• Vinter81

Akvariefiskar

Hej
    Jag är en tjej som ganska nyligen har skaffat mig två akvarium men lite olika fiskar i.
    Jag har slöjstjärtar i ett akvarium och tetror och guppies i det andra.
    Finns det fler som jag som tycker detta är en mycket trevlig hobby och kanske kan dela med sig av erfarenheter?

• Svar på tråden Akvariefiskar
  • Vinter81

Hej
    Jag har ett 200liter som jag har slöjstjärtar i men jag vet inte om de och grodor kommer så bra överens.
    Men jag måste gå och kolla till mina fiskar ser ut som en är sjuk.

• Vinter81

Hej
    Jag har en fråga någon som vet hur lång tid det tar för guppy yngel att bli nog stora för att stoppa tillbaka till de andra fiskarna?

• Giz the wiz

ca 1 månad om man matar dom 3 gånger om dagen och inte har dom för "trångt/överbefolkat".
    jag gav upp sånt, bättre att bomba karet fullt med javamossa och växter så dom kan gömma sej

• Giz the wiz

wieeeeeee i dag kom 5 pigga guppyn med posten ända från malmö
    suveränt när det funkar, man får så mycket större marknad att handla ifrån
    dom är inkoppade och verkar inte alls mått dåligt av transporten.

liten besvikelse att dom inte var så svarta som väntat men ev så färgar dom ut mer.

• Lycaon pictus

Hej!

Funderar på att köpa ett akvarium men vet inte vilken storlek som är bäst att börja med? Jag har funderingar på guppy och ev slöjstjärtar.. Vad ska man tänka på och vilken storlek ska man som nybörjare satsa på? Någon kunnig som vill hjälpa mig?

• Giz the wiz

inget under 100.....
    ju mindre kar ju svårare att hålla dom snygga.
    så jag rekomenderar nog 112L juwel som nybörjar kar med en långsam inkörning.
    dvs köp karet, gruset,vattenberedningsmedel och växterna..... små mata (låter sjuktmen betydligt bättre än att panikstarta med massa kickstarter) i en vecka innan du sätter i max 10 fiskar, avvakta 1-2 veckor och sen sätter du i resterande.

• Lycaon pictus

Aha tack för svar!

Hur många fiskar (guppy) kan man ha i ett 100l utan att det blir för trångt? Hur många växter bör man ha?

• Giz the wiz

växter efter smak men starta med snabbväxande växter som: java mossa, polysperma, sessiflora osv.
    (mitt 112 är totalt fullt med växter just nu men bara snyggt enligt mej) guppy kan du nog iaf ha 40st utan problem men tänk på att dom kommer yngla så beståndet fylls ju på av sej självt så att säga. grund regeln säger: 1 cm fisk per liter vatten.

• Lycaon pictus

Tack! Ska åka och kika på lite olika akvarium!

• Giz the wiz
    gör så..... kolla art beskrivningar på www.zoopet.com
    finns maaaaaaaassa fiskar låna böcker på bibblan med fiskar.
    jag snöa in på scalarer osv å skulle aldrig mer ha en guppy *hmmm* nu är mina kar fulla med guppyn asg.....
Svar på tråden Akvariefiskar