• laven

Coola stickare, del 2

Eftersom den gamla tråden stängt öppnar vi en ny och fortsätter sticka allt vi förmår.

Alla är givetvis välkomna, från nybörjare till mästare. Det är roligt att inspireras av vad andra gör och bra att ha ett ställe där man kan be om hjälp om man fastnar.

Sticka lungt!

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-179/m16088206.html

• Svar på tråden Coola stickare, del 2
  • Cirrus
    Inna H skrev 2007-06-01 23:39:34 följande:
    Jaså, där ser man! Jag har också funderat på att modifiera mönstret för att få till större storlek. Eftersom andra redan gjort det "uppfinner jag inte hjulet igen", utan frågar helt enkelt: hur många maskor och extra varv motsvarar vilken storlek?
    Jag är inte hundra på hur min nuvarande stickning kommer arta sig. Den är dock tänkt till min 2-åring och jag har 120 maskor. Varvantalet har jag inte räknat ut för jag tänkte jämföra med en befintlig mössa och kolla av när det är lämpligt att börja maska av.
  • Cirrus

Inna: ska tillägga att maskantalet har jag beräknat utifrån att min 2-månaders knappt kan ha mössan med 80 maskor (den som i beskrivningen på nätet var ämnad för en 1-åring). Jag stickar förvisso rätt hårt men det är lite skillnad på 1 år och 2 månader

• stenfalk

Nu finns mitt senast färdiga projekt i galleriet. En stickad tröja som det känns som om jag har hållit på med hur länge som helst. Den var inte särskilt rolig att sticka, men jag är väldigt nöjd med resultatet. Den är skön och sitter bra. Lär blir välanvänd i vinter. Välkomna in och kika :) (Men kom ihåg att det är tröjan ni ska titta på, inte mig! Jag ser ut som en zombie på bilden )

• MagdaA

Stenfalk: Jättefin tröja! Är det av dit egna handspunna garn?

En fråga till er lite mer rutinerade. Är ull mer värmande än akryl? Om man t ex stickar en mössa eller ett par strumpor...?!

Ängel i himlen och plutt i magen!
  • stenfalk

Magda: Tack! Nej, det är inte ett av mina handspunna garner. Skulle ta evigheter att spinna garn till en tröja på slända. Det här garnet kommer från Solkustens spinnverkstad. Men någon dag ska jag spinna garn till en helt tröja också

Ja, ull är mer värmande än akryl. Och skönare. Själv är jag väldigt negativ till syntetmaterial, och ull är favoritmaterialet. En mössa skulle jag sticka i ren ull. Sockor däremot skulle jag dock välja ett ullgarn med ca 20% syntet i, eftersom de blir slitstarkare då.

• Lynley

Stenfalk, jättesnygg tröja!

Magda, oftast fungerar syntetmaterial som väldigt isolerande och täta. Dvs att de "andas" inte och man blir därigenom som bärare mycket svettig och varm. Ull är också värmande och isolerande men ändå genomsläpplig vilket ger en varm bärare men också luftad

Jag stickar i naturmaterial mest pga känslan. Ett ullgarn i jämförelse med akrylgarn är så mycket skönare att ta på och arbeta med.

Sedan finns det ju en hel vetenskap i materialläran. Tänker på idrottskläder etc till extremsporter. Där har man ju arbetat fram otroliga material som är dundersköna att ha på sig men det är svårt att applicera på hemstickade vantar

• MagdaA

tack för hjälpen! då var det som jag gissade då

jag måste nog ta det lugnt med stickandet ett tag, har nött hål på vin vänstra pekfingertopp!

• Lynley

Ha, så gjorde jag också i höstas. Det blev ett stort hål som blödde och allt Nu är det en förhårdnad där, precis som hos en riktig stickare

• MagdaA

vid lucia (2006) så skar jag av mig min vänstra fingertopp, ajajaj!!! blev så illa att vi var tvungna att åka in och bränna blodkrälen för det slutade aldrig blöda! Men det var jobbigt efteråt för jag kunde inte sticka på typ 2 månader! Finns bild under starka bilder i mitt galleri om ni vill se hur det såg ut...

• Sickan

Nu är jag äntligen klar med pippitröjan till min dotter! Tack för hjälpen hur man gör snygga ökningar, Stenfalk, det blev mycket bättre

Tur var att jag gjorde en såpass stor storlek eftersom den tog sex månader att få färdig... Det blev en hjälmmössa också! Bilder finns i mitt galleri om någon vill beskåda.

Svar på tråden Coola stickare, del 2