• laven

Coola stickare, del 2

Eftersom den gamla tråden stängt öppnar vi en ny och fortsätter sticka allt vi förmår.

Alla är givetvis välkomna, från nybörjare till mästare. Det är roligt att inspireras av vad andra gör och bra att ha ett ställe där man kan be om hjälp om man fastnar.

Sticka lungt!

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-179/m16088206.html

• Svar på tråden Coola stickare, del 2
  • frövi

ÄngelBängel: Är också sugen på att sticka dom sockarna! Verkar dom jättesvåra, eler är dom överkomliga?

• Lynley

Vill bara tacka den som gav länken www.knittingHelp.com
    Kanonbra. Har hittat allt jag behöver där och haft stor nytta av videolänkarna.
    Läser era diskussioner med stort intresse och tycker att Bayerische Socks är fantastiska. blir spännande att se era när de är färdiga.

• ÄngelBängel

frövi: De är inte alls svåra, det är ju vanlig flätstickning. Har man stickat sådant förr är det ju som vanligt. Det trixiga är att det är flätor/galler överallt så man kan inte slösticka någonting utan måste alltid hålla reda på var man är i mönstret. Jag har en halv rapport kvar till hälen så jag kanske ändrar mig efter det Jag är inte van att sticka efter mönster på engelska så det är ju också lite ovant innan förkortningarna sitter. Pilligt och kräver koncentration-jepp, oöverkomligt-nej. Mitt garn kostade drygt 50 kr. så om jag ger upp så är det ju ingen större ekonomisk förlust i alla fall Lägger in ett kort när socka 1 är klar.

• Villain

ÄngelBängel: När du nu skriver ordet "rapport" vill jag passa på att fråga: Är det samma som en mönsterruta? Alltså hmm... typ del A1 av ett mönster om det finns A1, A2 och A3 tillexempel... ?!

• ÄngelBängel

villain: En rapport är en mönsterruta på höjden Om en mönsterruta är 10 varv lång är rapporten 10 varv. Så många varv man stickar (virkar) innan man börjar om från början.

• stenfalk

frövi: Säger som ÄngelBängel. Bayerische socks är inte svåra. Bara pilliga och lite tidsödande. Och hälen var inte heller särskilt svår. Tycker det är så fascinerande hur fint flätmönstret fortsätter ner i hälen

• Villain

ÄB: Tack!
    Jag håller på med den här www.garnstudio.com/lang/se/visoppskrift.php&d_id=2&lang=se
    nu. Får se hur det blir i slutänden. Ibland är ju det som är så fint på mönster helt tragiskt fult på en själv.
    Har så många saker jag vill göra nu. Pixiemössa i ett grönt, självrandande garn jag köpt, en sjal (hög "prio" men jag har inte ngt garn jag verkligen vill göra den i!). Har iofs ett garn som heter "Göta Petter" i grått som är ett babygarn... kanske kan man göra en sjal i det? Borde bli en skön sjal iaf... Vidare vill jag hitta ett mönster på en grövre och längre kofta med lång ribb. Den ska gå ner på halva låret gärna.. lite så där istället-för-en-jacka-men-varm-ändå-tröja om ni förstår?!
    Barock-jackan som ska virkas ligger och väntar fortsatt. Måste samla energi och mod först

• Villain

...och nu vill jag ju sticka bayerische socks också! Vad använder ni för garn? 3:ans stickor??

• stenfalk

Villain: Stickar Bayerische socks i regia-garn med 2mm-stickor.
    Det där med att ha mycket på vill göra listan känns igen allt för väl. Har mycket på "på gång-listan" också :-P
    Och nu har jag dessutom anmält mig till Mystery stole 3 groups.yahoo.com/group/mysterystole3/ , sitter och stickar provlappar till den just nu.
    Och så har mitt garn till påfågelsjalen kommit nu

• ÄngelBängel

Villain: Jag har Marks&kattens strompe och jumpergarn, stickar på 3:ans (stickar hårt och måste alltid gå upp i stickstorlek)

Stenfalk: Mystery stole låter spännande men jag förstår inte. Får man mönstret del för del? De flesta sjalar har väl samma spetsmönster över nästan hela sjalen eller? Finns det några bilder på Mystery stole 1 och 2? så att man kan få en liten bild av hur det kan bli? Vad blev det för färg på påfågelsgarnet förresten?

Svar på tråden Coola stickare, del 2