• Vinter81

Akvariefiskar

Hej
    Jag är en tjej som ganska nyligen har skaffat mig två akvarium men lite olika fiskar i.
    Jag har slöjstjärtar i ett akvarium och tetror och guppies i det andra.
    Finns det fler som jag som tycker detta är en mycket trevlig hobby och kanske kan dela med sig av erfarenheter?

• Svar på tråden Akvariefiskar
  • Vinter81

Hej och välkommen hit Lycaon pictus
    ja att skaffa akvarium är jätte kul.
    Jag skulle från början bara ha slöjstjärtar men så blev det inte riktigt det blev ett kar med guppis också.

• Vinter81

Humbela
    Det var ju roligt att du fick dina guppys och att de hade klarat transporten.
    Jag har funderat att beställa fiskar över nätet men inte vågat för man är rädd att de inte ska överleva men att det funkar för dig ger mig hopp.

Nu ska jag ut på en zoobutik på nätet och beställa test stickor när man har ny startat och haft sjukdom går de åt fort.
    Vad händer annars då?

• olpansfamilj

jag ska köpa två sniglar till, mina nu är helt illgula, så nu vill jag ha en annan färg....och min turkosa kräfta har lämnat dom i fred och även dom andra fiskarna....
    och jag ska köpa en kamphane, min gamla dog förra månaden=(
    hade en guldfisk som hetten glimman ludvig andersson armstrong, hade den i hela tolv år och jag grät floder när den dog...=(
    Vinter 81 det finns en salt som är jätte bra att köpa och lägga i vattnet (ca en tesked  veckan) aktozon eller nåt sånt konstigt heter den...har aldrig haft sjukdomar, den motverkar dom flesta basic sjukdomar...sen finns det en jätte bra medel att köpa som motverkar nitrater och tar bort dessa, suverän är den och man slipper byta vatten så ofta....den är ganska ny på marknaden och den är verkligen superduperbra...=)

• olpansfamilj

hur ofta matar ni era fiskar? Visste ni att fiskar mår bättre av mindre mat och gärna en fastedag var tionde dag??? då lever dom mycket mycket längre....

• Vinter81

olpansfamilj
    Klara verkligen slöjstjärtarna av det de tål väll inte salt så bra men det låter ju onekligen bra om man kan hålla sjukdomarna borta.
    Vad sa du att det hette och var får du tag på det?

Jag matar mina fiskar två ggr om dagen en på morgonen och en på kvällen.

• Giz the wiz

ektozon (1tsk per 50 L) guld värd och motverkar både svamp och vita prick

web.telia.com/~u40308146/ektozon.htm (massa matnyttig info)

112an matas endast på kvällen, 54an får morgon å kväll (dräktiga honor och yngel) och 29L får 3 gånger per dag (yngel karet.)
    japps faste dagar är bra om man nu har fiskar som inte tuggar på varandra..... mina i 112an blir galna å tuggar på varandras fenor.

• olpansfamilj

ja ektozon hette det , tack humbela!=)

• Cailya

olpansfamilj: vi matar våra fiskar varannan dag

• olpansfamilj

cailya, ja jag har hört att det ska vara bättre för fiskarna...att agressiva fiskar får man om man matar ofta för då blir dom arga om dom inte får mat så ofta och blir dumma mot andra fiskar...att man ska vänja dom vid detta på en gång...

• Vinter81

Hej
    ektozon sätter man till de utöver det vanliga vattenberdnings medlet eller?

Svar på tråden Akvariefiskar