• Vinter81

Akvariefiskar

Hej
    Jag är en tjej som ganska nyligen har skaffat mig två akvarium men lite olika fiskar i.
    Jag har slöjstjärtar i ett akvarium och tetror och guppies i det andra.
    Finns det fler som jag som tycker detta är en mycket trevlig hobby och kanske kan dela med sig av erfarenheter?

• Svar på tråden Akvariefiskar
  • sordin
    Giz the wiz skrev 2007-07-03 10:33:25 följande:
    alla fskar vill ha larver (godis) kampen vill nog oxå ha en räkbit eller fiskbit.om du inte vill handmata så ta en lång grillpinne (sånna i trä) och spetta på maten där och stick nerdet gillar nog kampen oxå.
    kanman ge godis till kamfiskrna ??om hundmat vad för ett ???? ganman ge samma som till skölpaddorna ??
    Lev i nuet och njut av det.
  • Vinter81

Giz
    Tack för tipset om petflaskor håller på att kyla dem nu.

• Vinter81

VARMT!!!!!!
    Men skönt faskorna i akvarierna har funkat jätte bra!!!

• Mammanseko

Idag skulle jag mata kampfisken och grodorna med räkor men det slutade med att alla fiskar blev galna pirayor och snodde all mat!
    Fick ta upp lite, hade gömt det så fint så att grodorna bara skulel hitta det men kampfisken släpade fram det igen, slet det i stycken och så kunde alla fiskar kalasa!

• pisces74

Hejhej!
    Vinter:

Å vad bra att jag läste om din oro ang värmen! Har inte ens tänkt att det kan bli för varmt i vattnet!! Förvånad Måste kolla tempen!

Tackar Giz the wiz för tipset!

Våra fiskar har inte fått mat i dag, sambon är rädd att jag matat dem för mycket! De är runda om magarna! Så jag hoppas de inte har ont i dem eller blir sjuka.....

Hur gamla/stora tror ni de (påfågelsciclider) ska vara innan man kan börja ge dem räkor?

(¯`°?.¸ ღ♥ m e d e a ♥ღ ¸.?°´¯)
  • tamate

Har inte läst tråden men såg någon komentar om mygglarver, tänk på att ciklider blir dåliga eller kortlivade av mygglarver.
    Det är viktigt att man kollar vad dom olika fiskarna i ett akvarium kan och inta kan äta då det som är mat för den ena kan vara gift för den andra =)

Hade själv en Hummer och ciklider ihopa och hummern älskade sina mygglarver men det var ett himla jobb att hålla cikliderna därifrån då dom älskade att sno hummerns mat.

- det som inte dödar härdar!
  • Vinter81

PANIK!!!!!

Imorse när jag kom upp stod pumpen i 80 liters karet katterna har tydligen lyckats få ur kontakten vad ska man göra ska gå och byta vatten nu på studs räker det eller måste man rengöra pumpen?

• Vinter81

Giz the wiz
    Var har du tagit vägen?

• Diwa
    Vinter81 skrev 2007-07-05 10:44:07 följande:
    PANIK!!!!!Imorse när jag kom upp stod pumpen i 80 liters karet katterna har tydligen lyckats få ur kontakten vad ska man göra ska gå och byta vatten nu på studs räker det eller måste man rengöra pumpen?
    rengöring totalt av pumpen räcker

sedan är det lugnt
    ~*~Vitiis nemo sine nascitur~*~
  • qenzo

Ge INTE hundmat till fiskarna. Hundmat innehåller ämnen som inte alls en fisk är gjord för. Och varför skulle de? De är ju inte lika på en fläck.
    Varför ska det exprimenteras så mkt med fiskarnas foder?
    Håll er till det som erfarna akvarister sagt funderar. Lär på andras misstag.

Svar på tråden Akvariefiskar