• amorcitajq

"kamphund"??!!

Jag vet att det har disskuterats en HEL del om sk "kamphundar".
    jag är verkligen skit trött på alla som har massa idiotiska åsikter om dess hundar. Folk vet inte mycket mer än vad media och så förstorar upp. Statestik visar att det är inte sk "kamphundar" som e de som biter mest. Dessutom finns det ingen ras som heter kamphund!!!

Jag har en pitbull och hon är hur snäll som helst hon går i hop med allt och alla! jag har även en dotter på 1 år och 9 månader och de är BÄSTA vänner.

Jag har fått så himla mycket blickar och folk som går förbi mig mummlar och en del bråkar med mig pga av min hund. Jag försvarar henne ALLTID eftersom hon inte är någon kamphund, hon är en exemplarisk familjehund.

Man kan juh kampa vilken liten hund som helts om man vill. Visst är det så att många av dess hundar hamnar i fel händer, men då är det ägaren som det är fel på!

blev bara tvungen och skriva av mig lite eftersom jag e så less på alla människor som har puckade fördomar!

• Svar på tråden "kamphund"??!!
  • amorcitajq

ja folk vill juh inte gå nära så de ser dessa hundar pga av det dåliga ryktet... sen va d någon som skrev att just pitbull kommer upp som kamphund.. undrar oxå vf det är så...

• enbacken

Nej det skulle inte handla om det men det är så att många oseriösa har blandrashundar.

• snuttiskattis

Måste bara lägga in ett par ord (meningar) här.
    har i alla år vart vettskrämd/livrädd för hundar av ALLA raser, har inte spelat nån roll vilken ras, storlek osv, ALLA har vart lika läskiga och precis lika "farliga för mig...kunde se en hund i koppel längre ner på tex trottoaren va så rädd för hunden att jag snabbt som bara den gick över gatan till andra sidan bara för att slippa närkontakt med detta fruktansvärt "farliga djur"
    Och om de sen va en "kamphund" då handlade det inte om att gå över gatan utanjag sprang för livet, hade ju läst och sett på tv om hur hemska dessa raser va och dum som jag va trodde jag på det. *IDIOTISKT*
    Amorcita!!! En jätte bra vän till mig, skaffade hund och jag va på väg att säga upp bekantskapen med henne för hur skulle jag kunna umgås med henne och hennes dotter när hon skaffat hund. Men hon lärde mig och visade mig att man INTE kan dra ALLA hundar under kant, hennes hund en PITBULL (som ni vet) e det den mest snälla och go hund jag vet...och så rädd jag vart är fortfarande i vissa lägen lärde mig att hundar e snälla och fina djur bara dom behandlas på rätt sätt tackvara en pitbull.
    Vill också tillägga att hennes hund skulle aldrig ens få för sig att ens visa tänderna, eller ens morra...såååå goooo hund. Så NI som tror att alla pitbull hundar e "kamphundar" vill bara säga ge dom en chans, dom e precis lika fina "familjhundar" som dom andra raserna.
    Tack för mig

• Jen nifer

Jag tycker de är stor skillnad på att ha en renrasig pittbull, amstaff,rottweiler,staffe m,m
    och en blandras..

Tycker att alla dom här raserna är underbart fina o goa hundar renrasiga med bra ägare(som ja tidigare skrev)

Och när de står i tidningarna Pittbull bet, pittbull angrep, så tror ja knappast att de va en pittbull, de är bara smutkastning av rasen.
    För de finns väldigt få renrasiga pittbullar i svergie.
    Utan oftast är de en blandras mellan amstaff o olika raser och i sambnad med dålig ögare så blir det ibland de tråkiga resultatet.
    Tycker meidia borde framhäva dom här rasern asom Fina o Goa hundar när dom är renrasiga o med bra ägare.

och att det är vissa blandraser o dåliga ägare som är anledningen istället.

Sen finns de som ja skrev fina o goa bladisar med
    MEN det är en chasning, o ja skulle aldrig stödja oseriöst hundavel..
    De krävs väldigt kunniga o duktiga människor för att  blanda hundraser med olika psyken o syften.

Nu är våran prinsessa här
  • Gammy

ingen skillnad så. bara man säger vad det är för hund man har. man säger inte att man har pb om det är en amstaffblandning (vilket de flesta är).
    som sagt, ingen skillnad mot de som köper hundarna, en jag tycker att är man riktigt seriös (gäller ALLA raser) så skaffar man sig en renrasig, av en seriös uppfödare. menar inte att det ska vara en SKKuppfödare, min hane är reggad i rasklubb. men det ska vara kontrollerad uppfödning, gärna uppföljning av hunden, papper etc.

jag är inte emot blandraser, utan aveln av dom. har själv en renras JackRussell, och en JRT/tax. säger inte emot mig själv, man lär sig ju mer tiden går. idag hade jag köpt en renras i stället. jag har koll på "släkten".

men när det gäller att blanda vissa raser så tycker jag man ska vara försiktig. slår det snett så är det ingen höjdare.

• enbacken

Ja visst e de goa men i tal kommer de nog alltid att kallas för kamphund vare sig de är det eller ej för en gång i tiden var de det.
    Jag har själv en staffe och en av mina vänner är hundrädd men inte för min hund.

• untitled

Läste i aftonbladet för ett tag sedan där en polis berättade att andra hundraser attackerar minst lika mkt som "kamphundar" gör, men att skadorna blir mer omfattande när det är en "kamphund" som gör det.

Sedan tror jag också att det blir mer liv om en pitbull hugger, än om det är en golden retriever. Skulle det vara en golden som bet är det bara "olyckligt" men om en pitbull/amstaff gör det är det "typiskt"

Och till sist, det är aldrig hunden som är hemsk, utan ägaren!!!

Jag har en amstaff-kille på snart 7 månader, Kingston! Spana in honom i mitt galleri, världens goaste kill! :)

• Jen nifer

Självklart är de skillnad...

Renrasiga hundar kommer från en stam, med ett visst psyke. Är mentaltesta o röntgade.
    allt blanda olika starka hundraser kan självklart ge ett dåligt resultat i psyket..
    Därför krävs de enorm skicklighet om man ska blanda hundraser, så personer utan kunskap ska inte ge sig in i det.

O de gör allt för många idag, blandar o föder upp utan en tanke på hundens bästa o oftast bara fö rpengarnas skull..

Nu är våran prinsessa här
  • enbacken

håller med gammy att blandrasavel är inget som man ska exprementera med och många oseriösa har ingen koll på hur de parar hundarna.
    En seriös kennel parar bara friska hundar mm. De går på utställningar och röntgar sina hundar mm.

Svar på tråden "kamphund"??!!