• amorcitajq

"kamphund"??!!

Jag vet att det har disskuterats en HEL del om sk "kamphundar".
    jag är verkligen skit trött på alla som har massa idiotiska åsikter om dess hundar. Folk vet inte mycket mer än vad media och så förstorar upp. Statestik visar att det är inte sk "kamphundar" som e de som biter mest. Dessutom finns det ingen ras som heter kamphund!!!

Jag har en pitbull och hon är hur snäll som helst hon går i hop med allt och alla! jag har även en dotter på 1 år och 9 månader och de är BÄSTA vänner.

Jag har fått så himla mycket blickar och folk som går förbi mig mummlar och en del bråkar med mig pga av min hund. Jag försvarar henne ALLTID eftersom hon inte är någon kamphund, hon är en exemplarisk familjehund.

Man kan juh kampa vilken liten hund som helts om man vill. Visst är det så att många av dess hundar hamnar i fel händer, men då är det ägaren som det är fel på!

blev bara tvungen och skriva av mig lite eftersom jag e så less på alla människor som har puckade fördomar!

• Svar på tråden "kamphund"??!!
  • Gammy

håller med jen nifer! när det blandas hej vilt så slår det över..

TS..förklara gärna vad du menade ang. om du hade haft amstaffblandning, så skulle du säga att det var hälften pit? var lite svårt att läsa inlägget med stora bokstäver och inga punkter typ

• Jen nifer

Nu ska ja gå ut o gå en snabbis med min vovve (en renrasig schäfer) hih..

Ja kan även flika in i tråden här, att ett tag tog vi hand om en rottis tik, (utan stamtavla) Alltså inte renrasig. Hon visade på dåligt psyke o aggrisivitet ganska snart..
    Så hon va ett prakt exempel..Vi som bara hjälpte ett par med henne då dom hade svårt att få tiden att gå igop, sökte hjälp hos hundkunniga men efter mycket om o men så sa även dom att hon hade dåligt psyke..Det ÄR riskabelt..

Hundägaren är Avgörande för i stort sett alla hundar.
    Men när de gäller blandraser, så finns de många hundar som visat upp dåligt psyke , och då utan dåliga ägare.

Nu är våran prinsessa här
  • amorcitajq

många säger att de har ett medfödd aggressivt kamp sinne men det håller jag INTE med om.. hundar vilka som helst kan juh bli arga precis som att vi kan bli det... men det är fortfarande något som man kan få fram hos vilken hund som helst och vilken människa sm helst...

• amorcitajq

jag har vänner som har hundar som inte är renrasiga utan ½ ppi toch ½ amstaff och de har hur bra psyke som helst! älskar barn djur o allt och går i hop med alla...

jen ifer skrev nåt om att den vore hälften pit och hälfte staff så skulle jag eller man förmodligen säga att det enbart var pit i den (om jag inte minns fel) men det skulle jag inte säga utan jag skulle säga att hon var hälften staff och hälften pit...

• amorcitajq

men jag tror inte att det beror på att hunden var en blandras...

• Zaria

Klart det finns hundraser som är mer "kampbenägna" än andra, men det beror helt på ägaren hur han använder hunden.

Man kan göra kamplusten till något positivt också.
    Precis som man kan göra något negativt med den.

En pitbull/amstaff kan man träna/tävla WP med tex, hade varit väldigt mycket svårare att göra det med en pudel eller Vinthund tex. Skillnaden är att man gör något postivit av det istället för något negativt.

• Zaria

Har funderat på en sak, Om man har en jättefin renrasig Amstaff som man köpt från en duktig uppfödare,är det den man väljer att korsa med en annan ras? Varför inte med en lika fin hund innom den egna rasen? Hunden har ju gener som är väl värda att vilja föra vidare, väljer den ägaren då att para sin fina Amstaff med en annan ras?

Tror knappast det är de bästa hundarna som används i korsningsaveln.

Hd fel? Mentalt ostabil? osv De renrasiga som paras med andra raser har ju ofta ngt fel på sig, som gör att de inte får paras med en annan av samma ras.

• Jen nifer

amor..: NE ja skrev tvärtom
    Många säger att dom har en pittbullblandning fast dom inte alls har det
    Utan dom har en amstaff blandning..

Det finns bara några få pittbullar i svergie, Så chansen att de skulle krylla av pittbullblandisar är inte så stor.

För att en pittbull här ska bli renrasig så ska ett blodprov där huden typas o godkäns som pittbull göras..o de är kanske bara 3-400 renrasiga pittbullar i svergie..

O är man så seriös så man importerar eller i nått enstaka fall hittar en pittbull valp så är de nog inte så vanligt att man blandar den med andra raser sen utan vill nog behålla det sällsynta o fina med pittbullen inom rasen i svergie..

Men jag åhller fortfarande på att renrasiga hundar med seriösa uppfödare, noga utvalda föräldrar,röntgade o mentaltestade ger självklart ett tryggare valp köp..
    Då hundar från samma stamm, med samma psyke o samma kropp blandas.

Men när oseriös, okunniga människor bara föder upp utan att tänka på eventuella följder för att tjäna en extra slant,
    O som Zaria skrev, självklart finns de hundar med mer "kampvilja" (inget negativt med det) Sen ligger ju ansvaret hos ägaren. MEN blandar man hux flux dom här olika raserna med stor kampvilja, starka psyken så kan de självklart bli tråkiga följder...

O varför köpa en amstaffblandning, och inte en renrasig amstaff? Kan nån svara mig på det?

Nu är våran prinsessa här
  • amorcitajq

vissa kanske vill ha blandningar el så kan det vara svårt att hitta någon renrasig hit och dit och det är juh inte grtis o para heller oftast inte...

jag tror absolut inte att det behöver vara något fel på en hund bara för att den inte får para sig med en av sin egen ras.. jag skulle kunna tänka mig para min renrasiga pit med en amstaff för hundarna i sig blir finare (min åsikt!) min tik är väldigt liten och om ja skulle blanda henne med en amstaff så skulle förmodligen hennes valpar växa om henne (även de tikar hon får)

Svar på tråden "kamphund"??!!