• laven

Coola stickare, del 2

Eftersom den gamla tråden stängt öppnar vi en ny och fortsätter sticka allt vi förmår.

Alla är givetvis välkomna, från nybörjare till mästare. Det är roligt att inspireras av vad andra gör och bra att ha ett ställe där man kan be om hjälp om man fastnar.

Sticka lungt!

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-179/m16088206.html

• Svar på tråden Coola stickare, del 2
  • Villain

Stenfalk: Fin tröja! Mysiga färgväxlingar.

Sickan: Vad fin tröja och vilken söt mössa. En pippi-tröja måste jag också sticka vid tillfälle. De är så fina tycker jag.

Jag håller nu på med bakstycket på barntröjan jag stickar och sedan är det bara en ärm kvar att sticka (varierar mig lite så jag har stickat vänster fram, ärm, höger fram, bakstycke, ärm

• Semper73

Stenfalk, Jättesnygg tröja!

Sickan, Pippi-tröja är det så de kallas? Den var jättefin (har just fått en hemmagjord i present till min tös. Rackarns jag som ville göra en själv.

Själv var jag sugen på en dopklänning, men så blev jag lite osäker på garnet, det skulle vara metall i det? Någon som känner till det: Tilda Lamé. På min garnaffär skulle de inte få in det förrän i höst och jag ville helst känna på det först.

I beskrivningen fanns dock en liten hätta som jag nu gör i vanlig bomull för att få känna på mönstret. Det var lite skoj, ett slags hålmönster, det har jag aldrig gjort förut. Kul med nya saker.

• nelie

det är ingen som vet var man kan få tag på mönstret på "pippi-tröja" i vuxenstorlekar? har sett i vår lilla garnaffär, men det var liksom "fel" tröja, och bara till äldre barn. såg inte alls ut som jag vill - alltså som den Sickan gjort tex.

• Ankmor
    nelie skrev 2007-06-05 23:05:56 följande:
    det är ingen som vet var man kan få tag på mönstret på "pippi-tröja" i vuxenstorlekar? har sett i vår lilla garnaffär, men det var liksom "fel" tröja, och bara till äldre barn. såg inte alls ut som jag vill - alltså som den Sickan gjort tex.
    http://www.gungadin.se/Katalog%20internet%20gamla/katalog1.htm

Här ser det ut som om det är "rätt" tröja....

Det var det enda mönstret jag kunde hitta...
    Här är rent nog att hålla sig frisk och rörigt nog att trivas ...
  • nelie

tack Ankmor. den blir bra... får se när jag får lust och tid att sätta igång med ett sådant projekt. just nu är det mest småsaker som känns realistiska att pyssla med.

• Sickan

Tackar!

Nelie, mönstret jag använde finns i ett häfte från Svarta fåret med alla möjliga pippi-modeller med Tilda-garn, bla en kofta i damstorlek. Jag funderar på att göra små mini pippitröjor och hänga på ett litet klädstreck i dotterns rum.

Damtröjan var inte som du hade tänkt dig men om du skulle vara intresserad av något annat mönster så kan jag lägga in det!

• nelie

helst av allt är jag ju ute efter ett mönster där ränderna är som din pippi-tröja Sickan (så jag slipper fundera alltför mycket) är tröjan i dammodellen så i ditt häfte? alltså, att de lodräta ränderna inte går om varandra - förstår ni hur jag menar? annars spelar modellen inte så jättestor roll, det är ju liksom ränderna det hänger på...

• Zyzter Zäta

Nelie: På grunnebogarn.se har de både mönster och garn till pippitröja. Vet inte om den finns till vuxna dock.
    Menar du att ränderna ska vara raka och inte "taggiga" eller tvärtom? *förvirrad*
    Det går ju i så fall att styra själv.

• Sickan

Jag förstår nog inte riktigt hur du menar med ränderna Nelie, men det är samma ränder på dammodellen i häftet. Det är en kofta med knappar fram.

Om man vill ha de mönstrade maskorna rakt ovanför varandra istället kan man ju välja att göra mönstret så. Ifall det var så du menade?

Svar på tråden Coola stickare, del 2