• destiny391

"blanda raser"??

som nagon tidigare idag uttryckte sig sa fint:
    "Vad anser ni om rasblandning? är det rätt? vill bara veta eran åsikt och om ni har funderingar kring det ?"
    sa, me handen pa hjartat, va tycker folk om det har?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-16 16:41:30:
    haha oopps.. nej jag menar faktiskt manniskor. maste bara papeka att de e inte mina ord!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-16 16:43:07:
    ok, pratar alltsa om manniskor, efter en diskussion tidigare idag i en trad, sa undrar jag hur folk tanker bara..

• Svar på tråden "blanda raser"??
  • blommanigbg

Det är många anhöriga o bakanta i Sverige med som tar hand om sina gamla ... Att alla skulle strunta i det är inte sant..
    När min farmor blev dålig tex tog pappas syster som bodde på samma gata hand om henne på heltid i flera år ända in i det sista.. Min pappa handlar, hjälper till med räkningar, sjukhusbesök mm.. O lite allt möjligt.. Faster 94 år o farbror 95 år . En gammal arbetskamrat på 90 år. Granne på 85 år... Hjälper tanter i området att klippa gräset, skotta etc.. Min pappa är pensionär o har nästan ett heltidsjobb med att ta hand om o hjälpa de han bryr sig om... Tänk om alla var som han... Kan tillägga att han cyklar överallt också... Så han har att göra... Men det gör han gärna.. För de har inga egna barn...

• Mrs Moneybags

Eeehh...läser här och var att "alla kommer se likadana ut".
    Det är INTE sant och det behöver man inte vara biolog för att förstå.

Så länge folk med olika utseenden skaffar barn så kommer det finnas människor i hela spektrat från mörkaste svarta personen till ljusaste vita.

Det är bara att titta på t ex svarta amerikanska familjer som i realiteten inte är enbart svarta utan blandade (pga slaveriet). Det är inte ovanligt att få ett barn som är mycket ljust och sedan ett barn som är mycket mörkt. Det beror på att gener och DNA aldrig dör så länge bäraren av det fortsätter att fortplanta sig. På samma sätt föds en del mulatter med ett helt vitt utseende och andra med ett mer svart utseende och förstås hela spektrat däremellan.

Däremot kommer det säkert finnas en del lustiga kombinationer av utseenden med drag från alla håll i världen.
    Jag anser att vi som är "blandras" är en försmak av framtiden
    Det är nog bara att vänja sig vid tanken, eftersom människor har blandat sig i årtusenden utan att låta sig stoppas.

Jag tycker också att vi ska lära oss att tycka om oss själva precis som vi är, vem vi än är. Då är det inte så viktigt vad andra människor gör och vilka de har sex med.

• malin ulrika

Jag tror "blandäktenskap" är bra.
    Är själv i ett.
    Min syster svär att "blandbarn" är de sötaste (hon har jobbat på BB och ser massor av bebisar), det är nog nått med "nytt friskt blod" liksom generna blandas så bra.
    Och jag tenderar att hålla med.
    Tror att i många fall det har blivit mera eller mindre "inavel" liksom, typ jämför med "renrasiga" katter som får plattare och platare nosar etc...
    Så jag är helt "för" blandning, fast jag skulle nog itne sträcka mej att blanda in "ras" i begreppet, "ras" låter så rasistiskt på nått sätt...
    Men jag tror att ju mer man blandar desto bättre blir det.
    Hoppas detta inte låter alltför "rasistiskt" mot dem som är inte är i bland-relationer.

• black is back

vagabond
    det finns ju klart alltid undantag.
    vad jag menar är att svenskar är inte mer kärlekslösa än människor från andra nationer. det är så lätt att glorifiera.

• vagabond77

Nä, vi är nog inte mer kärlekslösa. Däremot tror jag att vi tenderar att uppfostras till att bli väldigt oberoende av andra.
    Det verkar finnas en stor glorifiering av just kärnfamiljen i Sverige, d.v.s. Två vuxna och två barn ska bo ensmma helst i villa så oberoende av alla som möjligt. Det känns ibland som en bild målas upp att man "ska" tycka illa om svärmor typ.

black is back skrev 2007-05-22 20:26:12 följande:

vagabonddet finns ju klart alltid undantag.vad jag menar är att svenskar är inte mer kärlekslösa än människor från andra nationer. det är så lätt att glorifiera.
  • malin ulrika

vagabond77,
    kanske är det så.
    Själv är jag dock uppväxt med mormor och morfar och farmor och farfar nära inpå (mormor och korfar bodde tvärs över gården och var ofta barnvakt).
    Mamma tog hand om diverse gamla mostrar.
    Och vi hade en massa kontakt hela somrarna med andra släktingar.

Så det finns nog undantag.

• malin ulrika

...och förresten, vagabond77, det där med svärmor verkar vara ganska universellt, även om jag själv har haft tur med min och inga problem, så märks det ofta av här också, så det är nog inte "super svenskt"...

• Mamasita

Sånt här är så kul!! Jag fick frågan en gång vilken ras jag var eller om jag var blandras.. ha ha ha som en hund!! Man kan ju inte ta folk på allvar som tror att det finns olika raser bland folk - människan är EN ras.
    Sen: dissa inte black is back för mycket. Ni har sett lite av den andra sidan hos folk där man är jämställda eller arbetar efter ett likställt motto. Min colombianska familj är superruttna på att fördela arbetet och det är, dessvärre, bara anställda kvinnor som sköter hus, hem, gamla, barn, hundar och allt annat som händer i hushållet. Jag tror inte mina tjejkusiner ens kan koka ägg än mindre ta hand om ett hushåll. De är inte sämre föräldrar bara för det MEN de skulle inte begära att mannen i hemmet skulle byta blöja exempelvis.. Skitruttet alltså.
    Jag har tur som har världens bästa man - vi är lika mycket föräldrar.
    Åter till frågan: visst är det bättre när man får in nya gener, nytt dna och nya kulturella traditioner!
    Svenskarnas inavel minskade med cykelns införande i Sverige och det var rätt sent!! Typ 20talet eller liknande.. Hade en diskussion med en genetiker på Lunds universitet som hävdade att man minskade kromosoma sjukdomar och dödfödda på det viset, så vi har lite forskning bakom att det är till det bättre att få in lite nytt bland det gamla!!
    Nya kulturella traditioner finns det inget belägg för - det är min egen insikt!!
    Min mans familj har finlandssvenska traditioner och det är skitkul och ett komplement till vår vardag och firandet av storhelger uppblandat med lite latino och lite svenskt!

• vagabond77

Undantag finns alltid. :)

Jag gjorde naturligvis en mycket grov generalisering.
    Min teori om att vi uppfostras att bli väldigt individuella och oberoende styrks lite när jag ser att du flyttat till Kanada (antar att du har största släkten kvar i Sweden.) Många hundratusen svenskar bor utspridda över världen. :)

malin ulrika skrev 2007-05-22 22:44:21 följande:

vagabond77,kanske är det så.Själv är jag dock uppväxt med mormor och morfar och farmor och farfar nära inpå (mormor och korfar bodde tvärs över gården och var ofta barnvakt).Mamma tog hand om diverse gamla mostrar.Och vi hade en massa kontakt hela somrarna med andra släktingar.Så det finns nog undantag.
Svar på tråden "blanda raser"??