• white cheese

För oss läkarstudenter/läkare 2

För oss som pluggar till läkare, är läkare, har varit läkare, eller på annat sätt känner att de hör hemma i tråden...

Gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-70/m15840354.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-13 23:46:12:
    Den här tråden är för oss /blivande/ läkare, för diskussioner sinsemellan.
    Ni som "bara" har medicinska frågor, starta en ny tråd i ett relevant forum, tack.
    *låter otrevlig men är egentligen rätt trevlig*

• Svar på tråden För oss läkarstudenter/läkare 2
  • Auris

SysterHedwig: Ja. De tar visst bara hänsyn till inkomst som beräknas pågå minst 6 månader efter förlossningen. Man får alltså skaffa ett långtidsvick då, det kan ju inte vara så svårt.
    Ärligt talat vet jag int om det funkar fortfarande men när jag pluggade kunde man i vart fall göra så

• LubbDubb

Hej alla!

Karln är också student är jag rädd. Och med en (1) klinisk kurs i ryggen är jag inte jättehet på UL-marknaden än...

Jag hör själv hur det här låter. Borde kanske inte ta den här biten av diskussionen - ekonomi - här med er utan söka mig till nån tråd för långtidarbetslösa eller sjukpensionärer eller andra med liknande ekonomisk situation som en själv...

Vet faktiskt inte om jag är så sugen på att ta uppehåll för att jobba under gravididet. Jag trivs utmärkt med studierna. Men det kanske är absolut nödvändigt. Och ska då mannen ta uppehåll och jobba heltid babyns första tid för att han senare ska få samma fp? Då går ju liksom poängen med att va student och förälder (tid) lite bort?

En annan sak också. Det pratas om huruvida det är bäst under AT eller ST eller utbildning men om man vill ha flera barn då? Kanske blir det utbildningen, AT och ST!

• LubbDubb

Inte ultraljudsmarknaden... Underläkarmarknaden.

• SysterHedvig

LubbDubb - det är magert, kan jag börja med att säga, att få lägsta SGI (180kr/dag) - jag tar föräldrapenning fyra dagar av sju i veckan och tillsammans med barnbidraget har jag ungf 3000 efter skatt. Så vi lever på sambons lön, faktiskt.

Syskon tänkte vi försöka få senare, antagligen under ATn - jag vill hemskt gärna bli färdig med grundutbildningen någon gång, så den ska jag nog beta av nu under de kommande två åren.

• LubbDubb

SysterHedvig: Tre av sju dagar betyder att man sprider ut dagarna över längre tid, eller?

Hur är det med bostadbidrag som student med barn?

Alltså, att man överhuvudtaget kan med att sitta och planera in ett barn till ett liv med ekonomi byggd på bidrag är väl att man inom de närmsta åren ändå har en säker ekonomi att vänta. Det är ju ett visst glapp bara mellan studiemedlet och AT-lönen.

• SysterHedvig

Lubbdubb - när du får barn får vardera föräldern 240 dagar att lägga hur man vill och man har även rätt att ta ut de dagarna fram tills barnet fyller 8 (förenklat - det finns massor med sidospår och extraregler). Så jag sparar mina dagar eller så kommer jag få "ge" dagar till min sambo, vi får se hur ekonomin ser ut under pappaledigheten.

Bostadsbidrag är jag osäker på, vi har det nog för bra för att få ta det.

• white cheese

Okej... *börjar bli lite klokare ang den stackars kanske-kaninen*
    Räknas det som slöseri med tid att sitta och fundera på hur man översätter just det ordet som definitionsmässigt inte kan översättas?

Ang det här med FP, som jag totalt inte alls har koll på, menar ni att de bara beräknar FP på kommande sex månader? Så att man skulle kunna skaffa barn mellan T11 och AT:n, och få FP baserat på AT-lönen?

• Jalapeno
    white cheese skrev 2007-06-02 13:39:00 följande:
     Räknas det som slöseri med tid att sitta och fundera på hur man översätter just det ordet som definitionsmässigt inte kan översättas?
    touché
  • erika86

Tyras föräldrar: Okej, då förstår jag :)

• erika86
    Kalinka skrev 2007-05-27 21:50:45 följande:
    Jag måste bara varna er. Köp INTE den nya vaniljyoghurten från Lindahls (ni vet samma tillverkare som gör den turkiska yoghurten) på 1l hink. Ni kommer aldrig kunna sluta äta den. Det är för sent för mig, men rädda er själva medan ni kan!Det har kommit jordgubbsyoghurt samtidigt, och jag tror att samma varning gäller för den.
    Hur tänkte du när du skrev sådär??? Som läkarstudent får man ju lära sig att inte bara tro på vad folk säger åt en utan ta reda på fakta själv. Så vad händer då? Jo jag blev ju såklart tvungen och testa och nu är jag också fast! *mumlar argt*

Nä, men är inte så arg egentligen. Jag tror att jag kan kontrollera mig själv, jag kan sluta precis när jag vill, jag är inte beroende... :p Men den är ju sååå god så jag vill nog inte ;)
Svar på tråden För oss läkarstudenter/läkare 2