• Fröken85

SYLTFISK

Här samlas vi tjejer...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-22 18:50:21:
    Presens, 29 år, egenföretagare, Skåne: ca dec-07
    Fi81, 25 år, Controller, Frankfurt: dec-07/jan-08
    Fröken85, 21 år, lärarstudent, Jönköping: jan-08
    Frila2, 23 år, ssk, Göteborg: jan-08
    Skrutt83, 24 år, ekonomistudent, Stockholm: april/maj-08
    Luscious, 23 år, blivande förskollärare, Karlstad: juni-08
    Thulan, 22 år, blivande ssk, Västerås: juni-08
    Elessario, 21 år, blivande ssk, Göteborg: juni-08
    Yoyna, 25 år, ssk, Stockholm: tidigast aug-08
    susannapanna, 23år, biomedicinstud., Stockholm: nov-08
    Cia80, 26 år, Undersköterska, Linköping: dec-08

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-22 18:56:32:
    Här träffades vi:
    www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17872129.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-01 23:30:58:
    ändring: Fi81, 25 år, Controller, Frankfurt: mars-08

• Svar på tråden SYLTFISK
  • Frila2
    enlitenbitkaka skrev 2007-04-24 00:49:06 följande:
    Frila:OJ! Hur klarade ni det? Bara vår hyra ligger på 5753:-
    Hyra på 3000 eftersom vi bodde i en etta. Inga bilar eller husdjur så det var ju inte så mycket kostnader. Vi betalade bara hyra, mat, el, tv-licens, försäkringar och några få skolböcker. Det gick runt precis kan jag säga.
    Efter ett halvår började sambon jobba på ett äldreboende i bemanning så han jobbade ca 1dag/vecka och det gjorde stor skillnad. Tyvärr tjänade vi då för mycket för att få bostadsbidrag så förra året fick vi en räkning på 9000 kr och i år en på 4500 kr till försäkringskassan eftersom vi var betalningsskyldiga. *suck* Aldrig mer bidrag...
  • enlitenbitkaka
    Thulan skrev 2007-04-24 00:54:39 följande:
    lusse: Har du tänkt att jobba sen även fast du pluggar?
    Möjligtvis om jag hittar något extrajobb....lite bonus i studentkassan vore inte fel Skulle vilja spara lite mer till bebiskontot också så.

Jag har ju tänkt fortsätta plugga efter att en liten bebis förhoppningsvis är född också...
    .?:*¨¨*:?. www.wannabemama.blogg.se .?:*¨¨*:?.
  • enlitenbitkaka
    Frila2 skrev 2007-04-24 00:56:36 följande:
    Hyra på 3000 eftersom vi bodde i en etta. Inga bilar eller husdjur så det var ju inte så mycket kostnader. Vi betalade bara hyra, mat, el, tv-licens, försäkringar och några få skolböcker. Det gick runt precis kan jag säga. Efter ett halvår började sambon jobba på ett äldreboende i bemanning så han jobbade ca 1dag/vecka och det gjorde stor skillnad. Tyvärr tjänade vi då för mycket för att få bostadsbidrag så förra året fick vi en räkning på 9000 kr och i år en på 4500 kr till försäkringskassan eftersom vi var betalningsskyldiga. *suck* Aldrig mer bidrag...
    Ja man måste väl anmäla till FK direkt inkomsterna ändras va?!
  • Frila2
    enlitenbitkaka skrev 2007-04-24 00:58:54 följande:
    Ja man måste väl anmäla till FK direkt inkomsterna ändras va?!
    Ja, och det fattade inte vi. Vi fick ju fylla i papper varje halvår och sa tom till handläggaren att vi inte visste våra inkomster eftersom han jobbade i bemanningen. Handläggaren svarade att det inte gjorde någonting att det blev lite fel i summorna - nej för då får de ju in pengarna tillbaka plus ränta på skiten. De hade varit bättre om hon svarat att vi inte skulle söka d för att inte behöva riskera återbetalning. När vi fick första räkningen (två år efteråt) så ringde vi till dem och frågade varför vi fick den räkningen. Den handläggaren vlev först sur och sa man mste fylla i sina papper ordentligt. När vi sedan sa att vi jobbat i bemanningen och även haft sommarjobb så sa hon "oj, nej då är det int eså enkelt". Spelade ingen roll vi fick betala ändå.
  • Frila2

Självklart ska man betala tillbaka men vi borde fått lite bättre information tycker jag nu i efterhand.

• enlitenbitkaka

Frila:
    Ja....FK är ju ett enda krångel. Jag vill gärna söka bostadsbidrag när vi pluggar för att dryga ut lite s vi slipper flytta, men det vill inte sambon. Hans mamma var typen som jublade när hon lyckades lura till sig lite bidrag och han ville absolut inte att våra barn ska ha det så... Men som student vore det välbehövligt! Så jag kommer nog söka det ändå

• Frila2

Hur gamla är ni då? Över 29 utan barn kan inte då bostadsbidrag. G fyllde 29 när vi hade bostadsbidrag och då fick vi bara till maj, när han fyllde år. Konstigt egentligen. Inkomsten blev ju inte bättre för att han fyllt år. Sedan får man ju inte bo för stort heller men söka går ju alltid.

• enlitenbitkaka
    Frila2 skrev 2007-04-24 01:11:17 följande:
    Hur gamla är ni då? Över 29 utan barn kan inte då bostadsbidrag. G fyllde 29 när vi hade bostadsbidrag och då fick vi bara till maj, när han fyllde år. Konstigt egentligen. Inkomsten blev ju inte bättre för att han fyllt år. Sedan får man ju inte bo för stort heller men söka går ju alltid.
    Vi är 23 nu så innan 29 hoppas jag vi är färdigpluggade Tänker inte begära bostadsbidrag när det bara är vi två, men om det blir en bebis tänker jag göra det. Vi bor ju i en 2:a på 65kvm och det bör inte va för stort för två vuxna en bebis och en hund...däremot e den dyr....så vi får se...
    Nej va konstigt att dem har åldersgräns

Thulan:
    Övergav du oss?
Svar på tråden SYLTFISK