Sånt här är så kul!! Jag fick frågan en gång vilken ras jag var eller om jag var blandras.. ha ha ha som en hund!! Man kan ju inte ta folk på allvar som tror att det finns olika raser bland folk - människan är EN ras.
Sen: dissa inte black is back för mycket. Ni har sett lite av den andra sidan hos folk där man är jämställda eller arbetar efter ett likställt motto. Min colombianska familj är superruttna på att fördela arbetet och det är, dessvärre, bara anställda kvinnor som sköter hus, hem, gamla, barn, hundar och allt annat som händer i hushållet. Jag tror inte mina tjejkusiner ens kan koka ägg än mindre ta hand om ett hushåll. De är inte sämre föräldrar bara för det MEN de skulle inte begära att mannen i hemmet skulle byta blöja exempelvis.. Skitruttet alltså.
Jag har tur som har världens bästa man - vi är lika mycket föräldrar.
Åter till frågan: visst är det bättre när man får in nya gener, nytt dna och nya kulturella traditioner!
Svenskarnas inavel minskade med cykelns införande i Sverige och det var rätt sent!! Typ 20talet eller liknande.. Hade en diskussion med en genetiker på Lunds universitet som hävdade att man minskade kromosoma sjukdomar och dödfödda på det viset, så vi har lite forskning bakom att det är till det bättre att få in lite nytt bland det gamla!!
Nya kulturella traditioner finns det inget belägg för - det är min egen insikt!!
Min mans familj har finlandssvenska traditioner och det är skitkul och ett komplement till vår vardag och firandet av storhelger uppblandat med lite latino och lite svenskt!