• Vinter81

Akvariefiskar

Hej
    Jag är en tjej som ganska nyligen har skaffat mig två akvarium men lite olika fiskar i.
    Jag har slöjstjärtar i ett akvarium och tetror och guppies i det andra.
    Finns det fler som jag som tycker detta är en mycket trevlig hobby och kanske kan dela med sig av erfarenheter?

• Svar på tråden Akvariefiskar
  • anne h
    Giz the wiz skrev 2007-07-01 10:48:49 följande:
    fast foderautomater brukar bli geggiga av fukt, eller hmmm kanske bara jag som testat en av dålig kvalitet
    Näpp, inte min
    Den har fungerat felfritt i många år, där finns ju en liten fläkt som blåser ut fukten just för att sånt inte ska ske Så prova en annan du.
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Vinter81

hej

Till den jag har koplar man en vanlig luftpump som håller aoutmaten torr invändigt och den har fack så man kan dosera gång för gång funkar mycket bra.

• Giz the wiz

jag och luftpumpar är inte kompisar
    nu sist fick jag ett nice baksug i den och 9L saltvatten låg på golvet.
    tur jag inte fått larver än som skulle i det vattnet. så det var bara att starta om och hoppas amanon håller äggen ett tag till

vägen till giz hjärta går via kladdkakan =)
  • Svarta katten

Nån som har förslag på fiskar som äter guppy-yngel? Mina guppys förökar sig hejvilt och nu är risken mycket stor för inavel! Behöver fiskar som äter upp ynglen för att hålla nån slag ordning. Kan inte med att spola ner dem i toaletten heller...!

• anne h
    Svarta katten skrev 2007-07-01 11:25:18 följande:
    Nån som har förslag på fiskar som äter guppy-yngel? Mina guppys förökar sig hejvilt och nu är risken mycket stor för inavel! Behöver fiskar som äter upp ynglen för att hålla nån slag ordning. Kan inte med att spola ner dem i toaletten heller...!
    Alla äter yngel, om du inte matar dem tillräckligt.
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Giz the wiz

praktbotia suger i sej hej vilt. iaf hos mej (måste så börja rädda yngel annars dör min stam ut å blir just inavel)
    annars hungriga platy, molly brukar rensa ganska bra
    scalarer är inte heller att leka med då dom är hungriga.
    så har du plats så ta hem några scalarer

• Svarta katten

Tack för tipsen! Blir ett besök i djuraffären under veckan!
    Scalarer är snygga men är inte de lite aggressiva mot andra fiskarter (förutom ynglen då! )? Har jag fått för mig iallafall. Har även några tetror och de kanske också riskerar att slukas?

• Vasen

Mina scalarer (redbacks) är mest aggressiva mot varandra. Men vi har fyra stycken, ett par har bildats och de håller de andra två på avstånd. Paret har lagt ägg i två omgångar också, men tyvärr har äggen varit borta på morgonen. Troligtvis våra praktbotior som varit framme.

• Giz the wiz
    Vasen skrev 2007-07-01 12:09:38 följande:
    Mina scalarer (redbacks) är mest aggressiva mot varandra. Men vi har fyra stycken, ett par har bildats och de håller de andra två på avstånd. Paret har lagt ägg i två omgångar också, men tyvärr har äggen varit borta på morgonen. Troligtvis våra praktbotior som varit framme.
    kan va föräldrarna oxå, prakten är tävig och då blir dom nervösa å äter dom själva.

scalarena jag haft har funkat fin fint med andra fiskar förutom när dom sabba kampfiskens skumbo då var inte kampen rolig att tas med, dom slogs ngt gruviöst.
  • Mammanseko

Nu har vi kollat vattnet och allt avr ok så vi tog hem 5 nya kardinaltetror idag och det var pigga när vi kom hem och simmar nu med de andra.

Svar på tråden Akvariefiskar