• laven

Coola stickare, del 2

Eftersom den gamla tråden stängt öppnar vi en ny och fortsätter sticka allt vi förmår.

Alla är givetvis välkomna, från nybörjare till mästare. Det är roligt att inspireras av vad andra gör och bra att ha ett ställe där man kan be om hjälp om man fastnar.

Sticka lungt!

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-179/m16088206.html

• Svar på tråden Coola stickare, del 2
  • ÄngelBängel

Stenfalk: Barn är mycket kortare än vuxna det går inte att förminska ner tröjan rakt av för då blir den för lång och smal. Jag tror att man måste göra den ganska mycket "knubbigare" än vuxentröjor. skit i att det är ett jätetfult mönster men här har du mått i alla fall www.garnstudio.com/lang/se/visoppskrift.php&d_id=24&lang=se Jag tycker att koftor är bra, min kille hatade att få saker över huvudet och om det blir för varmt i vagnen går det lätt att knäppa upp.

• MagdaA
    Villain:   TACK för att du översatte mönstret åt mig! Har börjat nu, virkat några varv och det blir riktigt fint! Hade först tänkt sticka en filt till vagnen av garnet jag köpte på marknaden, men mönstret på filten och färgen på garnet blev ingen bra kombination, så nu blir det en virkad filt i stället. Återstår att se om jag hinner klart den innan Räkan kommer, men annars får jag väl fortsätta sen...
    Ängel i himlen och bäbis i magen!
  • stenfalk
    ÄngelBängel skrev 2007-07-14 19:05:20 följande:
    Stenfalk: Barn är mycket kortare än vuxna det går inte att förminska ner tröjan rakt av för då blir den för lång och smal. Jag tror att man måste göra den ganska mycket "knubbigare" än vuxentröjor. skit i att det är ett jätetfult mönster men här har du mått i alla fall www.garnstudio.com/lang/se/visoppskrift.php... Jag tycker att koftor är bra, min kille hatade att få saker över huvudet och om det blir för varmt i vagnen går det lätt att knäppa upp.
    Tackar! Är det mönstret bra i formen. har tittat på många olika, och det är ganska så olika proportioner på dem. Sen är det ju det här med att få till en lagom storlek :-P Men det löser sig nog.
  • laven

Hej allihopa i sticktråden. Tittar in helt kort på semestern och ber om förslag på bra garnaffärer i Göteborg. Jag är mest intresserad av något extra fint garn - typ "sånt man inte köper hemma" - så förslag emottages tacksamt. Vi kommer vara i Sverige i början av augusti.

Stenfalk har vid tillfälle nämnt Klippans Garn på Bohusslöjd. Fler ställen jag borde titta in på? (Betänk att jag har 3 barn och en make som kanske inte vill tillbringa flera dagar att handla garn.... )

• stenfalk

Laven: Är ju svårt att säga vad som är sådant du inte kan få tag på hemma när man inte vet vad du har där
    Ja, klippans garner är trevliga ullgarner, de har Nm 1/600, 2/600 och 2/1800 tror jag. Ganska robusta garner, eller vad jag ska kalla dem. Finns alltså på Bohusslöjd.
    Annars är det mest Strikk på Vallgatan som har lite exklusivare garner tror jag. Deisy Design på avenyn är också bra, har tex en del garn från Östergötlands ullspinneri som är väldigt trevlig. Där har du ju en lagom liten runda du kan springa iväg på när du lämpat av make och barn i någon annan affär där de trivs bättre ;.)Dessa ligger ganska nära varandra.

• Lynley

Laven, jag rekomenderar Strikk. Har bra sortiment med mycket fina silke- och lin-garner.Sedan är de kvarteren så trevliga att promenera i också

• laven

Lynley: Var ligger Strikk? (Jag känner väl till Gbg då jag är uppvuxen i de trakterna. Men jag stickade inte mycket då.... )

• laven

Hmmm... stryk det inlägget. Jag missade Stenfalks ovan. Jaha, Vallgatan och Avenyn borde man ju kunna klara av även med barnen. Kanske kan jag lämna dem med maken på nåt trevligt Café, eller varför inte Buttericks?

Tack så mycket båda två. Jag ser fram emot det.

• Lynley

Butteriks ligger nästgårds till Strikk. Der måste ju betyda något

• Villain

Bah! Hålla sig härifrån när man är bortrest? Skulle inte tro det. Pappa råkade ha dator och uppkoppling mot 3G-nätet i den stuga jag sover i *ler*

Magda: Det var så lite så. Glöm inte att berätta för oss när Räkan anländer!

Jag har mest solat och läst men även stickat några rapporter på min Tiger Eye. Fått div idéer om hur man kan tillverka en egen blockingbräda. Det material pappa gjorde en till mamma i finns tydligen inte längre. Återstår att se om jag knåpar ihop någon eller tar någon gigantisk kudde från IKEA (äger ett antal) och använder den istället...?!

Ha det gott alla!

• Villain

Just ja... Stenfalk: Ser att du stickat din Tiger Eye symetriskt... hur fäste du ihop de två delarna sedan? Ska man göra trenålsihoptagning (heter det så??) eller?? Funderar lite på att göra den i två delar för att få den "samma-lika" från båda hållen...

• stenfalk

Villain: Hehe. Klart att du ska var här på semestern också
    Blocknigsbräda har jag också funderat på, men än så länge avstått för att jag inte har någonstas att förvara den när den inte är i bruk. Jag hade tänkt använda samma material som man gör anslagstavlor av. Ska gå att köpa i ca 2*1,5-metersbitar, och borde ju fungera rätt så bra. Men det är ju skrymmande...
    Min TigerEye har jag sytt ihop med maskstygn. Lite pilligt, men efteråt syns det inte att det är sytt.

• MagdaA

ååå!!! Filten blir så fiiiin! Synd bara att det ska ta så lång tid... virkat en dryg dm nu så det är en LÅNG bit kvar!

Å självklart så ska jag berätta när Räkan kommit!

Ängel i himlen och bäbis i magen!
  • Villain

Magda: Kanske kan vi få se bild på den - så långt du hunnit (filten alltså)?

Stenfalk: NU sitter jag här med 5 härvor 2-trådigt ullgarn. 300m per 100g är det. Ngt särskilt att tänka på då jag ska nysta upp dem? Jag har lånat min mammas garnvinda så ingen behöver hålla härvorna åt mig

Det blev två härvor i en härligt orange lite burrig nyans och tre härvor av "andra sorteringen" i ofärgad, vit ull. Känns som att jag hittat en skatt Kul att se alla maskinerna i spinneriet också. Glömde i all hast att köpa tovade äpplen dock. De är jättefina!!!

• stenfalk

Villain: Härligt med nytt garn! Att tänka på när man nystar är att inte nysta för hårt, för då töjer man ut garnet så att det förlorar en del av sin elastisitet, och när man stickar så får man "fel" masktäthet först när man stickar upp det, eftersom garnet kommer att dra ihop sig lite. Annars är det bara att nysta på Du kan ju välja om du vill göra vanliga bollar eller nystan man kan ta garnet inifrån.
    Härligt att du fick titta inne i spinneriet också. Så nu kan du allt om hur man gör garn? Sugen på att prova att spinna själv också nu?

• Villain

Stenfalk: Det var en frivillig rundvandring (promenad genom maskinrummet) för i själva shoppen fanns ingen personal. Det är ingen rush där och de säljer förmodligen mest till återförsäljare och andra storköpare... så jag fick leta igenom spinneriet för att hitta personalen helt enkelt. De stod i vad jag tror är en spinnmaskin (såg ut som ett gigantiskt spindelnät) och grejjade när jag hittade dem. Jag har inte funderat på att spinna själv. Verkar ganska tidsödande. Borde vara svårt att få det jämnt?
    Imorgon påbörjas projekt nystning. Blir nog vanliga runda (läs äggformade!) nystan jag gör.
    Ska göra en av de andra halsdukarna i spets av det orange garnet. Den som hette "Dipsy's cable lace scarf". Har "Falling water lace scarf" utskriven också om jag ångrar mig.

• stenfalk

Villain: Aha. Så du fick ingen guidning då, så du förstod vad alla maskinerna gjorde? Synd.
    Att spinna själv är rysligt tidsödande, men väldigt väldigt roligt. Och ja, det är svårt att få det helt jämnt men man lär sig med övning och det ska ju synas att det är handspunnet
    Kul att du fastnat bland spetshalsdukarna

• stenfalk

Nu kära stickvänner försvinner jag på ett par dagar. Ska åka till Öland och bara ta det lugnt ett par dagar. Sitta i skuggan och sticka och njuta av livet. Förhoppningsvis blir det även ett besök på Ölands Ullcentrum

Svar på tråden Coola stickare, del 2