• white cheese

För oss läkarstudenter/läkare 2

För oss som pluggar till läkare, är läkare, har varit läkare, eller på annat sätt känner att de hör hemma i tråden...

Gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-70/m15840354.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-13 23:46:12:
    Den här tråden är för oss /blivande/ läkare, för diskussioner sinsemellan.
    Ni som "bara" har medicinska frågor, starta en ny tråd i ett relevant forum, tack.
    *låter otrevlig men är egentligen rätt trevlig*

• Svar på tråden För oss läkarstudenter/läkare 2
  • erika86

Ok, då ska jag alltså sluta oroa mig för framtiden.. Tack allihop!

Algots pappa: Ok, låter ju jättekul. Men det verkar vara mkt olika saker man läser. Flera kurser eller en?

• non compos mentis

Syster, det var en vidrig stund

• Kalinka

Jag var med om en patient med malignitet i hjärtat, som några veckor tidigare hade varit kandidatpatient. Ni vet en en sån där som man går och hämtar hela gruppen för, för att han hade så maffigt blåsljud. Jag skulle skriva in patienten, och hörde ingenting. Jag gick och hämtade den ansvariga läkaren. hon hörde heller ingenting. Det visade sig att cellgifterna hade smält ihop maligniteten, så det fanns inget blåsljud. men jag tvivlade på mina krafter där ett tag...

• erika86

White cheese: Visst såg du mitt inlägg med telefonnumret till programsekreteraren?

• white cheese

Dr Cox:
    *läser inlägget en gång till*
    Ahaaa, du hörde inga _blåsljud_!
    Jag har varit med en massa läkare som lyssnar på patienters hjärtan, och sen klappar dem på axeln och säger "det låter fint, jag hör ingenting". Och stackars patienterna undrar varför läkaren inte hör nåt när han lyssnar på deras hjärtan...

• Kalinka

Ska återgälda tjänsten med aborterade fostren i fönstret. Snart tillbaka....

• SysterHedvig

Kalinka - det var strongt av dig att stå på dig, tycker jag. Blåsljud är lömska, det tog ett tag innan jag förstod hur man ska lyssna efter dem. Fan vet om jag skulle klara det nu efter ett år av först graviditets- och sedan amningshjärna.

• non compos mentis

White chees

Nä, just det...de vanliga hjärtljuden brukar jag förstås kunna urskilja en bra dag
  • white cheese

Erika86:
    Ja, tack! Missade att kommentera det bara...
    Ska vidarebefordra det till min kompis. Surfa runt kan jag göra åt honom (när jag ändå knarkar FL), men grovjobbet kan han få göra själv...

• Kalinka

Här:(det är inlägg 90)

"OK, någon som är villig att ta sig an en ca 10 år gammal katthona? Svart med vita tecken, något överviktig, snäll och rar, går bra ihop med andra kattor. Van att vara ute sommartid men skulle även trivas som innekatt. Kan ej användas till avel då hon är kastrerad. Lystrar till namnet Märta men kommer även om man ropar tonfisk. Omplaceras pga svårigheter att göra behoven enbart på lådan. Eventuellt medföljer 33 årig man, 1,90 lång, blond, blåögd, vältränad och utbildad läkare. Går bra ihop med andra män men trivs bäst som ensam-man i hemmet. Lat men snäll och mysig. Fungerar ej i avel då även han är steril. Har inte visat någon talang i lydnad eller bruks heller men har stora förutsättningar som sällskapskarl. Han är dock rumsren."

Svar på tråden För oss läkarstudenter/läkare 2