• white cheese

För oss läkarstudenter/läkare 2

För oss som pluggar till läkare, är läkare, har varit läkare, eller på annat sätt känner att de hör hemma i tråden...

Gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-70/m15840354.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-13 23:46:12:
    Den här tråden är för oss /blivande/ läkare, för diskussioner sinsemellan.
    Ni som "bara" har medicinska frågor, starta en ny tråd i ett relevant forum, tack.
    *låter otrevlig men är egentligen rätt trevlig*

• Svar på tråden För oss läkarstudenter/läkare 2
  • Kalinka

Just blåsljud ska man verkligen tala om för patienten tycker jag. Om inte annat för att om patienten sen kommer på infektion (där jag uppenbarligen har en ST-tjänst), så är det bra att kunna fråga patienten om de har haft ett blåsljud tidigare. Så man inte sätter igång stora endokarditlarmet direkt.

Jag var med om en gravid patient med infektion och blåsljud(vilket man ju kan ha vid en infektion utan att det är endokardit). Hon hade grav.hypertoni, och hade blivit kollad för detta på spec.mvc. Men ingenstans stod det om man hade lyssnat på hjärtat där, så det var omöjligt att veta om det var pga graviditeten(som man ju också kan ha blåsljud pga), eller om det var nytillkommet.

• SysterHedvig

white cheese - oj det har jag aldrig råkat ut för. Vi brukar ju fråga patienterna specifikt om vi får lyssna på deras blåsljud och det är ingen som har sett förvånad ut

• Kalinka

Tyras föräldrar:
    Är det sant? Lyssnar du på folk som du ska operera. Du är allt en konstig operatör!

• Kalinka

Ser att Hedvig också hittat den här tråden:

www.familjeliv.se/Forum-4-51/m19849504.html

Tycker lite synd om den stackars AT-läkaren (han måste vara ganska lätt att identifiera) som blir uthängd så där. Men å andra sidan, om man kliver upp mitt i natten för att leka med katten, så förjänar man nog inte bättre...

• white cheese

Kalinka:
    Fast än så länge känner jag nog inte full tilltro till min förmåga att höra rätt. Hör jag ett blåsljud på en patient där det överallt i journalen står "cor: regelbunden rytm, normofrekvent" och inget mer, så går jag nog till en läkare och ber honom lyssna innan jag säger nåt till patienten...

Å andra sidan har jag ju sett journaler där det vid ett tillfälle står "systoliskt blåsljud över I2 dx", vid ett annat tillfälle "systoliskt och diastoliskt blåsljud över hela prekordiet" och vid ett tredje "inga hörbara bi- eller blåsljud".
    (I "fel" kronologisk ordning då, för att det skulle kunnat utvecklas efter hand).
    Så man kanske inte ska ha full tilltro till vare sig journaler eller färdiga läkare heller...

• SysterHedvig

Kalinka - ja jag dras till allsköns konstiga trådar. Men den var särdeles rolig - en slöare karl verkar man få leta efter. Jag menar, är det verkligen sant att det finns någon som inte blir arg på en katt som pissar ner ens kläder i nio (!) år?

• non compos mentis

Apropå blåsljud... när jag var på stroke så bad en av läkarna mig att gå och lyssna på en viss patients hjärta (som han alltså visste hade kraftiga blåsljud, men det gjorde inte jag) Glad i hågen gick jag dit och lyssnade och lyssnade och hörde inte ett skit! Blev svettig och gick tillbaka varpå läkaren ber mig berätta vad jag hörde. "jo....ja.....jag hörde inte så värst mycket om jag ska vara ärlig" svarar jag och läkaren, som är en mycket snäll människa hade svårt att dölja sin oro över min inkompetens men svarade att han då ju måste gå och lyssna igen, för i morse hade hon ju haft tydliga blåsljud. Jag kände mig rätt menlös. Men det visade sig att vi pratade om olika patienter Till våra bådas stora lättnad.

Svar på tråden För oss läkarstudenter/läkare 2