• Vinter81

Akvariefiskar

Hej
    Jag är en tjej som ganska nyligen har skaffat mig två akvarium men lite olika fiskar i.
    Jag har slöjstjärtar i ett akvarium och tetror och guppies i det andra.
    Finns det fler som jag som tycker detta är en mycket trevlig hobby och kanske kan dela med sig av erfarenheter?

• Svar på tråden Akvariefiskar
  • Vinter81

Humbela
    De kan mycket väl ha klättrat upp i utblåset det har min gjort flera gånger. Men har du någon utsmyckning i aklvariet?
    Mina botsier speciellt en har en förkärlek att gräva sig in under prydnader och gömma sig där en del prydnader är ju ihåliga under.
    Det kan du ju kanske kolla.

• Giz the wiz

har lyft upp allt.... morr bara gruset kvar att gräva runt i...
    jaja hittar dom väll tids nog.

• Vinter81

Hej Humbela
    Vad konstigt att de bara försvinner så där. Har du någon fisk som kan äta upp dem?
    Hur stort akvarium har du?

• Giz the wiz

gomorgon!
    dom är i ett 112L med helt täcklock så jag vet i katten.
    har ju bara små scalarena och L144A malarna i det karet.
    jaja hittar väll på dom tids nog. skumma firrar iaf.
    i morgon får jag hem 5 svarta honor till mitt svarta guppy par *wohoooooo*
    bara inte posten shablar då kan det bli lite krisartat.
    grymt? nä varför då? är ju på samma sätt som zoo får sina fiskar och de fiskar som kommer till zoo fraktas betydligt grymmare och trängre.
    här kommer 5 guppyn i en 1,5L flaska (till zoo kommer 100 fisk på ungefär samma vattenvolym i en påse)och som det kan bli försenat till zoo så kan det även bli till privatperson.
    men håller tummarna att det är framme i morgon.

så i dag ska ett karens kar göras i ordning. jag karensar alltid nya fiskar i minst 1 vecka innan jag koppar in dom i det akvarium dom ska va i, så vida dom inte ska gå i ett eget. men dessa ska gå i 112an.

hmmmm borde komma växter i dag med posten oxå woho helt plötsligt gillar jag måndagar

• Juliettans

Humbela>>
    Vart beställer du fiskar o växter ifrån? Är det billigare/bättre än från zoo?

• Giz the wiz

privat personer

www.malmöciklid.se har ett helt ok utbud av fiskar och det är från honom jag väntar på guppyn.

www.plantswap.se byter/köper/säljer och skänker vi växter på även sniglar, räkor osv.

ska testa ciklid.dk (tror jag det var) här fram över när jag ska ha malar igen. (kostar ju lite så jag måste spara ihop pengar först ) akvarium är långt i från en billig hobby har jag upptäckt.

fick iaf växter i dag och det var jätte mycket säkert "4 krukor" om jag ska jämföra med zoobutik och då var dom kortaste 15cm å längsta 25 så det var stora växter för 25kr (killen städade bort växt rens från avariet och skänkte dom mot portokostnad) så nu får jag ta och hurta ner mej på nköp av växter det är smock fullt........

• Vinter81

Hej
    Det låter bra det där att kunna beställa på nätet.
    Jag brukar beställa vattenberedning och sådana saker för att det är mycket billigare än att köpa dem i affären.

Men jag visste inte att man kunde beställa fisk den vägen också.
    Hoppas dina guppys kommer imorgon.

• Cailya

Uach våran lilla groda dog igår.. Märkte att han var död när vi gjorde vattenbyte... Blev väldigt tomt och tråkigt utan honom. Men vi ska nog ta och köpa en ny snart.
    Det var en albinofärgad groda, som sambon fick i föddelsedagspresent av några vänner. Ganska liten och söt sak.
    Har dock bara sett svarta små grodor i djuraffären, de kostar väl runt 40:- så så dyra är de ju inte. Våran groda fungerade med våra fiskar, dock var han i början väldigt för att klänga på malarna och äppelsniglarna, men det "växte bort", han vande sig väl vid dem. Dock vet jag inte om de kräver någon specialmat, eller om de äter vanlig fickmat eller alger. Kan skriva mer när vi varit på djuraffären, när nu det blir.

Vinter81: Har du kollat vattenvärdet? Vi hade för dåligt vattenvärde förut och fick lägga i nåt i pumpen som gjorde vattnen brunt, såg ganska äckligt ut, men det fungerade. Sen så kan det vara ph-värdet det är fel på oxå, det var det vi hade nu senast, då fick man droppa i det där som skulle stabilisera ph-värdet. + de där tabletterna till fiskarna (pencilinet).

• Vinter81

Cailya
    Jag har kollat vatten och ph-värdet och det verkar inte vara något fel där jag har behandlat mina fiskar med baktapur direkt och det verkar ha hjälp men vattet blev helt gul grönt under behandlingen.
    Hur stort akvarium har du?
    Jag har funderat på att starta ett akvarium specielt för grodor om jag inte kan ha dem tillsammans med mina andra fiskar.

• Cailya

vinter81: vårat är ett 59 liters. Just det baktapur direkt hette det, jo det blir en rätt snuskig färg i vattnen av det.

Svar på tråden Akvariefiskar