• Vinter81

Akvariefiskar

Hej
    Jag är en tjej som ganska nyligen har skaffat mig två akvarium men lite olika fiskar i.
    Jag har slöjstjärtar i ett akvarium och tetror och guppies i det andra.
    Finns det fler som jag som tycker detta är en mycket trevlig hobby och kanske kan dela med sig av erfarenheter?

• Svar på tråden Akvariefiskar
  • Vinter81

Lycaon pictus

ja det är det jag menar men det kan även vara styrkan på lysrör eller lampa som är försvag som orsakar problemen.

Välkommna hitt alla nya!!

• Hadjelina
    sordin skrev 2007-07-21 21:11:28 följande:
    Huga var på en av butikerna i stan som har fskar. jag handlar Aldrig min fskar där det är döda fiskar i typ varanat.......   det är ju inte lockande att  handla fskar då det är döda och även halft upp ätna fiskar i akvariet....Nu var jag in för att införskaffa mej ett sådan mojeng som man skrapar bort aljer från rutan. Men vad ska man ha?? en med stålblad ? en med plast ? eller magnet ? vad har ni ?
    Diskborste brukar jag använda... Stålbladen kan repa, plasten har jag knappt provat, och magneten kan repa om man har fin/halvfin sand på botten och det råkar fastna nåt litet korn i skrapan. Diskborsten har funkat finfint för mig. Är det något som sitter lite hårdare har jag hört folk som använt isskrapor som är till bilrutorna, de ska ju inte heller repa.
  • norgesessan

handlade 3 nya guppi idag, men den ene var döende redan när vi kom hem....vilken kass affär vi var i, skal aldrig handla där igen...hon ville först inte ta de jag ville ha, for dom var så vilda dom i akvariet, så det var svårt att skilja ur dom sa hon...sen kunde vi inte köpa vissa som hadde massor med yngel i magen...dom hadde hanor och honor tillsammans, och en massa yngen (yngelen var inte till salu) så jag räknar med at det är där alla guppyer kommer ifrån....en massa inavel..
    då har vi en hane och 4 honor...tänkte köpa en hane till så den vi har inte blir den enda hanen...då blir ju all yngel syskon...

• Lycaon pictus
    norgesessan skrev 2007-07-22 18:07:42 följande:
    handlade 3 nya guppi idag, men den ene var döende redan när vi kom hem....vilken kass affär vi var i, skal aldrig handla där igen...hon ville först inte ta de jag ville ha, for dom var så vilda dom i akvariet, så det var svårt att skilja ur dom sa hon...sen kunde vi inte köpa vissa som hadde massor med yngel i magen...dom hadde hanor och honor tillsammans, och en massa yngen (yngelen var inte till salu) så jag räknar med at det är där alla guppyer kommer ifrån....en massa inavel..då har vi en hane och 4 honor...tänkte köpa en hane till så den vi har inte blir den enda hanen...då blir ju all yngel syskon...
    Känner igen det där.. Finns tyvärr så många oseriösa djuraffärer.
  • sordin

HJÄLP

någon som har Turbo filter  aquae 1100

Får den inte till att börja blåsa....... vad göra????

• qenzo

Det kan ta en stund innan filtret är helt fyllt med vatten och sedan fått ur all luft.
    Pumpen ska ju vara helt sänkt under ytan, men det antar jag att du har. Så fortsätt bara att vicka lite på den så luften är borta.

• Vasen

Våra scalarer la ägg igår igen, tredje gången på några veckor. Tyvärr blev de uppätna av våra barber efter några timmar. Vill ha några dussin små scalarer simmandes i akvariet .

Det är lite skumt, scalarerna står där och vaktar och viftar med fenorna över äggen, sen plötsligt är det som om de tappar intresset och simmar ett varv runt tanken, och naturligtvis dyker de andra fiskarna fram och slukar äggen på nolltid.

• Finesse

vi har jaguarciklid yngel.. säkert 400-500 stycken.. tur att vi människor inte får lika många bebisar

• Mammanseko

Oj, 400-500 stycken! överlever alla?

Synd att de ska hålla på och käka uppp varandras ägg! Föräldrarna kanske behövde egentid?

• Vasen
    IssaPissa skrev 2007-07-23 11:13:30 följande:
    Oj, 400-500 stycken! överlever alla?Synd att de ska hålla på och käka uppp varandras ägg! Föräldrarna kanske behövde egentid?
    Troligtvis . Funderar på om vi ska försöka plocka upp äggen nästa gång (om det blir fler) och ha dem i vårt lilla yngelakvarium. 
Svar på tråden Akvariefiskar