• laven

Coola stickare, del 2

Eftersom den gamla tråden stängt öppnar vi en ny och fortsätter sticka allt vi förmår.

Alla är givetvis välkomna, från nybörjare till mästare. Det är roligt att inspireras av vad andra gör och bra att ha ett ställe där man kan be om hjälp om man fastnar.

Sticka lungt!

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-179/m16088206.html

• Svar på tråden Coola stickare, del 2
  • MagdaA

Villain: tack, men ryyyyser när det är på engelska! ska se om jag hittar nån jag gillar så kanske jag kan be er om översättning

Ängel i himlen och bäbis i magen!
  • gröna hönan

Villain: Jag stickade den efter slätstickning, men jag tror inte det spelar någon roll vilka stickor du har till det. Du stickar ju inte runt fastän du har rundstickor, du stickar fram och tillbaka som vanligt. Det är bara mer praktiskt med rundstickor, mindre viftande liksom. Jag sitter ofta på pendeltåget och stickar och då är det skönt att slippa fastna i andras väskor och så.
    Sticka provlappar är bra! Då kan du prova skillnaden på rät- och slätstickning, jag tror det ser olika ut bara.

• Villain

Gröna hönan: Hur mycket alpaca gick det åt till din sjal? Vill ju inte påbörja något som jag inte kan slutföra för att jag har för lite garn. Ska börja med provlapp så länge

• MagdaA

tycker det verkar som många använder alpaca. hur är det garnet? Det är handtvätt på det va?

• gröna hönan

Villain: det gick åt 200 g, jag har vägt sjalen eftersom jag stickade av upprepat garn och inte visste hur många nystan det var.
    Magda84: Alpaca är lätt och fem gånger varmare än ull och sticks inte lika mycket! Givetvis handtvätt... Jag älskar alpacka!

• MagdaA

gröna hönan: hmm.... hittat ett mönster på garnstuio´s hemsida som svärmor ska sticka, i alpacka, men vill ha nått som går att tvätta i maskin, får se om vi hittar nått annat garn som passar.

• Villain

Gröna Hönan: Ok, jag stickar också av upprepat garn man uppskattar att det ska räcka då. Har ingen våg som väger så lätta vikter men jag har för mig att jag hade minst 4 nystan av det här garnet så det blir minst 200g.

Magda: Det är jättemjukt och inte alls så stickigt som ull är. Handtvätt eller 30 grader ylletvätt i maskin kanske fungerar också?! På garnstudio kan man ju annars söka på alla mönster som passar alpaca och sedan trycka på länken som visar vilka andra garn som är likvärdiga. Har sett att man ofta kombinerar alpaca och vivaldi (vet inte vad det är för typ av garn dock).

• MagdaA

Villain: på mönstret jag hittade stod det andra garnalternativ, men dom stämde inte alls i stickfasthet...så då måste man ju räkna om hela mönstret och svärmor lät inte så pigg på de...

• Kerstin
    Villain skrev 2007-06-28 13:55:09 följande:
    Magda: Det är jättemjukt och inte alls så stickigt som ull är. Handtvätt eller 30 grader ylletvätt i maskin kanske fungerar också?! På garnstudio kan man ju annars söka på alla mönster som passar alpaca och sedan trycka på länken som visar vilka andra garn som är likvärdiga. Har sett att man ofta kombinerar alpaca och vivaldi (vet inte vad det är för typ av garn dock).
    Jag har stickat en tröja med en tråd Alpaca och en tråd Vivaldi (det är ett mjukt mohairgarn som är rätt irriterande att sticka med). Tröjan är hur mjuk och gosig som helst.
Svar på tråden Coola stickare, del 2