om jag velat.

Kalinka
    - fy. Jag ryser bara jag tänker på det du antyder. Som om dissektioner i sig inte är brutala. Två av mina kursare plockade fram sina mobiler och fotograferade sig tillsammans med om det var huvuden för undervisningssyfte eller urplockade färska hjärnor, men anatomiamanuensen blev vansinnig och skällde ut dem samt tvingade dem att radera bilderna. Ena kursaren var bara några och tjugo, den andre 35+. Vishet kommer inte med ålder...
  • Algots Pappa

Novalee: Jag har en 4 månaders pojke hemma och hans mamma är hemma med honom första året så att jag hinner gå färdigt. Det fungerar bra för oss och jag har ett gäng kursare som är en bra bit över 30 med flera barn och det går bra för dem också. Så det där med barn ska du inte oroa dig över!

Kalinka: Ska vika på medicingeriatrisk avd i umeå! Inte förstahandsvalet kanske men man måste ju ta lite hänsyn till resten av familjen. Dessutom känns det rätt ok med geriatriken, tempot är ju en aning lugnare där. Jag menar att jourerna är betydligt mindre stressiga på gerriatriken än på medicinakuten!

• novalee

systerhedvig: OK! tror nog de blir i så fall att satsa på högskoleprovet. Har typ lika mkt i snitt som dig. Känns jobbigt om jag måste läsa in behörigheten+snitt.

• Kalinka

Usch, vilka kursare, Hedvig. Ja det den här killen gjorde var värre. Det involverade dock INTE preparatet som tur var. Skickar ett privat meddelande till dig, då jag inte tycker att det passar sig att berätta för folk på forumet i övrigt.

• novalee

systerhedvig: aha.. ja lika bra att börja göra högskoleprovet då:D är ju kanske inte direkt nån geni.. haha.. men kan ju prova några år! vad gjorde du under tiden du höjde ditt hp resultat? jobbade?

algots pappa: tror åxå att de löser sig! skönt att du är färdig snart!

Hur många timmar om dan är ni i skolan? 8?

• SysterHedvig

Novalee - jag pluggade upp några gymnasiekurser jag hade G i och jobbade parallellt
    Angående antalet timmar i skolan beror det lite på termin. I Lund är det generellt sett fler timmar ju längre in i utbildningen man kommer. Första terminen var vi i skolan kanske tre av veckans 5 dagar, sedan blev det mer och mer. Nästa termin är det inte ovanligt att vara från 07.30 till 17.30 har de berättat för mig.

Svar på tråden För oss läkarstudenter/läkare 2