• Vinter81

Akvariefiskar

Hej
    Jag är en tjej som ganska nyligen har skaffat mig två akvarium men lite olika fiskar i.
    Jag har slöjstjärtar i ett akvarium och tetror och guppies i det andra.
    Finns det fler som jag som tycker detta är en mycket trevlig hobby och kanske kan dela med sig av erfarenheter?

• Svar på tråden Akvariefiskar
  • Muminlina

Vinter: Ok, ja det var ju en bit att åka då Så du har vitaminer i vattnet alltså... Det måste jag ju prova! Får jag fråga vad du använder för preparat?

Sen en fråga till alla - har ni svårt att få vattenpest att sitta kvar i gruset? De flesta av mina vägrar rota sig o åker upp o flyter omkring ist. Vad ska jag göra?

• Vinter81

Muminlina

jag använder vitaminer för fiskar det är sera som har den nu kommer jag ju inte ihåg vad den heter på rakarm men jag kan kolla upp det.
    Hur man får vattenpest att rota sig vet jag inte har du provat trycka fast den med en sten eller någonting i gruset det kanske funkar.

• Muminlina

Vinter: Jatack du får gärna kolla upp vad det heter, men det är ingen brådska
    Nej jag har inte satt fast pesten på nått sätt, bara "grävt ner" dem väldigt djupt... Ska prova, tack!

• qenzo

Vattenpesten är svår att få rotad. Enklast är om man planterar den mellan stenar eller i kruka med jord som sedan grävs ner i gruset.
    Det största problemet är eg att många fiskar gräver och stökar i gruset runt omkring växterna.

Muminlina skrev 2007-07-12 20:22:03 följande:
    Vinter: Ok, ja det var ju en bit att åka då Så du har vitaminer i vattnet alltså... Det måste jag ju prova! Får jag fråga vad du använder för preparat? Sen en fråga till alla - har ni svårt att få vattenpest att sitta kvar i gruset? De flesta av mina vägrar rota sig o åker upp o flyter omkring ist. Vad ska jag göra?
  • Mammanseko

Gjorde rent pumpen idag, en vecka efter senaste vattenbytet och jag kan lova att det behövdes! Hjälp vad igenkletat det var!
    Sambon ringde också, han sa att det var tur jag hade tagit tag i det där för han hade kört det i diskmaskin!

Det är tur öht att jag sköter akvariet själv! Han får bara vara med och välja fiskar!

Just nu är fiskar och grodor samlade på ett och samma ställe och mumsar på röda mygglarver

• Mammanseko

Just det! hittad een jäkla snäcka också! Vill inte ha sådanna!
    Finns det ngt sätt att få bort dom förutom fiskar som äter upp dom? Medel?

• qenzo

Snäckorna finns i gruset och kommer med växterna och är utan snäckätande fiskar otroligt svåra att få bukt med.
    De ställer inte till med ngn skada och jag är glad att jag har några, då de rengör rätt bra på glasen.

• Finesse

vi har haft mitt akvarium tomt (bara grus och vatten) och med lampan släkt.. nu är alla snäckor döda.. vita å fina skal är det enda som finns.. jättebra

• Vinter81

Muminlina

Vitaminerna heter fishtamin.
    jag var på marknad igår och när jag komme hem så hade en av mina guppyhannar döttmen jag vet inte vad han har dött av hittade inga fel på honom.

Svar på tråden Akvariefiskar