• laven

Coola stickare, del 2

Eftersom den gamla tråden stängt öppnar vi en ny och fortsätter sticka allt vi förmår.

Alla är givetvis välkomna, från nybörjare till mästare. Det är roligt att inspireras av vad andra gör och bra att ha ett ställe där man kan be om hjälp om man fastnar.

Sticka lungt!

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-179/m16088206.html

• Svar på tråden Coola stickare, del 2
  • MagdaA

nu har jag stickat hål på mitt pekfinger igen rackarns va ont det gör! Men jag har en bra huskur! En rejäl klick helosan och plåster över natten, läker fint då!

Ängel i himlen och plutt i magen!
  • ÄngelBängel

Finns det någon som har en länk till något svensk-engelskt sticklexikon? För det första, vad betyder stockinette?

Gauge: 9 sts/inch over stockinette

Masktäthet: 9 msk/tum ?????????

• Villain

ÄngelBängel: Jag brukar använda mig av lexikonet Stenfalk här på FL Annars vet jag inte. Det BORDE finnas tycker jag för det finns så mycket fler och finare mönster på engelska.

Här finns en länk där man kan hitta rätt många termer. Ha överseende med att den eg. är för stickmaskiner så många termer är onödiga.

www.kanalen.org/sticklistan/termer/maskinstickningstermer_e_s.php

• Villain

Nu lägger jag ut min virkade babytröja i galleriet. Storkel 0-3 månader. Nästa projekt blir den där virkade tröjan jag la in länk på tidigare. Inhandlade 9 nystan cotton-viscose i en härlig blå färg idag

• Lynley

Jättetjusig kofta Villain.
    Själv så gnider jag på med "uppifrån och nedraglan". Tycker mig ha fått till hur ökningen ska göras för att se snygg ut.

Bildbevis kommer...

• frövi

(Läser här OFTA, men skriver inte så mycket)
    Villain: Jättetack! Jag var precis på jakt efter en sån lista! Ska sticka ett par muddar, fetching, och beskrivningen är ju på engelska. Läser beskrivningen om och om igen, men jag har lovat mig själv att avsluta lite projekt först. Ska försöka få upp några bilder i galleriet också.. Tack för en underbar tråd!

• ÄngelBängel

villain: Jättefin babykofta. Jag tänkte tipsa om cottonviscose men viste inte hur bling bling du ville vara Jag stickade en poncho till min mamma i en gammelrosa nyans och den är så vacker. En riktig festponcho.

Var också på Hemflit igår, och funderade på om jag skulle stöta på dig men jag ser ju att jag var ett par timmar för sen inte för att jag skulle känna igen dig heller Jag hittade ett jättebra strumpgarn i en jeans-/duvblå nyans. Så nu har jag stickat ett par cm mudd Rensade mina snurriga tankar mycket effektivt

Svar på tråden Coola stickare, del 2