• Vinter81

Akvariefiskar

Hej
    Jag är en tjej som ganska nyligen har skaffat mig två akvarium men lite olika fiskar i.
    Jag har slöjstjärtar i ett akvarium och tetror och guppies i det andra.
    Finns det fler som jag som tycker detta är en mycket trevlig hobby och kanske kan dela med sig av erfarenheter?

• Svar på tråden Akvariefiskar
  • qenzo

Den enda alg som INGEN fisk äter är Cyano.
    I övrigt äts övriga alger, dock inte av alla algätande malar.

IssaPissa skrev 2007-07-20 09:53:48 följande:
    Lycaon pictus: Det är just brunalgerna som är mat för malarna som man kallar algätare har jag förstått det som på affären så det borde funka för att hålla rent från det med sådanna!Vi ska skaffa våra nästa vecka.Igår kväll hade ena platyn hoppat ut ur akvariet och låg på golvet. Sambon stod och ropade hjälp och jag som ahde gått och lagt mig redan fick gå upp och blöta händerna för att stoppa tillbaka den stackars förvirrade fisken som mår prima!
  • Lycaon pictus
    IssaPissa skrev 2007-07-20 11:47:45 följande:
    Den sorten som vi ville ha skulle man ha två stycken av men fråga på affären, det kanske inte gäller alla sorter!Ja det var en jäkla tur, inte för att det hade gjort ngt om han dött men orka gå och köpa EN sådan relativt tråkig fisk."Hej jag vill köpa EN röd platy!"
    haha.. Vi hade sex platy från början (tre honor och tre hanar)sedan dog tre stycken. Och de återstående är riktigt elaka mot varandra, kan det kanske vara hanarna som blev kvar?
  • Mammanseko

Vi hade 5 platyn från början, 2 hanar och 3 honor och det pickade på varandra och kardinaltetrorna och det berodde på att det var för lite honor så vi köpte 3 honor till och på en gång slutade det.

• Lycaon pictus
    IssaPissa skrev 2007-07-20 12:18:32 följande:
    Vi hade 5 platyn från början, 2 hanar och 3 honor och det pickade på varandra och kardinaltetrorna och det berodde på att det var för lite honor så vi köpte 3 honor till och på en gång slutade det.
    hmm får nog köpa lite fler...6st honor kanske
  • Vinter81

Hej Bruna alger kan bero på för lite ljus i akvariet så man kan även prova med det.

• Lycaon pictus
    Vinter81 skrev 2007-07-20 14:42:15 följande:
    Hej Bruna alger kan bero på för lite ljus i akvariet så man kan även prova med det.
    Du menar att ha ljusrampen tänd längre?
  • sordin

Huga var på en av butikerna i stan som har fskar. jag handlar Aldrig min fskar där det är döda fiskar i typ varanat.......   det är ju inte lockande att  handla fskar då det är döda

och även halft upp ätna fiskar i akvariet....

Nu var jag in för att införskaffa mej ett sådan mojeng som man skrapar bort aljer från rutan. Men vad ska man ha?? en med stålblad ? en med plast ? eller magnet ? vad har ni ?

Lev i nuet och njut av det.
  • ellam71
    sordin skrev 2007-07-21 21:11:28 följande:
    Huga var på en av butikerna i stan som har fskar. jag handlar Aldrig min fskar där det är döda fiskar i typ varanat.......   det är ju inte lockande att  handla fskar då det är döda och även halft upp ätna fiskar i akvariet....Nu var jag in för att införskaffa mej ett sådan mojeng som man skrapar bort aljer från rutan. Men vad ska man ha?? en med stålblad ? en med plast ? eller magnet ? vad har ni ?
    Jag har tre stycken malar som gör det jobbet åt mig
    Jag har aldrig behövt ta bort alger från rutan och det finns aldrig några alls! Jättebra!
Svar på tråden Akvariefiskar