• laven

Coola stickare, del 2

Eftersom den gamla tråden stängt öppnar vi en ny och fortsätter sticka allt vi förmår.

Alla är givetvis välkomna, från nybörjare till mästare. Det är roligt att inspireras av vad andra gör och bra att ha ett ställe där man kan be om hjälp om man fastnar.

Sticka lungt!

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-179/m16088206.html

• Svar på tråden Coola stickare, del 2
  • stenfalk

laven: Jo, jag vet att det är svårt att välja färg åt någon annan. Jo, det är jag som ska ha den. Och jag vet inte om ni gör det lättare egentligen, för ni kommer ju med fler förslag som är bra allihop, så att det blir ännu svårare att välja :-P

• laven

Ha ha, där ser du. Bättre att du väljer själv. Vänta en stund till så kan vi nog föreslå resten av färgerna också. Bottle green ser fin ut.

• stenfalk

laven: Haha. Ja,den är ju också fin Var väldigt många fina färger av det här garnet tycker jag. Fanns så många kalla färger, vilket passar mig. Brukar mest vara varma färger annars. Och vilket garn sen. underbart mjuk och härligt, och med fantastisk lyster.

• Villain

Stenfalk: Och då kommer nästa fråga som ett brev på posten... Vad rekommenderar du för första spets-mönster? Helst halsduk eller sjal. Synd att inte var och annan har scanner för då skulle vi kunna bilda värsta mönster-utbytar-ligan här i tråden...

• stenfalk

Villain: Något enkelt typ feather-and-fan-mönster kanske.
    Eller Braching out från knitty www.knitty.com/issuespring05/PATTbranchingout.html
    Den är nog ett rätt så bra första spetsmönster. Inte så svår, men innehåller det mesta man kan stöta på i ett spetsmönster. Så när man har gjort den är man nog redo för lite större projekt sedan.
    Ska fundera lite mer på vad som kan vara lämpliga första spetsprojekt. Äterkommer. Har du stickat någonting med spets överhuvud taget tidigare, eller är det helt nytt med omslag och ihoptagningar och så?

• laven

Villain - jag rekommenderar att du börjar med något som tilltalar dig. Det är det viktigaste. Jag lärde mig t.ex. att sticka flätor på Celtic Knot (fast jag vet att jag inte är riktigt klok). Efter den känner jag mig som en expert!

Sen kan du ju försöka att välja ett lite lättare garn - inte något lurvigt angora/mohair garn eller nåt jobbigt som bara delar sig - det underlättar ju projektet.

• Villain

Stenfalk: Jag har stickat med omtag och minskningar/ökningar samt stickat en hel tröja med massa flätor så helt nybörjare är jag inte men visst finns det luckor. Tycker ofta att mönster förutsätter att man sett tekniker förr osv och ibland är de inte helt tydligt skrivna. Den nedre av halsdukarna i den länk du angav blev ju fin, jag är lite "rädd" för jättetunna garner - förmodligen för att jag inte stickat med såna förr. Sedan har jag lite svårt för luddiga garner och garner med noppor är jag HELT allergisk emot, de signalerar 80-tal. Eh.. ja... blev du ngt klokare av mitt svar tro?
    Återkom gärna med tips och förslag. Är mottaglig för allt. Har du (eller någon annan) några favoritlänkar på garnbutiker är jag idel öra!

Laven: Sant! Något som tilltalar mig är en bra början. Jag är ju en ivrig virkare, förmodligen för att det går så fort att se resultat av det man gjort. Sticka har jag gjort mycket men sällan känt mig särskilt nöjd. Nu har jag mer tålamod än förr så det går bättre i alla fall

• stenfalk

Villain. Ja, som laven säger är det ju jätteviktigt att man känner för det man stickar. Annars ger man bara upp. Men det såg jag lite som självklart Men det kan ju vara bra om det inte är allt för svårt heller. Fast det är nog inte jag rätt person att säga egentligen, för jag har aldrig brytt mig om ifall något är för svårt för mig. Gillar det jag så kör jag ändå. Sen ahr jag å andra sidan önskat att jag lärt mig tekniken på något lättare först, för efteråt ser man ofta att början på arbetet inte blev lika snyggt som resten, för att man inte riktigt kunde.
    Kika på stickamera.se Där finns massor av länkar till spetsmönster. Leta upp något du gillar så kan jag kika på det och se vad jag tror om det sen.
    Kan också rekommendera boken "A gathering of Lace". Där finns fantastiskt många fina spetsmönster i olika svårighetesgrader.
    Var inte rädd för tunna garner. Det behöver inte betyda att det är svårare att sticka. Välj ett garn som inte är luddigt och som inte delar sig så lätt, som första spetsstickning. Det är inte så mycket tjockleken på garnet, utan hur det beter sig som bestämmer hur svårt det är att sticka med. Välj också gärna ett garn i naturmaterial, utan en massa syntet i. Ull är lättast att börja med (Och det trevligaste material man kan ha att göra med över huvud taget ). Spets stickas oftast på relativt stora stickor i förhållande till garnet, så även om man har ett riktigt tunt garn så blir inte stickorna så jättetunna. 3,5 eller 4 är nog de stickor jag oftast använder till spets.

Länkar till garnbutiker.
    www.garnkorgen.se
    www.garnharvan.se
    www.yllotyll.com
    www.kampes.se

• Villain

Stenfalk: Tack för tipsen! Jag återkommer när jag tittat genom allt.

Svar på tråden Coola stickare, del 2