• Vinter81

Akvariefiskar

Hej
    Jag är en tjej som ganska nyligen har skaffat mig två akvarium men lite olika fiskar i.
    Jag har slöjstjärtar i ett akvarium och tetror och guppies i det andra.
    Finns det fler som jag som tycker detta är en mycket trevlig hobby och kanske kan dela med sig av erfarenheter?

• Svar på tråden Akvariefiskar
  • Vinter81

Hej allihopa!!!
    Och välkomna hit.
    Här var det aktivitet vill jag lova
    jag har ett hörnakvarium på ca 200liter och där har jag sex slöjstjärtar av lite olika sort och en mal.
    Sedan har jag ett 80liter akvarium där jag har praktbotsier och guppis och kardinalteter och en liten mal.

En kompis till mig har fått slöjstjärts yngel i massor och det är ju kul det ska bli spännande och se vad det blir.

• Vinter81

Hej Humbela humbela bumbela mumbela
    Du verkar ju vara en riktig expert på det här med akvarium har du haft akvarium länge?

• Giz the wiz

halloj

haha nä bara en glad amatör
    hade ngt påtvingat kar när jag bode med mitt ex, men var aldrig intresserad utan i med en brun drakmal för algerna å guppyn som följde med, varannan månad gjorde man vatten byte bara för man inte såg in i karet......
    nu i dec/januari så fick jag ett sug att skaffa kar igen och drog i gång min 60L guldfiskskål som stog å damma.
    och upptäckte att akvarievärlden inte var så enkel som för 10 år sen
    har vart hårda månader fram till där jag är i dag.
    jag har nog gjort alla fel man kan göra
    men det är av mistagen man lär sej och sen att bolla med andra akvarister

• Vinter81

Ja detta med akvarium verkar vara en djungel.
    Jag skulle i augusti i fjol bara prova med ett litet kar på 40liter och ha en mal och några guldfiskar men det gick ju som det gick så här ca 9 månader senare är det två ganska stora kar med guppis och annat.
    Och fel har man lyckats med kan jag lova.

Men det är en ganska rolig hobby och så fint att titta på.

• Giz the wiz

nä tyvärr jag är mega dålig på att matcha fiskar.
    kolla lite på www.zoopet.com och deras artbeskrivningar kanske? låna en fiskbok?
    tyvärr så har zoopet storhetsvansinne och har låst vissa beskrivningar för endast betalande medlemmar men finns ju en del att se iaf.

• Juliettans

Humbela humbela bumbela mumbela skrev 2007-05-17 20:55:50 följande:

ev så köper du en doppvärmare bara och ställer in den på tex 26 så sköter den sej själv.sköter du vattenbyten och matar lagomt så behöver du inte nitrit tester och vad mer det finns för tester (oftast dyra saker oxå)malar vill gärna ha finkornig sand (man kan ta ett lerfat och ställa ner i karet om man inte vill ha det i hela karet) gärna ngn "håla" dom kan bo i (sånt gillar räkor oxå)räkor uppskattar mossor som java mossa och andra finbladiga växterhoppas verkligen att dom hade rätt i att dina malar bara blir 10cm så du inte har samma otur som mej som köpte en drakmal (på 90 talet) och den växte å växte å vart till slut 50cm trots att personalen sagt 15cm max *asg*men det viktigaste är att du får reda på namnen så kan du lösa resten senare
    Jag har doppvärmare, inställd på 26 grader. Vattenrenare (filter). Bubbelmaskin o allt sånt. I akvariet står en sten med en massa ingångar och skrymslen. En stor gren som malarna tycks uppskatta att käka på, och gömma sig under, så jag har nog alla atiraljer så att säga.
  • Giz the wiz

toppen ta bara reda på namnet på malarna (kan ju va kul å veta om inte annat )
    tror karet funkar utan ngn förändring

• Vinter81

Hej på er
    Har varit i stan idag och köpt lite fiska mat till mina glubska guppys om de fick välja känns det som att de skulle kunna äta hur mycket som hälst.

• Cailya

Hej! Vi har oxå akvarium, det är ett panorama, 60 liters som vi haft i 1 år. Har haft lite olika fiskar, men nu har vi oxå guppys, tetror, platy, bilbuksfiskar, äppelsniglar, en groda, malar, ottosinklus (vet inte hur de stavas). m.m
    Varan lilla groda är jätesöt, igår hade han värdens energi och simmade runt, ser så rolig ut

För ett tag sedan hade vi en konstig sjukdom som gjorde att många av våra fiskar dog, det dog ungefär 2-5 om dagen. jätte läskigt. men vi kontakatde en djuraffär där det jobbar en kille som verkligen kan allt om akvarium, han tipsade om ett ph-värde som man sulle droppa i + tabletter till fiskarna (typ som pencilin) och efter det så slutade de dö.

Svar på tråden Akvariefiskar