• white cheese

För oss läkarstudenter/läkare 2

För oss som pluggar till läkare, är läkare, har varit läkare, eller på annat sätt känner att de hör hemma i tråden...

Gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-70/m15840354.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-13 23:46:12:
    Den här tråden är för oss /blivande/ läkare, för diskussioner sinsemellan.
    Ni som "bara" har medicinska frågor, starta en ny tråd i ett relevant forum, tack.
    *låter otrevlig men är egentligen rätt trevlig*

• Svar på tråden För oss läkarstudenter/läkare 2
  • Jalapeno
    KickStart skrev 2007-05-24 21:00:02 följande:
    Jag anar en konspiration från Sveriges mjölkbönder Undrar om det hjälper mot tonsillit också
    i liksom en kombination av utvärtes och invärtes behandling?
  • KickStart
    Kalinka skrev 2007-05-24 17:15:45 följande:
    Har en till fråga till oraklet Morula (gör en djup bugning), fast andra får gärna komma med input. Jag har stött på flera trådar här på FL där folk diskuterar hur tidigt man kan få grav.symtom. En del säger att de fick symtom tre dagar efter ÄL, andra hävdar att man inte kan få symtom tidigare än tio dagar efter, eftersom embryot inte producerar HCG innan implantationen skett, som de hävdar inte sker före 10 dagar efter. Men av vad jag kommer ihåg från fysiologin så börjar blastocysten (och sånt där) producera HCG rätt tidigt, och HCG har väl en viktig roll innan implantationen, som väl tar några dagar. Dessutom tar det väl olika lång tid innan implantationen sker. I min embryologibok står det 6 dagar, inte 10.Det är väl också ett hormonellt samspel mellan blastocysten och äggstockarna? Detta skulle väl vissa kvinnor kunna känna av? Är jag helt ute och cyklar?
    Oraklet Jo man tackar *S*
    Jag tror att det man känner av är effekterna av Progesteron och Östrogen. Sedan så börjar även produktionen av HCG relativt snart efter befruktning- (som i sin tur stimulerar gulkroppen att producera östrogen i tidig graviditet)
    Så rent teoretiskt är det fullt möjligt att känna av det så pass tidigt.

Själva nidationen brukar ske 7-10 dagar efter befruktningen.
    S´Rioghal Mo Dhream= Royal is my race= Clan MacGregors motto!
  • KickStart

Nu är jag trött...
    Stimulerar gulkroppen att producera östrogen och progesteron- ska det givetvis vara

• KickStart

Appropå mejeriprodukter
    Så var det en av de läkare som fått legitimationen på falska grunder som hävdade i sten att youghurt och gurka var det bästa man kunde ge mot bl.a. sömnsvårigheter.

• KickStart

Undrar om det ska vara salt i också?
    Han glömde att nämna det..
    Men du ta ett mått för säkerhetsskull.

• Raskolnikov

Sade han någon gång om man skulle ta det per os?

• Kalinka
    KickStart skrev 2007-05-25 11:33:40 följande:
    Appropå mejeriprodukter Så var det en av de läkare som fått legitimationen på falska grunder som hävdade i sten att youghurt och gurka var det bästa man kunde ge mot bl.a. sömnsvårigheter.
    Har du träffat en av de där läkarna? Eller har jag missat programmet?

Har fått referat av mina kursare, men inte själv sett det. Vi har dock kommit fram till att killen som ville bli gynekolog gjorde ett felaktigt val av ST. Han borde valt psykiatri istället. Där hade han lätt kunnat gömt sig ett helt yrkesliv, utan att någon tyckt att han kunde för lite. Det finns jättemånga bra och engagerade psykiatriker, men sen har vi ju de där som man undrar om de grävt fram under nån sten eller nåt.... I alla fall i Uppsala.

Saknar en ingrediens förresten. Det ska vara olivolja i tsatsiki.
Svar på tråden För oss läkarstudenter/läkare 2