• white cheese

För oss läkarstudenter/läkare 2

För oss som pluggar till läkare, är läkare, har varit läkare, eller på annat sätt känner att de hör hemma i tråden...

Gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-70/m15840354.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-13 23:46:12:
    Den här tråden är för oss /blivande/ läkare, för diskussioner sinsemellan.
    Ni som "bara" har medicinska frågor, starta en ny tråd i ett relevant forum, tack.
    *låter otrevlig men är egentligen rätt trevlig*

• Svar på tråden För oss läkarstudenter/läkare 2
  • Cuthalion

Tänkte höra om Ni vet ifall någon kommit in på läkarlinjen genom någon bakdörr, alltså inte genom de officiella sätten. Nyfiken på vilka vägar som finns för att bli antagen

• Kalinka

Tyras föräldrar skrev 2007-06-20 17:25:03 följande:

finns nån kul undersökning där man frågat norska läkarkandisar om vilka sorters läkare som är coola och vad de tror att allmänheten tycker. Listan stämde nog ganska bra med kalinkas.
    Enl vad jag tror ligger ögon och hud mkt högre. Jag kanske bara är USA-influerad men där var just de två specialiteterna skyhögt rankade för att de utförde många små operationer privat och kunde casha in som f-n utan att slita ihjäl sig.  Infektion, i synnerhet tropikmedicin, ligger också högt. Det är ett helvete att komma in på dom stora klinkerna. De låter folk jobba i åratal utan att få ST. Det är bara plastikkirurgerna som bär sig åt så mot underläkare. Narkos är väl hyfsat hög status. Iallfall anser danska ssk att sovadoktorerna är sexigast. Hur många ggr har narkosläkare berättat detta för er?
    Kan det vara den blå färgen? Kirurger får ju faktiskt inte ha på sig den kläderna utanför op, även om det slarvas med det, men det får ju narkosen.

Infektionsläkare kan jag nog hålla med om, men hud/ögon tänker jag inte vika en tum på. En av mina kursare hade väldigt svårt att sova ett tag, och ville ha lite Atarax utskrivet, varpå läkaren som nådigt skrev på receptet sa: "Du kanske borde bli något mindre stressigt, som ögonläkare" Och jag har hört kommentaren "Eller så kan ni ju alltid bli hudläkare" med ett mycket nedlåtande tonfall, fler gånger än jag kan räkna till.
  • Kalinka
    Cinzano skrev 2007-06-20 17:29:33 följande:
    Tänkte höra om Ni vet ifall någon kommit in på läkarlinjen genom någon bakdörr, alltså inte genom de officiella sätten. Nyfiken på vilka vägar som finns för att bli antagen
    Kort och gott: Nej, det går inte. Det fanns en tid när man kunde gå till uppropet och ta någons plats som inte dök upp, men nu går de strikt efter reservlistan.
  • Kalinka

Tyras föräldrar skrev 2007-06-20 17:46:53 följande:

finns sjukvårdspersonal-kvoten kvar?
    Nej, inte i Uppsala i alla fall.
  • SysterHedvig

2003 när jag blev antagen fanns heller ingen sådan kvot.

Tyras föräldrar skrev 2007-06-20 17:46:53 följande:
    finns sjukvårdspersonal-kvoten kvar?
  • SysterHedvig

manliga gynekolog-tråden är verkligen helt uppåt väggarna. Tänk vad folk har skev uppfattning om vad som susar genom huvudet på en när man är i tjänst.

• Auris
    Cinzano skrev 2007-06-20 17:29:33 följande:
    Jag hade flera kursare som kom in genom att börja studera utomlands, främst i Ungern men även någon som studerat i Tyskland. Jag tror de läste ca tre år där. Sedan bytte de över och började termin 4 eller 5 i Sverige. Jag tror dock att det har blivit svårare att få byta över nu.
  • Auris
    Kalinka skrev 2007-06-20 16:31:29 följande:
    1. Neurokirurger
    2. Thoraxkirurger
    3. Vanliga kirurger
    4. Stor odefinierbar grupp, med gynekologer, ÖNH, ortopeder, urologer mfl.
    5. Invärtesmedicinare av alla de slag, infektionsläkare.
    6. Allmänläkare och psykiatriker
    7. Hudläkare och ögonläkare
    8. Socialmedicinare
    Graden av coolhet avgörs av hur mycket jour man har, om man opererar, hur få lagade mål mat man kan äta till lunch (dvs max trycka i sig en smörgås), samt om man dricker kaffe med eller utan mjölk (med mjölk är helt ute bland kirurger), samt hur ofta man fikar!
    Infektionsläkare ska absolut upp ett snäpp, de står över vanliga internmedicinare i rangordningen. Sedan håller jag nog även med Tyras föräldrar om att man ska flytta upp ögonläkare och hudläkare ett snäpp. Speciellt ögonkirurger för de kan gå blåklädda och har aldrig mjölk i kaffet. Klart ovanför psykläkare och distriktsläkare som ju till och med lallar runt i civila kläder. Narkosläkare ska in ovanför allmänkirurger. Ni har väl hört om blod-hjärn barriären på op

Manliga gynekologtråden är helt osannorlik. Man vet inte om man ska skratt eller gråta. Jag har inte vågat avslöja för dem att jag var på väg att bli urolog en gång i tiden - då tror de säkert att man är pervers
Svar på tråden För oss läkarstudenter/läkare 2