• white cheese

För oss läkarstudenter/läkare 2

För oss som pluggar till läkare, är läkare, har varit läkare, eller på annat sätt känner att de hör hemma i tråden...

Gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-70/m15840354.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-13 23:46:12:
    Den här tråden är för oss /blivande/ läkare, för diskussioner sinsemellan.
    Ni som "bara" har medicinska frågor, starta en ny tråd i ett relevant forum, tack.
    *låter otrevlig men är egentligen rätt trevlig*

• Svar på tråden För oss läkarstudenter/läkare 2
  • white cheese

Nej nej nej, inte flytta upp ögonläkarna. Då flyttar ni ju ner allmänläkarna, och det funderar ju jag på att bli... *klänger mig fast vid sjätteplatsen*
    Allmänläkare måste ju vara mycket coolare för dom... eh... hm... Nä, okej då...

• Kalinka

Nej, jag insisterar på det där med ögonläkare. De (och det här är sant, jag har sett det med egna ögon) FIKAR! Alltså tar en god smörgås till kaffet, och dessutom mjölk i kaffet. Retinalkirurger är nog snäppet coolare. Men jag har sett såna fika och ta mjölk i kaffet....

Har jag missat manlig gynekologtråden förresten?

• Kalinka

Lever i någon slags fåfäng förhoppning om att jag ska bli klar med mina patienter förresten, men det verkar inte gå. Det hopar sig med sjukskrivningar som ska fixas och recept som behöver förnyas. Det finns så mycket rutiner som jag inte kan på det här stället, för att inte prata om när jag kommer att förstå var man ska hitta saker i det här datajournalsystemet. Kommer förmodligen att ske 2017!

• KickStart

Din stackare
    Datajournaler kan vara ett gissel..*morr*

Hoppas att du snart får en välförtjänt sommarvila.

S´Rioghal Mo Dhream= Royal is my race= Clan MacGregors motto!
  • Auris

Kalinka: Och jag insisterar på att ögonläkare ska flyttas upp. Jag är ju för 17 gift med en retinalkirurg så jag borde veta.
    Hur som helst - ögonläkarna i Umeå FIKAR inte - maken är visserligen känd för att alltid dyka upp i fikarummet och snika åt sig när det finns gofika i personalrummet men det är en annan sak. Mjölk i kaffet används av ungefär hälften av ögondoktorerna men inte av någon av retinalkirurgerna. Dessutom brukar maken komma hem och klaga på att han inte hunnit äta lunch eftersom han opererat (Skyll dig själv om du inte äter efter operationen -idiot!) och det har jag aldrig hört från någon allmänläkare eller psykiater. På den vårdcentral jag var drack inte ens alla doktorerna kaffe. Ett par av dem drack TE med mjölk och hade med smörgås till förmiddagsfikat. Och både vårdcentralsdoktorer och psykdoktorer går i civila kläder. Det placerar dem absolut nedanför alla doktorer i rock.

• Kalinka
    ÅsaKj skrev 2007-06-26 13:43:13 följande:
    Kalinka: Och jag insisterar på att ögonläkare ska flyttas upp. Jag är ju för 17 gift med en retinalkirurg så jag borde veta.Hur som helst - ögonläkarna i Umeå FIKAR inte - maken är visserligen känd för att alltid dyka upp i fikarummet och snika åt sig när det finns gofika i personalrummet men det är en annan sak. Mjölk i kaffet används av ungefär hälften av ögondoktorerna men inte av någon av retinalkirurgerna. Dessutom brukar maken komma hem och klaga på att han inte hunnit äta lunch eftersom han opererat (Skyll dig själv om du inte äter efter operationen -idiot!) och det har jag aldrig hört från någon allmänläkare eller psykiater. På den vårdcentral jag var drack inte ens alla doktorerna kaffe. Ett par av dem drack TE med mjölk och hade med smörgås till förmiddagsfikat. Och både vårdcentralsdoktorer och psykdoktorer går i civila kläder. Det placerar dem absolut nedanför alla doktorer i rock.
    Är det sant? TE med mjölk. Borde anmäla detta till HSAN direkt! De är ju en skam för läkaryrket. Bort med legitimationen direkt tycker jag.

Skämt åsido, min lilla lista är baserad till 95% på vilka kommentarer man hör från andra specialiteter om en viss specialitet när man går runt som kandidat. Det är hemskt vilket behov ffa kirurger har att framhålla sig själva som de enda som gör någon nytta.

Själv är jag hysteriskt icke-cool. Jag dricker ALDRIG kaffe utan mjölk, dricker då hellre te. Kan inte äta lunch på mindre än 30 min, och blir dessutom lågglykemisk på nolltid om jag inte får ett riktigt lagat mål mat, helst med bönor och grönsaker!!!

Det är nog lika bra att kasta in handduken och bli socialmedicinare direkt.

Jag har en kursare som gör stor show av vilka tråkiga människor neurokirurger är. Han påstår att den enda stund på dagen som de blir entusiastiska är rtg-ronden på morgonen.
  • Jalapeno

neurokirurger har inga liv... då blir man lätt trist

vilka doktorer har mest aktiv fritid? jag röstar på rtg-läkare. Vimlar av fotograferande musikaliska människor. husläkare jobbar mest deltid och har per definition mest fritid men jag vet inte riktigt hur de utnyttjar den.

• Kalinka

Tyras föräldrar skrev 2007-06-26 15:43:16 följande:

neurokirurger har inga liv... då blir man lätt trist vilka doktorer har mest aktiv fritid? jag röstar på rtg-läkare. Vimlar av fotograferande musikaliska människor. husläkare jobbar mest deltid och har per definition mest fritid men jag vet inte riktigt hur de utnyttjar den.
    I uppsala är det ÖNH-läkarna som verkar vara mest musikaliska och ha mest aktiv fritid. Kanske för att jobbet är så antiintellektuellt. Konstigt hur det kan vara. Fast jag är ju partisk i det fallet, eftersom jag är så förtjust i ÖNH.

Psykiatriker är mest konstiga och skumma. Där jag jobbar nu är det en av ST-läkarna som precis köpt en lastbil att köra runt i på fritiden. Bara för att han tycker det är kul!
  • Kalinka
    KickStart skrev 2007-06-26 11:44:52 följande:
    Din stackare Datajournaler kan vara ett gissel..*morr*Hoppas att du snart får en välförtjänt sommarvila.
    Det här datajournalsystemet får Cosmic att framstå som ett under av logik.

Tyvärr kommer jag bara att vara ledig en vecka, och det är inte säkert att min man kommer kunna vara ledig då.
Svar på tråden För oss läkarstudenter/läkare 2