• laven

Coola stickare, del 2

Eftersom den gamla tråden stängt öppnar vi en ny och fortsätter sticka allt vi förmår.

Alla är givetvis välkomna, från nybörjare till mästare. Det är roligt att inspireras av vad andra gör och bra att ha ett ställe där man kan be om hjälp om man fastnar.

Sticka lungt!

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-179/m16088206.html

• Svar på tråden Coola stickare, del 2
  • Villain

Stenfalk: Ok, är den med katten på svår (utan katt då eftersom vi redan har två här hemma hehe!)? Den är väldigt fin!

• stenfalk

Villain: Nej, den är inte särskilt svår. Det är kanske lite mycket spetsmönster på den för att vara första spetsprojekt, men svår är den inte. Det svåra är att hålla reda på var man är i diagrammet hela tiden, och att läsa stickningen så att man ser om man stickar fel. Men är du noga, och låter bli att bli rädd för det stora diagrammet så fixar du det även som första spetsprojekt.
    Och som katt får du helt klart sätta dit en av dina egna, för min hon stannar här!

• Villain

Stenfalk: Var kan jag då hitta det skrämmande diagrammet??
    Vi tycker att det räcker gott med två katter men du kan få låna den ena för han är mer vild än tam (läs: intelligent och påhittig och lekfull kattunge på 11 månader) och suger musten ur oss ibland.

• stenfalk

Villain: Det finns i boken jag skrev om tidigare "A gathering of Lace".
    Och härligt med hjälp av en glad ungkatt. Han vill att du ska leka med honom förstår du väl

• Villain

Stenfalk: Jo och om man inte leker med honom hittar han på egna lekar. Tex kasta ner skumgummibollen i mattes skor och sedan "jaga" upp den. Hans bästa "leksak" just nu är en stor kartong med små kryphål i som han kan leka jaga inne i

Boken får vänta. Jag beställde "Bonniers stora..." men tror du att jag kan sticka sjalen Gröna Hönan visade här tidigare i det här Alpaca??

• stenfalk

Villain: Hehe. De är för härliga, katterna
    Ja, nog kan du sticka Birch i drops alpaca. Gröna hönan hade ju stickat den i Indiecitas alpaca och det är ungefär likvärdigt med drops alpaca i tjocklek om jag inte minns helt fel. Sjalen blir ju kanske inte lika skir i alpaca som i kid silk haze som den är skriven för, men därmed inte sagt att det blir sämre.

• Villain

Nej och så blir det nog luftigt och fint med grova stickor... tänker jag mig. Ev får man väl avsluta den tidigare om den blir för stor!?

• stenfalk

Ja, den kan nog bli jättefin. Kan tänka mig att stickor 4-4,5 kan vara lagom. Men sticka provlappar och testa.
    Tror inte att du kan avsluta den lite tidigare om den blir för stor, för jag har för mig att den börjar med den långa sidan och sedan minskar hela vägen. Så vill du ha en triangel får du nog allt sticka färdigt.
    Om du inte skriver om mönstret så att du kan göra det "baklänges" och börja med spetsen i diagrammet

• stenfalk

Ja just det. Fast jag menade naturligtvis spetsen på sjalen, inte diagrammet :-P

Svar på tråden Coola stickare, del 2