• destiny391

"blanda raser"??

som nagon tidigare idag uttryckte sig sa fint:
    "Vad anser ni om rasblandning? är det rätt? vill bara veta eran åsikt och om ni har funderingar kring det ?"
    sa, me handen pa hjartat, va tycker folk om det har?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-16 16:41:30:
    haha oopps.. nej jag menar faktiskt manniskor. maste bara papeka att de e inte mina ord!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-16 16:43:07:
    ok, pratar alltsa om manniskor, efter en diskussion tidigare idag i en trad, sa undrar jag hur folk tanker bara..

• Svar på tråden "blanda raser"??
  • zebran i Stilla havet

BS: Visst ar det en styrka att folk ar olika men just hudfargen ar val anda ovidkommande i sammanhanget. Det ser i och for sig fint ut med olika farger pa folk men pa vilket satt ar det en styrka, egentligen?
    Ar det verkligen en sadan enorm fordel att det finns klara, tydliga hudfargsskillnader att det befogar att man ar uttalat emot blandaktenskap och "rasblandning"? Det har jag svart att se.

• vagabond77

Om vi lever åtskilda och segregerade så undviker vi att hamna där du tycker det skulle vara en tråkig värld om jag fattat det rätt.

Förklara gärna lite vad du ser för styrkor med en åtskild och segregerad värld...

BadSector skrev 2007-05-20 23:51:30 följande:
    Jag tycker världen skulle vara ganska tråkig om den bestod av människor med exakt samma färg.Att det finns människor av olika färg och med olika egenskaper i världen är en styrka, varför får man inte tycka att den styrkan är något bra?
  • black is back

människan är en ras, så det blir svårt att blanda raser. hudfärg kan blandas hursomhelst, självklart.
    fast jag håller inte med om att ickeskandinaver skulle vara tråkigare än folk från andra länder.
    jag anser att det är fördomsfullt att tro att tex sydamerikaner är eldiga och afrikaner har rytmen i blodet, och att finnar rantar runt med kniv.
    dessutom hör jag ofta sägas att "utlänningar" minnsann är mycket mer familjekära och tar hand om sina gamla bättre än svenskar. jag tror att det handlar om att på många ställen runt vår jord är det kvinnor som tar hand om barn, gamla och hushåll för att möjlighet till utbildning inte finns samt förlegad kvinnobild.

• Shaun the sheep

black is back:

Jag håller med dig, "alla" säger att vi är så stela här i Sverige, och att så fort våra föräldrar blir gamla så skickar vi dem till äldreboende.
    Det är som att påstå att alla i Irak är talibaner och självmordsbombare!

BF 28 maj♥♥
  • BadSector

"Förklara gärna lite vad du ser för styrkor med en åtskild och segregerad värld... "

Om alla är likadana finns inga att hämta inspiration från.

"Ar det verkligen en sadan enorm fordel att det finns klara, tydliga hudfargsskillnader"

Det är betydligt mer än hudfärg som skiljer oss från varandra.

Kolla på friidritts-VM till exempel.

• Milito
    black is back skrev 2007-05-21 13:41:12 följande:
    människan är en ras, så det blir svårt att blanda raser. hudfärg kan blandas hursomhelst, självklart. fast jag håller inte med om att ickeskandinaver skulle vara tråkigare än folk från andra länder. jag anser att det är fördomsfullt att tro att tex sydamerikaner är eldiga och afrikaner har rytmen i blodet, och att finnar rantar runt med kniv.dessutom hör jag ofta sägas att "utlänningar" minnsann är mycket mer familjekära och tar hand om sina gamla bättre än svenskar. jag tror att det handlar om att på många ställen runt vår jord är det kvinnor som tar hand om barn, gamla och hushåll för att möjlighet till utbildning inte finns samt förlegad kvinnobild.
    Jag kan bara tala av egen erfarenhet men jag har levt ihop med min sambo i 10 år, han är från Chile, kom till Sverige då han var 7 år. Och då jag jämför hans familj med mina kompisars svenska familjer och min egen, så är denna sydamerikanska familj mer familjekär, varmare och har en sådan sammanhållning som jag inte sett eller känt någon annanstans. Visst kan det vara fördomsfullt att TRO saker om folk från andra länder, men så länge det är positivt så skadar det ju ingen. Och i Chile har de väldigt bra utbildningar, både för män och kvinnor och ändå väljer de att ta hand om sina gamla i sina hem...så jag tror att de handlar om något annat än om det du beskriver. 
  • black is back

milito

vad jag sett och upplevt så är det mestadels kvinnor som "tar hand om". detta har jag sett i latinamerika, afrika, mellanöstern och indien. säkert är det så på flera ställen men där har jag inte varit och sett själv.

• Milito

men jag tycker ändå inte att man i Chile har en förlegad kvinnosyn, de har ju trots allt en kvinnlig president. Där är kvinnorna respekterade och har nog många gånger det sista ordet  
    Och så kan jag inte förstå vad utbildning och omodern kvinnosyn har att göra med att det i andra länder är helt normalt att låta sina åldrande föräldrar att bo kvar hemma och ta hand om de istället för att fösa iväg dem till ett ålderdomshem?
    Så ja, jag tycker att vissa länder är bättre på att ta hand om sina äldre än här i Sverige.

• black is back

som sagt, för att det är kvinnorna som för det mesta stannar hemma och servar.
    i sverige arbetar de flesta kvinnor (och män)och har inte möjlighet att ta hand om de äldre. även här i sverige är det oftare kvinnor än män som trots allt tar hand om sina föräldrar. fast förändring pågår!!

• vagabond77

Jag kan ta ett exempel hur det är i tjejens familj (Mexico).

Tjejens farmor och farfar är dåliga, men bor i sitt eget hus på andra sidan stan. Alla barnen till det gamla paret, (Tjejens pappa, med sina systrar och bröder) turas om att bo hos farföräldrarna, så att de alltid har någon där dygnet runt som tar hand om dem. Det innebär för tjejens pappa att tre halva dagar var vecka viker han åt att vara där. En natt varannan vecka sover han över. (De har gjort ett rullande schema). Det ingår blöjbyten, och matlagning.

För ett par år sen var tjejens mammas föräldrar dåliga. Då tog tjejens mamman sitt ansvar för dem.

Tjejens mamma jobbar på som vanligt varje dag.

black is back skrev 2007-05-22 12:26:59 följande:

som sagt, för att det är kvinnorna som för det mesta stannar hemma och servar.i sverige arbetar de flesta kvinnor (och män)och har inte möjlighet att ta hand om de äldre. även här i sverige är det oftare kvinnor än män som trots allt tar hand om sina föräldrar. fast förändring pågår!!
Svar på tråden "blanda raser"??