• Vinter81

Akvariefiskar

Hej
    Jag är en tjej som ganska nyligen har skaffat mig två akvarium men lite olika fiskar i.
    Jag har slöjstjärtar i ett akvarium och tetror och guppies i det andra.
    Finns det fler som jag som tycker detta är en mycket trevlig hobby och kanske kan dela med sig av erfarenheter?

• Svar på tråden Akvariefiskar
  • Vinter81

Hej fiskarna jag har är lite olika men jag har slöjstjärtar som inte tycker om så mycket varmare än 25 grader för att må riktigt bra. Sedan har jag kradinal tetror och guppys och de tycker inte om så mycket över 30 grader då kan de dö så man måste ju hålla tempen nere.

• Mammanseko

Jag har en fråga till!

(Jag SKA skaffa mig en bok vid tillfälle!)

Gjorde mitt första delvattenbyte idag! Bytte då bara vatten och tog bort kalkränderna på rutan.
    Hur ofta ska man skölja rent filtret i pumpen?

• Metropolis Diana

Issapissa, hur ofta gör du vattenbyte? Att göra rent filtret varje gång är ju bara bra! Men en gång i månaden i varje fall.

• qenzo

Stopp nu... Inte rengöra pumpen samtidigt som ett vattenbyte. Då tar du ju bort MÄNGDER av alla de goda bakterier ett kar faktiskt behöver för att fungera väl.

Gör vattenbytet och ngn dag senare kan du rengöra till filter.
    Mina innerfilter rengörs ca var annan månad.
    Ytterfiltret 2 ggr/år.

Metropolis Diana skrev 2007-07-06 23:02:39 följande:

Issapissa, hur ofta gör du vattenbyte? Att göra rent filtret varje gång är ju bara bra! Men en gång i månaden i varje fall.
  • Skogsflikkan

Kul med akvarium.. har själv ett.. på 420 liter... fast det är saltvatten.. nån annan som kör saltvatten här?

• Vinter81

Hej på er

Jag brukar rengöra pumpen ca 1gång var tredje vecka ca det är lite beronde på också.

Vinkar hej till alla nya som hittat hit.

• Mammanseko

Ok då väntar jag några dagar med tanke på bakterierna iom att vi mata som vanligt!

Idag fick vi hem akvarie nummer 2. Det är på 160 liter!
    Alla tillbehör men ingen pump, någon som har tips på en bra man kan köpa?

• Skogsflikkan

IssaPissa
    Eheim brukar vara bra har jag hört.. driftsäkra och håller längre... Brukar väl inte kosta så himla mycket heller...
    Kan tipsa om en bra sida där man kan kolla lite priser och sånt...
    pwss.se

• norgesessan

vi køpte nån kostig polsk pump...som var utbyggbar...svampen ær inte tilldeckad av nåt, sen ær det en behållare med sånn grus i..man kan stoppa kolfilter i om man ønskar det med...svampen sitter nedanfør urken med grus..mineraler ær det vel....

men annars tycker jag mer om eheim...

• Metropolis Diana

När vi rengör filtret så kramar vi ur det i kavarievatten, på så sätt behåller det de flesta bakterierna men skiten ramalr väck. Då ser ajg ingen skada i att göra rent filtret samtidigt som vattenbyte. Och vid ett vattenbyte så finns ju alla bakterier kvar i vattnet och frodas så fort pumpen är igång igen.

Svar på tråden Akvariefiskar