• laven

Coola stickare, del 2

Eftersom den gamla tråden stängt öppnar vi en ny och fortsätter sticka allt vi förmår.

Alla är givetvis välkomna, från nybörjare till mästare. Det är roligt att inspireras av vad andra gör och bra att ha ett ställe där man kan be om hjälp om man fastnar.

Sticka lungt!

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-179/m16088206.html

• Svar på tråden Coola stickare, del 2
  • nelie

hmm... svårt att förklara hur jag menar med ränderna, men det är ju som sagt bara lite tankeverksamhet som behövs för att det ska bli som jag vill. nu har jag hittat ett mönster hemma hos mormor som jag ska sätta mig ner och fundera lite över. tackar så mycket för era svar.

• Semper73
    Sickan skrev 2007-06-06 09:38:55 följande:
    Tackar! Nelie, mönstret jag använde finns i ett häfte från Svarta fåret med alla möjliga pippi-modeller med Tilda-garn, bla en kofta i damstorlek. Jag funderar på att göra små mini pippitröjor och hänga på ett litet klädstreck i dotterns rum.Damtröjan var inte som du hade tänkt dig men om du skulle vara intresserad av något annat mönster så kan jag lägga in det!
    ...då kanske du känner till "Tilda Lamé" från svarta fåret. Ska visst innehålla metall, hur kan det kännas? Låter inte rätt till babykläder....
  • Muminlina

Semper 73: Tilda Lamé är från Svarta fåret och är precis som vanliga Tilda, 50% bomull, 50% akryl fast med en liten tunn metalltråd som är i guldfärg. Är mönstret från en föräldrar/barn tidning? Isf kan jag verkligen rekommendera dig att göra den, det är en väninna till mig som har stickat upp modellen som är på bilden i tidningen o den är jättefin!! Hon som gjort mönstret bor här i Lidköping så hon kommer till vår garnaffär o fråga om vi vill sticka upp saker åt henne ibland
    När jag kände på klänningen tyckte jag inte att metallen kändes, den är ju så tunn. Jag kanske inte skulle välja att sticka en babybody i det men en dopklänning har man ju inte på bäbben speciellt ofta
    Är det nått mer du undrar - fråga på!!

• Sickan
    Semper73 skrev 2007-06-07 19:13:18 följande:
    ...då kanske du känner till "Tilda Lamé" från svarta fåret. Ska visst innehålla metall, hur kan det kännas? Låter inte rätt till babykläder....
    Jag har inte sett det men jag kan kika efter det i garnaffären här och berätta hur det känns ifall de har det.
  • Sickan
    Muminlina skrev 2007-06-07 19:32:56 följande:
    Semper 73: Tilda Lamé är från Svarta fåret och är precis som vanliga Tilda, 50% bomull, 50% akryl fast med en liten tunn metalltråd som är i guldfärg. Är mönstret från en föräldrar/barn tidning? Isf kan jag verkligen rekommendera dig att göra den, det är en väninna till mig som har stickat upp modellen som är på bilden i tidningen o den är jättefin!! Hon som gjort mönstret bor här i Lidköping så hon kommer till vår garnaffär o fråga om vi vill sticka upp saker åt henne ibland När jag kände på klänningen tyckte jag inte att metallen kändes, den är ju så tunn. Jag kanske inte skulle välja att sticka en babybody i det men en dopklänning har man ju inte på bäbben speciellt ofta Är det nått mer du undrar - fråga på!!
    Vi skrev samtidigt Vad bra att du fick svar!
  • Muminlina

nelie: Svarta fåret har mönster på pippitröjor i vuxenstorlekar, tror de går upp till XXL. Garnet de använder i mönstret är Freja, ett syntetgarn till stickor 4, men jag brukar rekommendera kunder att ta det i ett ullgarn ist, hos oss har vi Juvel som är i samma tjocklek.
    Lycka till, o fortsätt gärna fråga

• nelie

tackar för alla svar jag fått. får som sagt se när det blir dags att börja med projekt "pippi". just nu är det en tröja med en döskalle på schemat. borde väl bli klar med den först... så jag hinner nog kolla in lite olika mönster innan det blir dax. jättebra att ha så många att fråga ;O)

• Semper73

Mumilina, Tackar för ditt svar. Ja, mönstret kommer från en föräldrartidning, så det är nog den du tänker på.
    Jag provstickar hättan just nu, får se om jag ger mig på dopklänningen.

Svar på tråden Coola stickare, del 2