• soffi86

I just can't understand it...

Jag fattar verkligen inte VARFÖR typ 90%av svenska befolkningen skall envisas med att ha likadana kläder! HM, Lindex, Gina Tricot, Cubus... Gaaaahhh!!
    varför VILL alla se likadana ut?? Varför blandar man inte lite och vidgar vyerna bortanför HMs Skyltfönster?

HM, Lindex, Gina Tricot, Cubus...HM, Lindex, Gina Tricot, Cubus...HM, Lindex, Gina Tricot, Cubus... and so it goes around!

Eller har jag fel?
    Vart köper du dina kläder?

• Svar på tråden I just can't understand it...
  • Silverstream

Köper kläder där de har storlekar och modeller som passar min kroppstyp.
    Känner sen att jag inte vill lägga hur mycket pengar som helst på kläder.

Tycker det varit mer en hysteri om att man måste ha kläder från vissa märken och vara "trendig". Tycker det har gått lite långt ner i åldrarna med. Varför köpa en tröja till en 3 månaders baby för 500-600 när de växer ur det så fort?

• AmandaPitkänen

Hur kan man bry sig om vart andra handlar sina kläder?

Nä, men det är väl för att det är billigt på dessa butiker du nämner. Alla har inte råd att handla märkeskläder och alla kanske inte riktigt har det intresset heller. Vissa prioriterar att lägga sina pengar på tex inredning, kläder till barnen, hobbys, sparanden osv. Alla vill inte eller bryr sig inte om kläderna är inhandlade på hm eller om det är nåt dyrt märkesplagg.

För mig är det mer ofattbart varför man handlar såå dyra kläder? Jag tycker det finns bättre saker att lägga pengarna på

• Nyfiken gul

Sen tror jag mycket beror på VAR i landet man bor och HUR GAMMAL man är...

Jag är 30 år o ger fan i vart jag köper kläderna, jag klär mig snyggt o stilfullt ändå....

Bor i en liten skithåla som knappt finns på kartan och här är det enorm märkeshets bland dom som itne fyllt 22 än...

en 19-årig tvåbarnsmamma går med Urban junglevagn och går med stilettklackar, vulgosminkning och kläder från bland annat Burberry....

Hon syns ju INTE pga märket kan jag ju säga utan den doft som omger henne gör henne synlig... Byhålehoror kallas dom här o det har inget med sex att göra utan dom gillar att synas helt enkelt...
    O det är inte heller personer med varken klass, stil eller pengar som bär dessa märken utan samhällets bottenskikt som trots att dom är ensamstående och arbetslösa ändå satsar på märken - dom svälter hellre än att köpa "vanliga" kläder o prylar...

• soffi86

Men sen undrar jag en sak till: Jag köper en del rättvisemärkta kläder. Då är det mest baskläder som t-shirts, trosor och t-shirtklänningar. De är lite dyrare än 49.50 på HM. rättvisemärkt-affären här i Gbg är toppen by the way (så den slår jag ett slag för!). Sen har jag handlat massor (det är väl de 10% av min garderob) av HMs eko-cotton linje. Är jag den enda som gör det eller? För jag har inte sett en enda annan individ på stan med samma t-shirt klänningar ur den kollektionen som jag.

Tycker det är lite bedrövligt att konsumenter inte är mer medvetna! Att när Monki rear ut sina 400 kr jeans på 75% rea så är det jäkligt lite cash som går till arbetaren och väldigt mycket skit som går ut i miljön.

• AmandaPitkänen

soffi86: Inte så att jag vill försvara hm och liknande butiker, men jag har handlat det mesta av mina kläder i dom butiker du nämner och mina kläder har då aldrig gått sönder! Eftersom du inte själv handlar där så måste dom som har berättat för dig att kläderna har gått sönder efter en tvätt haft riktigt mycket otur....

• Tudde

Soffi86

Fattar inte riktigt vad du menar med ditt inlägg. Handlar du märkeskläder för att det är bättre för miljön? eller vadå??

• Silverstream
    soffi86 skrev 2007-04-29 20:23:24 följande:
    jo det är ju sant. Fast jag har hellre 1 snygg klänning än 3 som går sönder efter en tvätt.
    Du måste haft riktig otur isf. Oavsett var man handlar kläderna bör man kolla sömarna innan köpet dock.
  • Kanelflicka

varför äter inte de kakor istället?

• Giz the wiz

kollade in den klänningen och det var det fulaste jag sett på ett bra tag, skulle inte ens ta på mej den när jag storstädar källarförådet.
    och sånt betalar folk för? *förvånad*

soffi86 skrev 2007-04-29 20:22:20 följande:
    Karpet - Burberry är ett underbart märke - kolla in kläningarna jag köpte därifrån i mitt galleri.
  • Nadjis

Hm.. kanske för att man gillar kläderna. Jag älskar gina och deras kläder.

Svar på tråden I just can't understand it...