• soffi86

I just can't understand it...

Jag fattar verkligen inte VARFÖR typ 90%av svenska befolkningen skall envisas med att ha likadana kläder! HM, Lindex, Gina Tricot, Cubus... Gaaaahhh!!
    varför VILL alla se likadana ut?? Varför blandar man inte lite och vidgar vyerna bortanför HMs Skyltfönster?

HM, Lindex, Gina Tricot, Cubus...HM, Lindex, Gina Tricot, Cubus...HM, Lindex, Gina Tricot, Cubus... and so it goes around!

Eller har jag fel?
    Vart köper du dina kläder?

• Svar på tråden I just can't understand it...
  • Skarpa

Jadu, TS... naturligtvis handlar jag mina kläder på de butiker du nämner i trådstarten enbart för att jag vill se ut som alla andra. Jag menar, det är ju bara kläderna som syns och räknas, eller hur? Men om det är till någon tröst för dig (eftersom du tycks ta så illa vid dig av att alla handlar på samma butiker och ser likadana ut), så använder jag mina kläder flera år (måste ha en väldans tur eftersom de inte går sönder efter en tvätt!), så när modet ändras, händer det allt som oftast att jag går omkring i helt omoderna kläder! (Hela stycket är skrivet med ironi, om det inte framgick)

Angående det här med rättvisemärkta kläder och så vidare... efter vad du skriver i tråden, tycks du inte ha särskilt ont om pengar. Jag bryr mig inte om sådant, eller vad folk har för kläder på sig, så länge de inte dömer andra utifrån sina egna förutsättningar.

Däremot förstår jag då inte hur du kan sätta dig till doms över folk som inte har det lika bra ställt som du. "En hundring extra per plagg har man väl råd med?" skriver du (fritt citerat). Nej, alla har inte råd med en hundring extra per plagg. De flesta har antagligen mindre pengar att röra sig med än vad du har. Speciellt de "ohyffsade småfeta mammor utan liv" du klankar ner på (bästa sättet att få dem att lyssna, eller?).

Tänk dig en helt vanlig trebarnsfamilj,  med huslån, billån och alla de vanliga utgifter dessa familjer har. Barnen växer snabbt, och eftersom de leker vilt,  behöver de nya kläder väldigt ofta. Föräldrarna leker med barnen, följer med dem på diverse aktiviteter (fotboll, ridning, utflykter osv.) så deras kläder får också vara med om en hel del. En hundring per plagg gör stor skillnad för dessa familjer!  De extra pengar man får in, sparar man kanske till en semesterresa eller till något annat trevligt för hela familjen. Betänk också att det inte är fråga om något extremfall i min beskrivning, utan att det är så livet ser ut för väldigt många.

Kom nu inte och skriv att denna familj är egoistisk, självisk och oempatisk, för de är precis som vilken svensson-familj som helst. Du har ingen rätt att ifrågasätta deras val på det sätt som du gör! Det är knappast  fråga om  att skita i  hur barnarbetare har det, utan snarare om att ta hand om sitt i första hand.

För övrigt kan vi ju fråga oss om du verkligen gör allt du kan för världens fattiga barn... något säger mig att din garderob inte enbart består av det nödvändigaste (två omgångar kläder, så du kan ha en medan den andra är i tvätten). Så det rimligaste, om man nu är så empatisk som du vill framställa dig själv, är ju att du säljer allt du inte behöver, och lägger pengarna på exempelvis fadderbarn eller någon annan typ av välgörenhet istället?

Med andra ord: sätt dig inte till doms över andra som inte har det lika bra som du. Det har du ingen rätt att göra, och du når fler om du lär dig att sätta dig in i andras (svensson-familjens) situation bättre!

Ooook!
  • sussiegull

Bor i London och koper pa zara, HM...och lite andra stallen. jag handlar mycket pa zara nar jag aker till Spanien for det ar billigt. nar jag ar hemma blir det nog Gina tricot, for det ar billigare,,,,bik bok gar jag till ibland ocksa.

• Kanelflicka

En av min favoritföfattare har sagt att "Betydelsen av en god gärning krymper om personen som utförde den går runt och gör reklam för den."
    jag tror att den blir ännu mindre när personen som utförde den går runt och påpekar till alla andra "Jag har gjort det & det. Vad är ditt bidrag? Varför gör du, en småfet mamma utan liv ingenting?"

Om jag ska vara ärlig känner jag inget hjärtligt engagemang från TS i ekologiska frågor. Det är ganska iögonfallande att det där med "jag är duktig för att jag köper ekologiskt" kom i efterhand, när TS första inlägg inte fick så mycket medhåll. Har hört talas om efterkonstruktion?

Ytterligare en anledning till varför jag inte köper TS godhet är att hon skriver att hon kan köpa ekologisk linne på HM men inte något annat... Om man är verkligen så engagerad att man är beredd att betala mer varför är man på HM överhuvudtaget?

• IHateYourFace

Av samma anledning som alla inreder sina hem efter IKEA katalogen. De är välfärdens baksida.

Men man ska inte tro att dyrare är bättre!

Bomullen i våra kläder plockas för hand. Lönerna är så sinnessjukt låga att barnen också tvingas att arbeta för att kunna försörja familjen. Jobbar dom inte ute på fältet så gör dom de någon annanstans.
    Bomullens kvalite bestäms beroende på hur långa fibrerna är. De längsta & finaste blir kanske till något exklusivt plagg som får kosta hur mkt som helst, medan de kortaste kanske blir en tröja på H&M. Men bomullen kan fortf va plockad på samma fält, av samma familj.
    De här fälten är även besprutade me en massa kemikalier & konstgödsel, som bomullsplockarna trampar omkring i hela dagarna. Inte ens EN procent av all bomull odlas ekologiskt. Heja...

• reserverad

Jag ar visserligen sjalv en "markeshora" men jag maste anda saga att det inte ar sa konstigt om "alla" i Sverige koper samma klader som ts sager. Man brukar val handla pa de affarer man har omkring sig eller? Och om de affarerna ar MQ, Hennes, Gina Tricot och allt vad de nu heter sa ar det val klart att folk handlar dar? Om det ar affarerna som erbjuds i de flesta centrum vad tycker du att svenskarna ska gora da? Alla har kanske varken tid, lust eller pengar att aka till Stockholm for att hitta markesklader eller vilja att sitta och shoppa pa internet.

Jag forstar faktiskt inte fragestallningen riktigt. Som sagt, det ar ju naturligt att folk handlar i de affarer som finns i narheten.

Och det skiljer sig inte fran land till land heller. I alla lander finns det ett standardutbud av kladbutiker och det ar ju dar de flesta handlar. Sa med ts resonemang sa vill alla se likadana ut i hela varlden eftersom att de shoppar pa de affarer som erbjuds i sina centrum oavsett vilket land de bor i.

• Rokka Jill
    IHateYourFace skrev 2007-05-02 14:06:35 följande:
    Av samma anledning som alla inreder sina hem efter IKEA katalogen. De är välfärdens baksida. Men man ska inte tro att dyrare är bättre! Bomullen i våra kläder plockas för hand. Lönerna är så sinnessjukt låga att barnen också tvingas att arbeta för att kunna försörja familjen. Jobbar dom inte ute på fältet så gör dom de någon annanstans.Bomullens kvalite bestäms beroende på hur långa fibrerna är. De längsta & finaste blir kanske till något exklusivt plagg som får kosta hur mkt som helst, medan de kortaste kanske blir en tröja på H&M. Men bomullen kan fortf va plockad på samma fält, av samma familj. De här fälten är även besprutade me en massa kemikalier & konstgödsel, som bomullsplockarna trampar omkring i hela dagarna. Inte ens EN procent av all bomull odlas ekologiskt. Heja...
    Det var en jätte intressant läsning! tack så mycket
    jesså...
  • 1991

Jäkligt konstigt att man aldrig hört något om att Gina Tricot, Weekday etc. låter barn göra deras kläder
    förrän nu ifrån en person som börjar tråden med
    att skriva endast om hur hon inte kan förstå att folk går runt och klär sig i likadana kläder ifrån samma affärer.
    Att man borde klä sig lite mer olika och inte gå runt och se likadana ut.

Sedan höll ingen med henne och då drog hon till med att "ja men era kläder är minnsan miljöfarliga och gjorda av barn" eller vad tusan hon nu skrev.
    Lite lustigt bara.. men okej..

• soffi86

91:an och kanelflickan - i love you! Jag har nog aldrig skrivit i en tråd med två så otroligt enastående kvinnor, med sådant bred bildning samt sådana kunskaper. Jag menar Marie Curie - släng dig i väggen!

Brandelskan: Jag kan tänka mig att du lever ett otroligt fabulöst liv med att tycka att det är ok att säga att folk har fula kläder och diverse utrensningar i källarförråd etc men om nu sanningen skall fram och för att göra dig överlycklig för att du skall få rätt så kan jag skriva det: Jag är 21 år och har nog mer pengar ihoptjänade av mig själv än de flesta andra 21 åringar i detta avlånga land. Av trådsvaren att dömma även dem som skriver inlägg här, där du - den oemotståndliga drottningen -huserar med de bästa kommentarerna/svaren! De visar verkligen vilken enastående intelligensnivå du har! Jag är helt stum!

i hate your face: ok du pratar om bomull vilket var bra men jag skriver på om fabriksarbetarna och vart kläderna tillverkas, alltså vart plagget sys, av vem och under vilka omständigheter. hoppas mina klänningar görs på ett schysst sätt och att jag slipper tycka illa om ditt vackra ansikte i fortsättningen, hata är nämligen inte min grej.

Glas - relativt välskrivet men tyvärr utan att ha läst inläggen jag skrivit ordentligt. samt de andra medlemmarnas inlägg i denna underbara tråd. det gör mig inte upprörd, bara en liten anmärkning där min sköna!

Däremot är det INGEN som ifrågasatt de personer som kommit med personliga påhopp gentemot mig - att jag klär mig fult osv.
    Ja, med ännu mer belägg kan jag säga såhär: Småfeta mammor utan liv är de mest ohyffsade och otrevliga varelserna. Roligt att så många tar åt sig av att jag skrivit just "småfeta och ohyffsade" visar ju bara att det stämmer iom att så många tar åt sig.

Oh dear - toudelooou - och javisst, jag glömde - puss på er!

• soffi86

jo förresten om det inte framkom tydligt nog i mitt förra inlägg - jag är offantligt rik.

jag har otroligt snygga kläder - annars skulle jag inte kunna vara det.

jag älskar kläder och belive it or not - jag har andra intressen också: jag spelar golf, rider och seglar. När jag inte simmar mina 1000 m varannan dag. Och får en lucka mellan jobbet, festandet, vännerna och shoppingrundorna.

• Mia83

TS

Att överkonsumtion inte är det bästa för miljön har gått dig förbi, eller?

Svar på tråden I just can't understand it...