• Vinter81

Akvariefiskar

Hej
    Jag är en tjej som ganska nyligen har skaffat mig två akvarium men lite olika fiskar i.
    Jag har slöjstjärtar i ett akvarium och tetror och guppies i det andra.
    Finns det fler som jag som tycker detta är en mycket trevlig hobby och kanske kan dela med sig av erfarenheter?

• Svar på tråden Akvariefiskar
  • Trynträ

Tack tack. Vi har haft rätt många olika fiskar och akvarium, även saltvatten, förut men nu har vi avvecklat alla akvarium för det blev för mycket jobb med alla renoveringsprojekt hemma samtidigt.

Vi hade guldfiskar i en damm också och lite koikarpar. Den har vi dock också avvecklat förra våren.

• Metropolis Diana

Hej hej! Vi har två akvarium, sötvattens. Ett 220liters och ett mindre 45 eller 60 liters (vet inte faktiskt). Blandat med fiskar, mestadels städare av något slag i det stora.

• angelica88

Någon som vet mycket om dammfiskar?

• Giz the wiz

oja jag är en galen akvarist
    hänger nu mer på www.akvarietorget.se och www.plantswap.se
    den första är just startad men kunnigt folk finns
    plantswap har lärt mej allt jag kan om akvarieväxter och pmdd

här kör vi fisksoppa i karen för tillfället men ska struktureras upp min pride är mitt 54 kar som innehåller min gammla stam guppy a´la 80 tal
    jag är guppy och mal freak och planerna på mal odling ligger på min lista, just nu har jag bara 2 L144A men har ingen bråska att panik handla utan allt får ta den tid det tar.
    akvarieguden motarbetar mej tyvärr lite då och då och kräver sina offer i form av cyano, massdöd och annat skit som han hittar på att straffa mej med nu sist så roade sej den stora o heliga akvarieguden sej med att trolla bort en praktbotia för mej har fortfarande inte hittat den.
    ngt mer som motarbetar mej är dom ondamakterna i hemmet (läs: sambo) han annser att antalet kar är för många (3) och hotar med att ta tv:n och flytta. för husfridens skull så lovade jag att vi bara ska ha ett eller två till men vad han inte vet är att planerna ligger på 10 eller fler
    nå ja vem behöver en tv när man kan titta på algodlingen

• Metropolis Diana

Gå for it Humbela!! :)

• Giz the wiz

guppy är levandefödare dom föder levande ungar det betyder att alldeles innan ynglet kommer ut så kläcks ägget i magen
    en guppy som får 100 yngel brukar ge dålig kvalitet.
    guppy föredrar en temp mellan 26-28 grader.
    ang grader så nej alla fiskar vill inte ha samma temp kolla art beskrivning på den fisk du ska ha INNAN inköp för att se så den matchar karet
    Tokiga Julia skrev 2007-05-16 22:23:08 följande:

Ja just det. Temperatur på vattnet undrar jag om oxå. Man brukar väl ha 25grader på vattnet, men stämmer detta för alla sötvattensfiskar? Någon som vet? Läst att Guppyn lägger upp till 100ägg/4vecka om man har en temperatur på 27-28grader. Ger inte Guppyn levande ungar? Det har jag hört, och har aldrig sett till några ägg, bara ungar!
  • MoonFlight

Vi har ett akvaruim som sonen fick av oss i 1 årspresent (givetvis sköter vi vuxna det) men han har det i sitt rum.
    När jag var sjuk på gav min gubbe dom mat typ ½ lock med mat (till typ 15 fiskar) varje morgon... *tack inte* Så nu är det fullt med mögel/"damm" på heeeela botten som jag måste fixa bort. Detta han han lyckats förstört under 4 dagar.
    Tur att en bekant jobbar på zoo och ger råd om hur man fixar allt.
    Ska köpa medel imorgon då vi ej hann idag.
    Stackars små fiskar!!!

Just det vi har 1 röd kamphane, 10 neontetror, 2 st snigelätare och 2 st algätare.

• Giz the wiz

medel?
    gör ett rejält vattenbyte och sen 30% varje dag i 1-2 veckor.
    se till att slamsug upp det värsta med en hävert.
    se det som så att växterna är nog glada iaf, men nitrit värdet är nog sky high men vattenbyten fixar det utan massa konstiga kemikaler

• Metropolis Diana

Nu ska vi se... Vi har i det stora karet en ca 30cm gibbiceps och en på ca 15cm, 5 praktbotior, 6 siamesiska algätare, 2 kampfiskhonor, ca 6 silvermolly hannar och en ensam black molly hane.
    I det mindre karet så har vi 1 praktbotia, 1 flying fox algätare, 4 korall platys (en herre med tre damer), 8 neontetror och 4 svarta neontetror. Ja just det ja, en korsad mollyhona....

Vad tror ni om de blandningarna? I det stora så hade vi en kampfiskhane och fyra honor från början men de övermatades med alla j-a yngel som mollysarna gav och dog i förtid. Så därför sorterade vi ut alla mollyhonor och skänlkte bort dem, därav bara hannar kvar.

Har ni något bra tips på en fin större sötfisk som skulle kunna trivas i vårt stora kar?

• MoonFlight

Humbela: Menade slamhävare men det vart medel i farten. Jo växterna har det kanon... Tur att man bytte vatten typ 1 dag innan jag vart sjuk...

Svar på tråden Akvariefiskar