Villain: Jag gillar mohair, när det är färdigstickat. Men det är ju jobbigt att sticka med, och fel får man då rakt inte göra :-P
Blocking wires är alltså långa rostfria stänger som är bra när man ska spänna ut saker med raka kanter. Man trär dem genom sidorna på sitt arbete, och nålar sen bara fast stängerna med ett par nålar. Man slipper knölet med miljoner knappnålar och det är lätt att få raka jämna kanter. ar velat ha sådana länge, och igår progade jag att spänna ut en provlapp med strumpstickor som blockingwires och det var ju bara hu suveränt som helst. Så nu måste jag försöka införskaffa sådana på något vis.
Ja, spetsmönster tycker absolut att du ska prova. Är hur kul som helst att sticka. Och det blir ju så snyggt. Och det är häftigt att se hu mycket spets förändras när man spänner ut den. Finns mängder av mönster på nätet. Eller så finns det flera böcker med fantastiska spetsmönster. Kan rekommendera "A gathering of lace" som jag skrev om för ut, eller "Victorian Lace Today". Vet dock inte hur många enkla spetsmönster det är i den. Men efter något litet enkelt projekt kan man ju kasta sig över de svårare också