• laven

Coola stickare, del 2

Eftersom den gamla tråden stängt öppnar vi en ny och fortsätter sticka allt vi förmår.

Alla är givetvis välkomna, från nybörjare till mästare. Det är roligt att inspireras av vad andra gör och bra att ha ett ställe där man kan be om hjälp om man fastnar.

Sticka lungt!

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-179/m16088206.html

• Svar på tråden Coola stickare, del 2
  • stenfalk

Villain: Har för mig att jag har bläddrat i den boken men inte gillat den. Men jag är inte säker, kan vara någon anna bok jag tänker på. Sen tycker jag inte att mohair-garn är det du ska börja sticka i om du är tveksam till tunt och besvärligt garn. (Märks det att jag inte blev så förtjust i paketet. Men det är ju jag det)

• stenfalk

Någon som vet om det går att få tag på "blocking wires" i Sverige? Eller har någon bra nätbutik utomlands att rekommendera som inte är allt för dyra?

• Villain

Stenfalk: Uppmärksamt av dig. Jag skummade bara texten och såg inte att det var mohair. Jag gillar inte sånt garn heller. Främst för att det är i princip omöjligt att repa upp och dessutom blir det lätt ojämt och liksom "bollar" av ludd här och var i arbetet *ogilla*

Jag har letat efter blocking-hjälpmedel via google tidigare men inte hittat något. Pratade sedan med min mamma om hur hon gjorde när hon spände arbeten på den tiden hon stickade. Hon hade fått någon porös träskiva av pappa som var perfekt att montera på. Jag ska ta reda på vad det var och besöka någon trähandlare framöver. Blockingwire har jag inte riktigt förstått hur man använder. Du får gärna förklara!

Jag är på jakt efter ngt att sticka/virka åt mig själv då jag bara hållit på med bäbiskläder och filtar den senaste tiden och känner att det får vara bra med det ett tag. Nu hittade jag tex den här som jag gillar på ngt vis men inte har en aning om vad jag ska ha den till
    www.garnstudio.com/lang/se/visoppskrift.php&d_id=38&lang=se
    Så det får nog vara :D
    Hittade en fin sjal på hemflit (garnaffär i stan) men de hade naturligtvis inte garnet och det hade utgått eller hur det nu var så nu måste jag hitta ett annat, likvärdigt garn. Eftersom den virkas är det ju rätt lätt att improvisera om man väljer annat garn och annan nål osv...
    Men jag är fortfarande nyfiken på något spetsmönster. Har dock inte bestämt mig för något än.

• stenfalk

Villain: Jag gillar mohair, när det är färdigstickat. Men det är ju jobbigt att sticka med, och fel får man då rakt inte göra :-P

Blocking wires är alltså långa rostfria stänger som är bra när man ska spänna ut saker med raka kanter. Man trär dem genom sidorna på sitt arbete, och nålar sen bara fast stängerna med ett par nålar. Man slipper knölet med miljoner knappnålar och det är lätt att få raka jämna kanter. ar velat ha sådana länge, och igår progade jag att spänna ut en provlapp med strumpstickor som blockingwires och det var ju bara hu suveränt som helst. Så nu måste jag försöka införskaffa sådana på något vis.

Ja, spetsmönster tycker absolut att du ska prova. Är hur kul som helst att sticka. Och det blir ju så snyggt. Och det är häftigt att se hu mycket spets förändras när man spänner ut den. Finns mängder av mönster på nätet. Eller så finns det flera böcker med fantastiska spetsmönster. Kan rekommendera "A gathering of lace" som jag skrev om för ut, eller "Victorian Lace Today". Vet dock inte hur många enkla spetsmönster det är i den. Men efter något litet enkelt projekt kan man ju kasta sig över de svårare också

• Villain

Stenfalk: Jag är så imponerad av din energi. Du är verkligen en riktig eldsjäl. Vad gör du när du inte stickar och svarar på frågor i tråden??

Blocking-wires... kan man inte köpa ngt i typ en järnaffär som kan ha samma funktion? Kan ju vara idé att kolla? Men det kanske du redan gjort.

• ÄngelBängel

Lynley: Den koftan när helt underbar Jag tycker att den är lite tjejig så jag avstod den och stickade en lusekofta till Mario men med andra färger kanske den inte alls ser tjejig ut aj lööv itt

Stenfalk: Gud så snygg, och jag som inte ens brukar vara så förtjust i spetssjalar Snygga färger du väljer mellan. Ja skulle också välja mellan de färgerna för att ytterligare ta igen påfågelstemat. Gillade nog Blueberry mest, eller aegean.

Villain: Jag brukar beställa Dropsgarn från en butik i g-borg. De har alla garntjänsts garner i lager och ordrar över 75 kr (100?) är fraktfria! Finns det någon garnbutik som heter Daisy i G-borg?

Är sååå sticksugen så jag tror att jag ska kasta mig över ett par sockar, eller vantar. Jag har en 1,5 åring och ska flytta in i ett egenbyggt hus om två månader, huset är långt från beboligt så maken skulle nog få slag om jag satte igång med något större än ett par kvadrat dm Sedan att små saker kan ta lång tid behöver vi inte prata om

• MagdaA

skriver inte så mycket här i tråden, men jag läser! Håller just nu på att virka en filt tll bäbisen i magen och stickar strumpor och pixie-mössor på löpande band. Jag och min syster ska stå på en julmarknad, så jag har börjat lägga upp ett litet lager. Ska ju ha bäbis snart så man vet ju inte hur mycket tid det blir till stickning i höst...

Ängel i himlen och plutt i magen!
  • Semper73

Gröna Hönan, Jag gillar verkligen sjalen, det var ursnygg!

Jag har också uppdaterat galleriet med en liten hätta, som blev helt misslyckad. Sophia får väl den till sina framtida dockor

Svar på tråden Coola stickare, del 2