• laven

Coola stickare, del 2

Eftersom den gamla tråden stängt öppnar vi en ny och fortsätter sticka allt vi förmår.

Alla är givetvis välkomna, från nybörjare till mästare. Det är roligt att inspireras av vad andra gör och bra att ha ett ställe där man kan be om hjälp om man fastnar.

Sticka lungt!

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-179/m16088206.html

• Svar på tråden Coola stickare, del 2
  • laven
    stenfalk skrev 2007-06-27 20:37:20 följande:
    laven: Har det inte kommit än? Till mig kom det på två dagar. Tyckte att det var hur snabbt som helst med tanke på hur långt det har åkt. Och garnbeställningen kom på en vecka sen.
    Nej det har det inte och jag har väntat en vecka.... sgrmpf! Iofs brukar det alltid ta lång tid för oss att få post från USA. Vet inte varför, men mamma blir alldeles galen var gång hon försöker skicka något hit. Det tar ju hur lång tid som helst. Men om du kunde få det på två dagar (?!?) så borde ju mitt kunna krypa hit på en vecka, tycker man.
  • stenfalk
    laven skrev 2007-06-27 21:47:26 följande:
    Nej det har det inte och jag har väntat en vecka.... sgrmpf! Iofs brukar det alltid ta lång tid för oss att få post från USA. Vet inte varför, men mamma blir alldeles galen var gång hon försöker skicka något hit. Det tar ju hur lång tid som helst. Men om du kunde få det på två dagar (?!?) så borde ju mitt kunna krypa hit på en vecka, tycker man.
    Ja, man tycker ju det. Och jag bor ändå i en avkrok dit posten alltid tar någon dag extra på sig att komma till. Fattar inte hur de bar sig åt för att få hit det så snabbt. Håller tummarna för att ditt garn kommer imorgon!
  • gröna hönan

Villain: jag stickade med stickor nr 6 så att det skulle bli luftigare. Men det blir då också lite större. Som du ser på bilden i mitt album så är den riktigt stor, men det är ganska bra tycker jag. Ska du sticka den mindre så får du minska antalet maskor du lägger upp eftersom den stickas från långsidan! Det är ganska bra tycker jag för den går fort att sticka på slutet... Jag håller på med en i mohair nu och den ger ett helt annat intryck, mer som spindelväv. FInt det också, men jag gillar nog alpackan bättre. Lättare att sticka jämnt och framförallt att repa upp när det blir fel.

• Villain

Gröna Hönan: Ok. Jag började precis lägga upp 299 maskor men har inga rundstickor så jag tror att jag ska köpa det. Stickade du den efter slätstickning eller rätstickning? Visst är det rätstickning man ska gå efter då man stickar på rundsticka? Jag ska nog lyda Stenfalk den här gången och göra en provlapp så jag vet vad jag ger mig in på. Blir så väääldigt många maskor innan man ser var/om man gjort fel någonstans annars. Håller med om att det är praktiskt med en stor sjal. Både hemma i soffan och om man har den som värme någon kväll i klänning eller annat.

• ÄngelBängel

Stenfalk och villain: Er konversation om sjalen med katten på var rätt obegriplig innan jag drog mig till minnes att Stenfalk hade ett foto med en katt sittandes på sjalen i galleriet Jag fattade inte varför inte Villain fick sticka mönsterdelen på sjalen(i mitt huvud var det en spetssjal med en katt som spetsmönster)

ÄngelBängel skrev 2007-06-27 20:59:29 följande:
    set-up row: K2, ssk, (k1,s11) 7 times, ssk 5 time, (s11, k1) 7 times, ssk 2 times. 38 sts.
    Row 1 (WS): S11. P to end.
    Row 2: *S11.k1. Rep from* to end.
    Ett problem är att på första varvet har jag två aviga som första maskor, på de aviga ska jag alltså sticka två räta maskor och bryta mönstret? Vad betyder ssk? Om s11 betyder slip1 borde det väl förkortas sl1och inte s11? På varv 2 ska jag bara flytta över första och sedan sticka aviga resten av varvet?

Känner mig ung. hur korkad som helst faktiskt
  • Lynley

Villain,
    boktips:

* Gotländsk sticksöm /Violet Bergdahl & Ella Soglund
    * Sticka /Nina Gunnars
    * Sticka efter gamla nordiska mönster /Vibeke Lind
    * Sticka till busiga barn /Zoë Mellor
    * Sticka tröjor /Debbie Bliss
    * Vantar Mössor Sockor och Sjalar /Anita Gunnars

Jag har nyss lagt in enbeställning från Adlibris på:
    Knitter´s Alamanac
    Last-Minute Knitted Gifts
    Sticka romantiskt, modernt och kvinnligt
    Sticka skuggmönster

Tror att det blir ett härligt bokpaket

• bea85

hallå får man joina har nyligen tagit upp att sticka igen fast jag e blott en nybörjare.

• MagdaA

Har för mig att någon här länkat till nån sida där man kan få tips på virkade kanter... håller på att virka en filt men behöver tips på hur jag ska göra själva kanten...någon som vet nån bra sida??

Ängel i himlen och bäbis i magen!
  • Lynley

Bea85, välkommen från en själv rätt så nybliven tråddeltagare. Denna tråd är guld värd när man stöter på patrull i stickningen. Man blir också rätt så inspirerad av att delta

Svar på tråden Coola stickare, del 2