• laven

Coola stickare, del 2

Eftersom den gamla tråden stängt öppnar vi en ny och fortsätter sticka allt vi förmår.

Alla är givetvis välkomna, från nybörjare till mästare. Det är roligt att inspireras av vad andra gör och bra att ha ett ställe där man kan be om hjälp om man fastnar.

Sticka lungt!

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-179/m16088206.html

• Svar på tråden Coola stickare, del 2
  • stenfalk

Magda: Ok. Då har jag nog inga bra tips.

• stenfalk

Nu är sommarnummret av knitty ute. www.knitty.com
    Ingenting som riktigt lockade mig vid första anblicken i det här nummret dock.

• Villain

"Hip in hemp"-mönstret var ju lite tufft. Frågan är om det inte blir en varm kjol dock... Men fin tycker jag den var i alla fall.

En gång i tiden lärde jag mig att "fingervirka" band. De blev liksom runda i formen. Nu ska jag påbörja en barnmössa som ska ha band men jag minns inte hur man gjorde. Någon?

• laven

Villain: Menar du när man hade en trådrulle med 4 spikar på?

• stenfalk

Trrådrule med fyra spikar i är att påta. Blir också snygga band men är inte samma sak som fingervirkning. En påtad snodd är samma sak som en i-cord, som man även kan göra med två strumpstickor.

Hur jag ska lyckas förklara hur man gör fingervirkning vet jag inte riktigt. Återkommer strax.

• stenfalk

Morr. Skrev en fin förklaring på fingervirkning och klickade fel så den försvan. Nytt försök.

Gör en ögla och fäst garnet runt tummen (enbart till för att hålla garnet på plats när du börjar). Linda garnet sicksack mellan dina fingrar. Framför pek, bakom lång osv, tills du är tillbaka bakom pekfingret. LÄgg garnet över fingrarna, ovanför de öglor som nu finns där. Drag öglorna av fingrarna, över garnet, som nu bildar nya öglor. Fortsätt så. Lägg garnet över handen varannan gång från vänster och varannan gång från höger. När du är färdig. Klipp garnet. Lyft öglorna av fingrarna och drag garnet igenom dem för att fästa. Snodden blir ganska platt ill en början, men när man drar i den blir den längre och rullar ihop sig så att den ser rätt så rund ut.

Men är det snoddar till en mössa du ska ha skulle jag nog förr rekomendera påtade snoddar/i-cord.

• Botilda

I-cord, är det när man stickar fyra maskor räta på en strumpsticka, lyfter över stickan och stickar samma fyra maskor räta igen så att det blir som ett rör?

*vinkar till tråden som jag nog inte skrivit i, men läst sen en tid tillbaka*

• stenfalk

Botilda: Ja, det är det. Är som att rundsticka egentligen, fast med väldigt få maskor.

• Villain

Fast alltså den metoden jag lärde mig var något med att man hade två öglor som man trädde genom varandra varannan gång eller så...om man hade olika färger blev bandet melerat. Jag minns bara inte hur man gjorde.

Botilda: Hur menar du att man gör när man "lyfter över stickan"? Stickar man inte fram och tillbaka utan börjar om från början igen så att röret försluts av tråden? Eller??

• stenfalk

Villain: Ok. Då är det en annan variant av fingervirkning än den jag kan.
    Ja, när man gör en i-cord stickar man fyra maskor. Vänder inte utan börjar om att sticka första maskan igen. (Därför man måste ha strumpstickor) Dra gärna åt hår mellan första och sista maskan, så att det blir som ett rör. Vill man göra med fler maskor, så blir tråden mellan första och sista rätt så lång. Då kan man, när man är klar, ta en virknål och plocka upp maskor av den tråden också, så blir det snyggare.

Svar på tråden Coola stickare, del 2