• laven

Coola stickare, del 2

Eftersom den gamla tråden stängt öppnar vi en ny och fortsätter sticka allt vi förmår.

Alla är givetvis välkomna, från nybörjare till mästare. Det är roligt att inspireras av vad andra gör och bra att ha ett ställe där man kan be om hjälp om man fastnar.

Sticka lungt!

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-179/m16088206.html

• Svar på tråden Coola stickare, del 2
  • stenfalk

Oj vad det skrivs här. Kul!

ÄngelBängel: Bayerische socks stickar jag också. De är ju bara så snygga! Men lite pilliga :)

Villain: Garnstudios CottonViscose är i princip samma data på som det garn du ska ha. Så det borde det gå att ersätta med.

• ÄngelBängel

stenfalk: Vilket garn använder du? Jag tyckte att det garnet som de är stickade i ser fint ut. Att det följer med ett litet nystan med förstärkning i matchande färg att sticka in i häl och tå låter ju så fiffigt men jag har inte hittat någon som säljer det i europa eller sverige. Jag har ett tretrådigt yllegarn hemma som jag ska prova men det känns ju som om det skulle vara skönt att ha lite akryl i för slittåligheten. Har man lagt ner så mycket tid på ett par sockar vill man ju våga använda dom!

• stenfalk

ÄngelBängel: Jag stickar i Regia (tror jag, eller om det möjligen var opal, men det är ju sak samma). Ja, till sockor använder jag gärna ett garn med lite syntet i också, så att de håller att slita på lite. Jag har inte stickat med någon förstärkningstråd. Supersnygga blir det. Fast de tar ju sin lilla tid att sticka. Är inte klar med första än :-P

• Villain

Stenfalk: Vad bra jag är!! Jag hade nämligen gissat på just det garnet. I vanlig ordning har Hemflit bara vissa färger i lager och jag är så otålig. Ska åka ner i morgon och kolla innan jag lägger en beställning på nätet....

• gröna hönan

Sjalen tog nog 3-4 veckor att sticka när jag väl hade kommit på hur det hela skulle gå till... Eftersom man börjar med 299 maskor och sen minskar och minskar så känns det som att det går jättesnabbt på slutet. Jag rekommenderar verkligen att sticka på rundstickor, annars blir det för tungt och jobbigt att hålla.

• Sickan

Gröna hönan, sjalen var verkligen jättefin! Imponerande

• mira

har läst lite slarvigt. men vilken fin sjal. ser svårt ut... och 299 maskor låter mycket.

• gröna hönan

Ja, 299 maskor är mycket! Det gäller att räkna rätt... Jag har lagt en avvikande tråd mellan var 10:e maska för att lätt kunna räkna maskorna på stickorna. Sen gäller det att sticka första varvet helt rätt, annars är det kört! Jag har aldrig stickat spets förut så jag är rätt nöjd med att det blev så bra på första försöket! (Nåja, jag repade upp och repade upp och började om säkert 5-6 ggr innan det blev bra.)

• Villain

GrönaHönan: Vad använde du för garn och hur mycket gick det åt?

Svar på tråden Coola stickare, del 2