• white cheese

För oss läkarstudenter/läkare 2

För oss som pluggar till läkare, är läkare, har varit läkare, eller på annat sätt känner att de hör hemma i tråden...

Gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-70/m15840354.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-13 23:46:12:
    Den här tråden är för oss /blivande/ läkare, för diskussioner sinsemellan.
    Ni som "bara" har medicinska frågor, starta en ny tråd i ett relevant forum, tack.
    *låter otrevlig men är egentligen rätt trevlig*

• Svar på tråden För oss läkarstudenter/läkare 2
  • Kalinka
    KickStart skrev 2007-05-25 02:32:36 följande:
    Oraklet Jo man tackar *S*Jag tror att det man känner av är effekterna av Progesteron och Östrogen. Sedan så börjar även produktionen av HCG relativt snart efter befruktning- (som i sin tur stimulerar gulkroppen att producera östrogen i tidig graviditet)Så rent teoretiskt är det fullt möjligt att känna av det så pass tidigt.Själva nidationen brukar ske 7-10 dagar efter befruktningen.
    Vet ju vid det här laget att om man smörar tillräckligt mycket kan man få folk att svara på hur krångliga och tröttsamma frågor som helst.

Men det var ungefär sådär jag menade att jag trodde att det var. Om det nu inte framgick tidigare....
  • Kalinka
    SysterHedvig skrev 2007-05-25 19:10:12 följande:
    olivolja? det har jag missat... jaja, man lär så länge man lever!
    Egentligen mynta också, men det brukar jag hoppa över. Tycker att det är så jobbigt att köpa en hel kruka mynta bara för att göra en ynka sats tsatsiki.
  • SysterHedvig

jag brukar göra den på yoghurt, gurka, vitlök, salt och vitpeppar, men så har jag aldrig öppnat en kokbok och sett efter hur man gör den paw rihktigt

• mamalucky

Så gör 6-barnsmamman entré...

(Såg att jag var omnämnd i första tråden *rodnar*, kändes som att tjuvlyssna - Hej Dr Cox!, som självklart kommer läsa ikapp varenda rad så fort hon kommer åt en dator )

Det där med att känna grav tidigt: Jag har känt det ca en vecka innan förväntad mens alla gånger utom den första, testade dessutom + 4 dar innan sist. Det blir ju en helmysko känsla i kroppen som inte går att missa. Tror, precis som oraklet , att den mest beror på Ö o P eftersom iaf jag känner en lightversion av samma innan varje mens. Sen när hCG´t börjar stiga kommer illamåendet, alla äckliga lukter osv...

Morula: Finns en viss risk att jag kommer o konkurrerar med dig om några år (en vecka kvar på T6). Men ärligt talat vet jag inte riktigt vad man gör som gyn.ob, du får gärna berätta!

• KickStart
    Kalinka skrev 2007-05-25 19:10:44 följande:
    Vet ju vid det här laget att om man smörar tillräckligt mycket kan man få folk att svara på hur krångliga och tröttsamma frågor som helst.Men det var ungefär sådär jag menade att jag trodde att det var. Om det nu inte framgick tidigare....
    Jag förstog det *S*
    S´Rioghal Mo Dhream= Royal is my race= Clan MacGregors motto!
  • KickStart
    mamalucky skrev 2007-05-25 20:10:24 följande:
    Så gör 6-barnsmamman entré...(Såg att jag var omnämnd i första tråden *rodnar*, kändes som att tjuvlyssna - Hej Dr Cox!, som självklart kommer läsa ikapp varenda rad så fort hon kommer åt en dator )Det där med att känna grav tidigt: Jag har känt det ca en vecka innan förväntad mens alla gånger utom den första, testade dessutom + 4 dar innan sist. Det blir ju en helmysko känsla i kroppen som inte går att missa. Tror, precis som oraklet , att den mest beror på Ö o P eftersom iaf jag känner en lightversion av samma innan varje mens. Sen när hCG´t börjar stiga kommer illamåendet, alla äckliga lukter osv...Morula: Finns en viss risk att jag kommer o konkurrerar med dig om några år (en vecka kvar på T6). Men ärligt talat vet jag inte riktigt vad man gör som gyn.ob, du får gärna berätta!
    Välkommen mama!
    Kul att du har hittat hit
    Och ännu mera roligt att du vill komma och konkurera. Det tycker jag låter toppen
    S´Rioghal Mo Dhream= Royal is my race= Clan MacGregors motto!
Svar på tråden För oss läkarstudenter/läkare 2