Villain. Ja, som laven säger är det ju jätteviktigt att man känner för det man stickar. Annars ger man bara upp. Men det såg jag lite som självklart
Men det kan ju vara bra om det inte är allt för svårt heller. Fast det är nog inte jag rätt person att säga egentligen, för jag har aldrig brytt mig om ifall något är för svårt för mig. Gillar det jag så kör jag ändå. Sen ahr jag å andra sidan önskat att jag lärt mig tekniken på något lättare först, för efteråt ser man ofta att början på arbetet inte blev lika snyggt som resten, för att man inte riktigt kunde.
Kika på stickamera.se Där finns massor av länkar till spetsmönster. Leta upp något du gillar så kan jag kika på det och se vad jag tror om det sen.
Kan också rekommendera boken "A gathering of Lace". Där finns fantastiskt många fina spetsmönster i olika svårighetesgrader.
Var inte rädd för tunna garner. Det behöver inte betyda att det är svårare att sticka. Välj ett garn som inte är luddigt och som inte delar sig så lätt, som första spetsstickning. Det är inte så mycket tjockleken på garnet, utan hur det beter sig som bestämmer hur svårt det är att sticka med. Välj också gärna ett garn i naturmaterial, utan en massa syntet i. Ull är lättast att börja med (Och det trevligaste material man kan ha att göra med över huvud taget
). Spets stickas oftast på relativt stora stickor i förhållande till garnet, så även om man har ett riktigt tunt garn så blir inte stickorna så jättetunna. 3,5 eller 4 är nog de stickor jag oftast använder till spets.
Länkar till garnbutiker.
www.garnkorgen.se
www.garnharvan.se
www.yllotyll.com
www.kampes.se