• white cheese

För oss läkarstudenter/läkare 2

För oss som pluggar till läkare, är läkare, har varit läkare, eller på annat sätt känner att de hör hemma i tråden...

Gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-70/m15840354.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-13 23:46:12:
    Den här tråden är för oss /blivande/ läkare, för diskussioner sinsemellan.
    Ni som "bara" har medicinska frågor, starta en ny tråd i ett relevant forum, tack.
    *låter otrevlig men är egentligen rätt trevlig*

• Svar på tråden För oss läkarstudenter/läkare 2
  • Kalinka
    erika86 skrev 2007-06-03 23:18:37 följande:
    Hur tänkte du när du skrev sådär??? Som läkarstudent får man ju lära sig att inte bara tro på vad folk säger åt en utan ta reda på fakta själv. Så vad händer då? Jo jag blev ju såklart tvungen och testa och nu är jag också fast! *mumlar argt* Nä, men är inte så arg egentligen. Jag tror att jag kan kontrollera mig själv, jag kan sluta precis när jag vill, jag är inte beroende... :p Men den är ju sååå god så jag vill nog inte ;)
    Om du vill ha tips på annat schysst tjack så gjorde jag och min man rabarber- och jordgubbsglass på jordgubbsyoghurten, kokt rabarber och vispgrädde igår. Vi är för tillfället lyckliga och glada. Undrar vilket benzoschema man sätter på yoghurtmissbrukare?
  • erika86
    Kalinka skrev 2007-06-04 11:26:31 följande:
    Om du vill ha tips på annat schysst tjack så gjorde jag och min man rabarber- och jordgubbsglass på jordgubbsyoghurten, kokt rabarber och vispgrädde igår. Vi är för tillfället lyckliga och glada. Undrar vilket benzoschema man sätter på yoghurtmissbrukare?
    Ingen aning, jag går t3 :p Men jag undrar om inte jag behöver avvänjning ändå. Fick svår abstinens under föreläsningen och längtade hem tills jag skulle få äta youghurt :)

Puh en sak som jag slipper prova där. Jag gillar inte rabarber och är inte jätteförjust i glass. Det är ju det som är så bra med youghurten, den påminner om glass men är inte så kall och kompakt (ja, jag vet att jag är konstig)
  • Kalinka

Appropå yoghurt. Jag sitter och tittar på cateringmenyer. Har hela tiden kännt att jag vill ordna fest när jag tar examen. Funderade litegrann ensam på min stuga (maken jobbar), och kom fram till att om vi ska stå och laga mat och släkt och vänner (drygt 40 personer), så kommer det inte bli så mycket fira av för oss. Det kanske är värt det att betala en cateringfirma istället.

Man blir hungrig när man tittar på italienska buffemeyer, vill jag lova. Italienskt är iofs väldigt mycket 90-tal.... Är man helt ute då?

• Kalinka

Det har ju pratats om att skaffa barn under utbildningen. Jag hade definitivt gjort det om jag inte vore en så nervös varelse. Både jag och min man har velat ha barn i flera år. Men jag kände att jag bara inte pallade att ha barn och oroa mig för tentor samtidigt. Jag kände att jag ville ha min utbildning klar. Jag kan tycka att det är lite synd, för jag tror att det hade varit suveränt att få barn under utbildning. Det är ju ingen som lider av att man behöver gå lite tidigare, som det är på ett jobb.

Sen att vara två studenter. Det är säkert tuffare än när en jobbar, men jag har två kursare som är ett par(utan barn), och de har precis tagit ett stort lån för att renovera köket, som de ska betala av i sommar. Om man klarar av det som två studenter borde man ju rimligtvis klara av de ökade kostnaderna med att ha barn också. Man måste ju inte ha en ssk bajsblöjehink med parfymerade påsar....

• white cheese

Apropå mat och sånt... Jag ska hålla föredrag om PCOS imorgon, och kunde såklart inte motstå frestelsen att "krydda" mitt framträdande lite... Så den här tårtan ska jag ha med mig till föredraget:
    www.familjeliv.se/krypin/white_cheese/gallery/phpferxui.jpg

Är rätt så nöjd med resultatet, men framför allt har jag kommit fram till att allt tentapluggande borde ske på tårtor - jag kommer aldrig nånsin glömma dessa hormoner nu!

• erika86

White cheese: Jag säger bara wow! Är grymt imponerad!

• erika86

Syster hedwig: Nej, inte knäpp. Kreativ heter det :)

• white cheese

*lyssnar på erika och räcker ut tungan åt syster Hedvig*

Vi skulle ha föredrag fram till kl 16, så jag plockade fram tårtan vid halv tre, lagom till eftermiddagskaffet... Då kom kurssekreteraren in och blev alldeles till sig, och bad oss att inte äta av tårtan innan klockan tre, för då var kursansvarige färdig med nåt möte, så han skulle få se den fantastiska skapelsen... Så efter en snabb omröstning stoppade vi in tårtan i kylen igen, men sen visade det sig att vi var färdiga med alla föredragen tio över tre... så det höll på att inte bli nåt tårtande. Som tur var tyckte folk att det var värt att stanna kvar och äta en bit. Dock inte två (bitar alltså), så nu har vi hälften kvar till de föredragen som är kvar imorgon förmiddag... Jag kommer vara _mätt_ på tårta!

Svar på tråden För oss läkarstudenter/läkare 2