• laven

Coola stickare, del 2

Eftersom den gamla tråden stängt öppnar vi en ny och fortsätter sticka allt vi förmår.

Alla är givetvis välkomna, från nybörjare till mästare. Det är roligt att inspireras av vad andra gör och bra att ha ett ställe där man kan be om hjälp om man fastnar.

Sticka lungt!

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-179/m16088206.html

• Svar på tråden Coola stickare, del 2
  • stenfalk

frövi.
    sl 1 = slip one = lyft en maska som om den skulle stickats rät
    k2tog = knit 2 togehter = sticka två tillsammans rätt
    passo = pass slipped stitch over = drag den lyfta maskan över de stickade
    På svenska hade det hetat dubbel överdragshoptagning tror jag.

• frövi

Stenfalk: Tackar! Förstod nästan att det skulle vara nått sånt, men var inte säker.

• Muminlina

Gröna hönan: Indicita alpaca finns fortfarande/igen!! Jag hade uppe en kund för någon månad sen som blev helt till sig när hon fick se garnet - hon höll på att sticka en tröja i det garnet men hon hade nästan slut på det o letade efter något dylikt så hon kunde sticka klart, o hon hade köpt det för en massa herrans år!
    Lite ointressant pladder, men ändå

• gröna hönan

Muminlina: det är ett underbart garn tycker jag... Jag blev så glad när jag kom på att det skulle bli en sjal av det, jag har provstickat lite allt möjligt av det genom åren men inte fastnat för något. Det är faktiskt riktigt användbart med sjal till klänning så här på sommaren! Och jag får många kommentarer, det är kul.

• Muminlina

Gröna Hönan: Ursäkta mig, jag glömde ju säga att din sjal verkligen är vacker!!!! Helt fantastisk!!! Bra jobbat! Jag skulle nog inte våga mig på att börja sticka en sån...

• ÄngelBängel
    stenfalk skrev 2007-06-21 18:13:29 följande:
    ÄngelBängel: Är det bayerische socks du stickade på? Vad är det du inte får till där. Det stämde för mig. Tycker att det var ett riktigt välskrivet mönster, även om det var lite krångligt på sina sina ställen.Villan: Ge inte upp med de engelska mönstrena. Fråga här så hjälper vi till om det är krångligt. Det tar en stund att komma in i, men sen går det som en dans
    Jag fick inte till ökningarna efter första 15 varven resår. Det blev en maska för lite/ halvvarv men det fixade jag när jag stickade första mönstervarvet. Alla andra fel var bara rent slarv och jag skyller allt på TV-tittandet
  • ÄngelBängel

Maken beundrade de första 10 cm flätstickning på sockarna och gav mig komplimangen "de ser ut som... finsockor" Samtidigt som han såg helt andlös av beundran ut

• Mibe

Min syster ska få barn i augusti och jag skulle så gärna vilja göra något till hennes bebis. Men jag är ju en nybörjare så det får inte var för svårt - dvs det får inte ta för lång tid.

Skulle ju gärna vilja virka en filt, mormorsrutor, men det går ju såååå sakta för mig. Har i och för sig inte provat, men jag känner mig själv. Flera här har peppat mig och sagt att jag kan, men vill ju ha klar den i tid.

Hittade dock denna söta och enkla filt och ska nu ge mig hän!!
    www.jarbo.se/i2/sites/jarbo/files/filer/beskrivningar_pdf/3_02.pdf

Hur skulle ni göra med baksidan? Tycker inte att det blir snyggt att bara sticka en sida.

Tycker även att tröjan skulle passa min dotter, men det blir ett senare projekt.

• ÄngelBängel

Mibe: Kanske kan du sy fast ett tyg bakom mittrutan? Filten har ju en ram av rätstickade varv och en mitten av slätstickat randigt. Jag tror att det skulle vara fint att handsy fast ett tyg bakom mitten (det slätstickade partiet) Gärna något varmt, mjukt och stretchigt t.ex. en tjockare jersey eller fleece.

Svar på tråden Coola stickare, del 2