• Vinter81

Akvariefiskar

Hej
    Jag är en tjej som ganska nyligen har skaffat mig två akvarium men lite olika fiskar i.
    Jag har slöjstjärtar i ett akvarium och tetror och guppies i det andra.
    Finns det fler som jag som tycker detta är en mycket trevlig hobby och kanske kan dela med sig av erfarenheter?

• Svar på tråden Akvariefiskar
  • Giz the wiz

haha japps.... kan ana hur det ser ut på din botten.
    min dotter hitta asken med ny inköpta mal tabletter.
    500 tabletter i 54an var inte det jag hade räknat med
    och hävert plus nyfödda yngel gick inte riktigt ihop.
    vart en del som fick åka vattenkana i slangen
    tur det är en tålig stam och inte sån drit kvalitet som det är på dagens stora guppyn som inte verkar tåla ngt.

• Juliettans

Humbela humbela bumbela mumbela skrev 2007-05-17 19:16:31 följande:

guppy är levandefödare dom föder levande ungar det betyder att alldeles innan ynglet kommer ut så kläcks ägget i magenen guppy som får 100 yngel brukar ge dålig kvalitet.guppy föredrar en temp mellan 26-28 grader.ang grader så nej alla fiskar vill inte ha samma temp kolla art beskrivning på den fisk du ska ha INNAN inköp för att se så den matchar karetTokiga Julia skrev 2007-05-16 22:23:08 följande:
    Har bara mal (lilla varianten) + räkor, förutom de guppys som köptes in samtidigt, så jag antar att försäljaren tänkte längre än en nybörjar "akvarist" i tanke på temperaturen i akvariet. Men jag får nog gå tillbaka o kolla om det inte e ngn här som vet om alla de djur jag har passar i 26-28gradiga vattnet.
  • Giz the wiz

vad har du för mal?
    och vad är det för räkor?

• Giz the wiz

räkorna är iaf troligen cherry räkor och dom vill va minst 10 (stim djur och är räkornas svar på guppy)
    dom vill ha en temp på 18-25 grader, PH på 6,5-8.
    dom är som jag sa lätt odlade och trycker ur sej mellan 30-50 yngel per 20-30 dag.

lever på alger och foderrester, är kännsliga mot nitrat och koppar i vattnet.

• Giz the wiz

guppy vill ha 22-28 grader (?? mina blir slöa under 26)
    PH 7-8 ynglar som sagt med 23-30 dagars mellanrum och får i genomsnitt 40 yngel.

• Juliettans

Humbela humbela bumbela mumbela skrev 2007-05-17 20:20:56 följande:

vad har du för mal?och vad är det för räkor?
    Vet varken vad det är för räkor eller malar.
    Räkorna är röda (fanns likadana men vinröda/lila oxå), de är ca 1½cm långa. Håller sig sällan ihop. Äter smårester (och mina växter )
    Malarna fanns i 2 storlekar i djuraffären. Jag vet inte om det finns så hemskt många malsorter. Denna var en mindre variant blir ca 8-10cm i vuxen storlek sa de. Jag har en vit/genomskinlig och en mörkgrå med ljusare prickar.
    Vet inte om detta säger något om vad det kan vara för sorter...
  • Juliettans

Humbela humbela bumbela mumbela skrev 2007-05-17 19:16:31 följande:

guppy är levandefödare dom föder levande ungar det betyder att alldeles innan ynglet kommer ut så kläcks ägget i magenen guppy som får 100 yngel brukar ge dålig kvalitet.guppy föredrar en temp mellan 26-28 grader.ang grader så nej alla fiskar vill inte ha samma temp kolla art beskrivning på den fisk du ska ha INNAN inköp för att se så den matchar karetTokiga Julia skrev 2007-05-16 22:23:08 följande:
    [/citat]

Humbela humbela bumbela mumbela skrev 2007-05-17 20:29:32 följande:
    [citat]
    guppy vill ha 22-28 grader (?? mina blir slöa under 26)PH 7-8 ynglar som sagt med 23-30 dagars mellanrum och får i genomsnitt 40 yngel.
    Vilket är bäst 26-28 grader eller 22-28grader?
  • Juliettans

Oj herrejöses... Ska tillbaka till djurbutiken o kolla vad de heter ist. o sedan slå upp huruvida jag kan öka temp. och om alla halter i vattnet stämmer.

• Giz the wiz

ev så köper du en doppvärmare bara och ställer in den på tex 26 så sköter den sej själv.
    sköter du vattenbyten och matar lagomt så behöver du inte nitrit tester och vad mer det finns för tester (oftast dyra saker oxå)
    malar vill gärna ha finkornig sand (man kan ta ett lerfat och ställa ner i karet om man inte vill ha det i hela karet) gärna ngn "håla" dom kan bo i (sånt gillar räkor oxå)
    räkor uppskattar mossor som java mossa och andra finbladiga växter

hoppas verkligen att dom hade rätt i att dina malar bara blir 10cm så du inte har samma otur som mej som köpte en drakmal (på 90 talet) och den växte å växte å vart till slut 50cm trots att personalen sagt 15cm max *asg*
    men det viktigaste är att du får reda på namnen så kan du lösa resten senare

Svar på tråden Akvariefiskar