• destiny391

"blanda raser"??

som nagon tidigare idag uttryckte sig sa fint:
    "Vad anser ni om rasblandning? är det rätt? vill bara veta eran åsikt och om ni har funderingar kring det ?"
    sa, me handen pa hjartat, va tycker folk om det har?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-16 16:41:30:
    haha oopps.. nej jag menar faktiskt manniskor. maste bara papeka att de e inte mina ord!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-16 16:43:07:
    ok, pratar alltsa om manniskor, efter en diskussion tidigare idag i en trad, sa undrar jag hur folk tanker bara..

• Svar på tråden "blanda raser"??
  • Milito

Mamasita

Bara för att man inte delar samma uppfattning så betyder det inte att man dissar nån.
    Och det är inte min mening heller.
    Jag talar utifrån mina egna erfarenhet och det jag varit med om och min värld är inte så liten, så visst har jag sett o hört en del. 

Och som sagt, så har det aldrig nämts något om att det skulle gälla alla här i Sverige, helt fel om man börjar dra alla över en o samma kam. För då är jag lika trångsynt och dum som de som ser ner på mina barn bara för att de är "blandade"... 

• malin ulrika

Mamasita,
    visst är det så att man minskar kromosoma sjukdomar, det har du rätt i!
    Med många sådana sjukdomar är det ju så att har man bara EN "felaktig" kromosom så är det OK, men om BÅDA föräldrarna skulle ha det så blir man sjuk. Och det är ju mycket troligare att båda föräldrarna har det om man är släkt, även på någorlunda långt håll.
    Så visst är det bra med "gott och blandat"!
    Och som sagt det kulturella är ett plus!
    Gör också att man får lite distans till sina egna traditioner, och det gör att man förstår sej på andras lite bättre kanske. Att det inte nödvändigtvis är SJÄLVKLART att man klär sej i vita skrudar med strutar eller brinnande ljus på huvudet och viftar med stjärnor, "vad firar man egentligen?". Eller dansar runt en stång och imiterar små grodor? Ofta kan man ju tänka så själv om "andras" traditioner ("vad konstiga de är!"), medans ens "egna" är SÅ självklara och "inte alls konstiga"...

• Nalle 1981

"Parents pass on only some exceptional genes to offspring so parents with very high IQs tend to have more average children."

Tog citatet ovan från din egen länk: www.news-medical.net/ för att visa att din lilla "humoristiska vinkel" inte stämmer så bra. Förresten förstår jag inte alls din koppling (inte ens humoristiskt sett) mellan den filmen och ämnet i sig.

Det är ju inte så att de påstår någonstans att det bara var blandfamiljer som var dumma och förökade sig. De beskrev att människor med högt IQ inte förökade sig och detta ledde till den dråpliga situation mänskligheten fann sig i (senare i filmen). Detta är ju dessutom en felaktig slutsats enligt uttdraget från länken ovan.

Dessutom, om man ser hela filmen (ja, det är ett uttdrag av en långfilm och den är hysteriskt rolig) så är det fortfarande vita och svarta människor (precis som idag) Men den smartaste människan i hela världen (rätt dum, men ändå) är en svart man...

Alla får ursäkta om jag tog det sista inlägget på alltför stort allvar och gjorde världens utläggning om det. Det är sent, jag är trött och ska sova nu. Kunde dock inte låta bli eftersom jag faktiskt sett filmen ifråga. =)

Godnatt!

• zebran i Stilla havet

Den har diskussionen har tagit en obehaglig vandning. Utan att offra alltfor mycket av min arbetsdag vill jag papeka, BS, att genetiska faktorer INTE har pavisats vara den enda, eller ens den framsta, determinanten for IQ.

Att IQ-tester for det forsta inte ar ett tillforlitligt satt att mata intelligens trodde jag var allmant vedertaget vid det har laget. Testet ar konstruerat av vita man och just denna grupp tenderar att lyckas sarskilt bra pa den har typen av tester.

Angaende olika "manniskorasers" IQ-nivaer hanvisar jag till en artikel i AllPsych Journal (allpsych.com/journal/iq.html) dar det t ex aven kontateras att rika manniskor tenderar att fa hogre poang pa IQ tester an fattiga:

"Various tests have shown that there is a socio-economic link to IQ as people who are better off financially score 17 point higher on IQ tests than those financially disadvantaged people who take the same exam. Does this mean that only the rich are smart? I don?t think so, but it does indicate that the accessibility of resources can have a profound effect on the development of intelligence."

Vidare diskuteras betydlesen av miljon i livmodern under fosterutvecklingen, vilket enligt min mening ytterligare visar att socio-ekonomiska aspekter och fatorer som t ex utbildning spelar in och antagligen smaller hogre an genetiska faktorer.

"The development of a fetus has been shown to correlate to intelligence also. While this can be argued to be biology, in fact, it is environment. Conditions in which the fetus develops, such as drug use or poor nutrition by the mother can be shown to have a direct effect on intelligence. For example, intellectual impairment is much more frequent in the infants whose birth weight is less than 2,000 grams (Caputo & Mandell, 1970)."

Att vissa "raser" (nej, det finns INTE manskliga raser - det ar inte tillracklig genetisk variation mellan de olika folkslagen for att man ska kunna definiera dem som raser!) skulle ha olika forutsattningar for intelligent tankande ar INTE visat pa ett vetenskapligt satt.

Som sagt, detta tycker jag borjar bli obehagligt!

• zebran i Stilla havet

Utdrag ur Wikipedia:

RACE
    A majority of evolutionary scientists reject the notion that any definition of race pertaining to humans can have any taxonomic rigour and validity;[3] recently Keita et. al. argued that although "race" is a valid taxonomic concept in other species, it cannot be applied to humans.[4] Mainstream scientists have argued that race definitions are imprecise, arbitrary, derived from custom, have many exceptions, have many gradations, and that the numbers of races observed vary according to the culture examined.

Long and Kittles (2003). Human genetic variation and the nonexistence of human races: Human Biology, V. 75, no. 4, pp. 449-471.

(finns att ladda ner som pdf i referenslistan pa denna sida: en.wikipedia.org/wiki/Race

• black is back

badsector
    rasister hör troligen till en annan ras.

• Hanna1984

black is back; precis! tragiska människor.

• BadSector

"Parents pass on only some exceptional genes to offspring so parents with very high IQs tend to have more average children."

"more avreage" children inte "AVERAGE children".

Barn till högintelligenta blir alltså inte lika intelligenta som de själva, utan mer åt medelhållet.
    Precis som extremt långa eller korta föräldrar får mer medellånga barn och inte extremt långa/korta som de själva är.

Detta betyder naturligtvis inte att varken IQ eller längd INTE ärvs. Det ärvs, men inte 1:1 utan som en gradvis ökning i en grupp.

Vi är ett djur som alla andra och har fått de egenskaper vi har genom genetiskt arv och naturligt urval.

en.wikipedia.org/wiki/Inheritance_of_intelligence
    "Heritability measured in infancy are as low as 20%, around 40% in middle childhood, and as high as 80% in adulthood"

Finns massor mer studier om detta - som INTE är från 70-talet - som visar hur stor ärftligheten är och hur mycke tman generellt med en gynsam miljö kan öka IQ.

Och så generna som är inblandade;
    www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi&cmd=Retrieve&dopt=AbstractPlus&list_uids=17160701&query_hl=1&itool=pubmed_docsum
    "We find evidence of association with multiple SNPs across CHRM2 and Performance IQ, as measured by the Wechsler Adult Intelligence Scale-Revised (WAIS-R)."

"att genetiska faktorer INTE har pavisats vara den enda, eller ens den framsta, determinanten for IQ. "

Se ovan.
    Gener är den överlägset starkaste deteminanten för IQ med en ärtlighetsfaktor på 0,7.

"Att IQ-tester for det forsta inte ar ett tillforlitligt satt att mata intelligens trodde jag var allmant vedertaget vid det har laget. Testet ar konstruerat av vita man och just denna grupp tenderar att lyckas sarskilt bra pa den har typen av tester."

Asiater är bättre än vita på IQ-test, så där faller din konstiga angreppspunkt.
    ALL vetenskap är i princip "konstruerad" vita män, det betyder inte att den är fel.

"dar det t ex aven kontateras att rika manniskor tenderar att fa hogre poang pa IQ tester an fattiga:"

Ja, och det tolkar du som att man får högre IQ om man är rik eller?

IQ går att mäta även på barn och fördelningen ser likadan ut då.

Adoptionsstudier av vita, svarta och asiatiska barn till vita medelklassfamiljer visar att samma fördelning finns kvar även då.

Asiater i topp, sedan vita, och sedan svarta.
    Detta även i fall där de asiatiska barnen kommer från hemska förhållanden i sydasien och utsatts för svält under sina första månader.

Dessa barn har alla haft samma socioekonomiska förutsättningar under uppväxten, ändå ser fördelningen precis lika dan ut.

www.heretical.com/miscella/rushton1.html
    "Growing up in a middle-class White home does not lower the average IQ for Orientals nor raise it for Blacks."

Slutsatsen är helt enkelt, chockerande nog, att det är lättare att bli rik om man är smart.
    Vem kunde aaaaaanat det va? ;)

Och så för att krossa den sista, i Sverige närmast sanningsförklarade, myten att raser inte finns och bara handlar om solbränna;
    daily.stanford.edu/article/2005/2/4/newStudyLinksRaceAndDnaMaterial
    "A recent study conducted at the Stanford Medical School challenges the widely held belief that race is only a social construct and provides evidence that race has genetic implications."

www.pubmedcentral.nih.gov/articlerender.fcgi
    "Of 3,636 subjects of varying race/ethnicity, only 5 (0.14%) showed genetic cluster membership different from their self-identified race/ethnicity."

Rapporten ovan är från Standford, 2005.

• JoJo08

Hmmm, sicken fråga! läste i höstas en kurs om nationalism och etnicitet och hade rätt mkt om Samer då och fick veta att många "blandningar" anses vara anomalier alltså onormala, mkt märkligt! Det är väl upp till var och en vem man vill skaffa barn med, så länge barnen är älskade spelar det väl ingen roll? Men det är min åsikt

Svar på tråden "blanda raser"??