• laven

Coola stickare, del 2

Eftersom den gamla tråden stängt öppnar vi en ny och fortsätter sticka allt vi förmår.

Alla är givetvis välkomna, från nybörjare till mästare. Det är roligt att inspireras av vad andra gör och bra att ha ett ställe där man kan be om hjälp om man fastnar.

Sticka lungt!

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-179/m16088206.html

• Svar på tråden Coola stickare, del 2
  • Villain

Magda jag har kollat lite på dem och de kostar uppemot 10000kr nya.
    ALLA: Jag har ett dilemma (igen) och det är virkning det gäller, trots att det är en stick-tråd detta :D

Jag virkar en kofta.
    Får inte ihop det med avmaskningen.
    Fråga 1: När man ska avmaska varje varv X antal maskor, innebär det då att man ska avmaska dels när man kommit till "slutet" av varvet och sedan direkt igen när man vänder eller ska man virka fram och tillbaka och sedan maska av igen?

Så här står det i alla fall i beskrivningen:

(Bakstycke)
    Totalt 47 maskor per varv från början
    När arb mäter X cm avmaskar man för vardera ärmhålet 4,1,1,1 (samma för alla storlekar) fm för varje varv.
    Vid X cm avmaskar man för vardera axeln 3,3,2,2 (olika för alla storlekar). Samtidigt med den andra axelavmaskningen uteslutar man de 13 mittersta maskorna (nacken) och virkar var sida för sig. HÄR blir det problem!! Det finns inte tillräckligt många maskor på var sida för att avmaska 3,3,2,2. Det räcker bara till 3,3. OCH det blir jättepluttigt... inte alls som det ser ut på bilden som följer med beskrivningen.
    Samma avmaskning gäller för framstycket och ser lika knepigt ut där.

FRÅGA:
    Kan man skita i avmaskningen för axeln och virka rakt så det blir mer som en "väst" eller blir det konstigt när man ska montera ärmen då? Ärmen ska avmaskas "för ärmkupan" i omgångar...
    Dilemma!

• Lynley

Laven, tack för hjälpen. Gjorde som så att jag la en sovande dotter i vagnen och gick till närmsta garnaffär, som var dödligt het och helt saknade all form av luftkonditionering, och inhandlade Garnstudios bomullsgarn Safran. Det blir säkert bra. Valde en off-whitenyans så det gör inte så mycket om jag behöver fler nystan från ett annat färgbad.
    Köpte också nystan till en babykofta som jag länge funderat på:

www.garnstudio.com/lang/se/visoppskrift.php&d_id=27&lang=se

Men nu ska jag sätta igång med det engelska mönstret. Är sååå trött på att hitta alla dessa snygga mönster utan att kunna sticka dem. Vi får se hur det går.

• laven

Det går säkert jättebra, Lynley. Fastnar du kan du ju alltid be om hjälp.

Tyvärr kan jag inte hjälpa Villain. Jag har inte virkat på evigheter.

• Lynley

Laven igen eller vem som helst!
    Jag stickar för närvarande:

www.craftster.org/forum/index.php

Man stickar en raglan uppifrån och ner helt enkelt(!) men jag tycker intre alls att ökningen (sticka i främre maskbågen och sedan i bakre) blir snygg. Jag förstår inte vad jag gör för fel...
    Använder Safran och stickar med sticka nr 5.

Någon som har något idé?

• laven

Pröva en annan ökning. Du kan t.ex. sticka i bågen som är mellan maskorna. Se till att du vrider den innan du stickar bara, annars blir det ett sånt fult hål.

• stenfalk

Hej kära vänner. Jag har problem.
    Jag har köpt det här mönstret: www.fiddlesticksknitting.com/PeacockLarge.html
    Och jag kan inte bestämma mig för i vilken färg jag ska sticka den. Sitter och tittar och tittar på färgkartan, men det är för många färger som är fina. Hjälp mig! Just nu velar jag mellan Juniper och Bluberry, eller kanske, kanske, möjligen Aegean Blue.www.fiddlesticksknitting.com/ZephyrColours.html
    Färgerna här är tyvärr inte riktigt som de är i verkligheten, men jag har ju inget bättre att visa er.

• Villain

Stenfalk: Oh så snygg sjal! Jag tyckte att blueberry och Aegan var snygga. Fast jag gillar ju de flesta färger. Hade jag valt hade det nog blivit tråkfärgen Suede för jag gillar jordfärger

Vart köper du (och alla ni andra)garn? Beställer du från "over there" eller har du någon bra affär att tipsa om? Jag har hittills beställt från www.grunnebogarn.se och är nöjd med deras service. Men priset är samma som i affären (www.hemflit.se här i Umeå) + porto... Skillnaden är att Grunnebo har allt hemma medan Hemflit har ett sparsamt lager och det tar en vecka att få hem garn och jag är en sån som vill ha sakerna NU NU NU!!

Är Peacock-mönstret svårt? För en "intermediate"-stickare som jag alltså.

Vad gäller min virkfråga ovan kan jag berätta att jag mailade frågan till Grunnebo som jag köpt mönstret av och det visade sig att minskningen för framstyckena var fel och nu har jag fått rätt anvisningar.

• laven

Svårt att hjälpa till - det är väl du som ska ha den.... Men jag skulle nog valt antingen Aegean eller kanske t.o.m. Marine, för turkosblå (peacock blue) är jättefint, och skulle dessutom vara ett passande val till mönstret.

• stenfalk

Villain: Ja, visst är den läcker! När det gäller färgerna så tycker jag själv nog att juniper passar mönstret allra bäst, men att bluberry, som är mycket mer blågrå i verkligheten än på bilden, är den absolut vackraste färgen och den som passar mig bäst. Men det är ju så svårt att välja...
    Peacock-mönstret verkar vara väldigt välskrivet, vilket ju alltid underlättar. Men det är inget lätt mönster. Nog inte jättesvårt heller. Inget att rekommendera som första spetsprojekt tror jag, men har man stickat en del spets innan så borde det inte vara några problem. Tror jag. Men jag återkommer i frågan när jag har börjat sticka också...

Just det här garnet har jag inte hittat att få tag på någonstans i Sverige, så det beställer jag från USA. På www.sarahsyarns.com/ har de det riktigt billigt. Beställde färgkartor och lite prov-garn därifrån, och vilken service!
    Annars har jag mest handlat garn i butik i Göteborg. Där finns ju rätt så mycket trevligt. Kampes ullspinneri har också trevliga garner, som är väldigt billiga (300kr/kg). Har dock aldrig beställt direkt av dem, men funderar på det. Annars vill jag helst klämma och känna innan jag handlar, och se färgerna i verkligheten. Färger på bildskärm är ju rena gissningsleken. Sen finns ju de två relativt nystartade nätbutikerna Garnhärvan och Garnkorgen, ocm har en del roliga garner från USA tex, som kan vara svåra att få tag på. De har även Östergötlands ullspinneris garner, som är väldigt trevliga.

Skönt att du fått mönstret rättat Villain. Är så irriterande när det är fel ju!

Svar på tråden Coola stickare, del 2