• Vinter81

Akvariefiskar

Hej
    Jag är en tjej som ganska nyligen har skaffat mig två akvarium men lite olika fiskar i.
    Jag har slöjstjärtar i ett akvarium och tetror och guppies i det andra.
    Finns det fler som jag som tycker detta är en mycket trevlig hobby och kanske kan dela med sig av erfarenheter?

• Svar på tråden Akvariefiskar
  • Mammanseko

Idag har vi äntligen skaffat ossen mal men dummaj agh ar redan glömt vad den heter!

Antenn ngt eller ansist eller nåt sånt? Ngn som kan hjälpa mig?

• Finesse

issapissa: ok dom är väldigt vanliga malar.. vi har flera stycken, är den "vanlig" eller albino?

• Mammanseko

Jag tror det är en helt vanlig! Den var iof grymt blek när vi kom hem för att sedan bli lite fläckig, idag ahr jag inte sett till den men tycker nog att igår hade den inte så mycket färg.
    Är albinosarna helt vita eller?

• qenzo

Den lever på alger och foderrester som hamnar på botten, de är himla söta då de "sitter" på botten och rullar små, små bollar av, vad jag kallar, skräp :D
    En fördel är om man kan ha Najas, en växt räkorna kan äta av om det skulle vara dåligt med mat.

Lycaon pictus skrev 2007-07-25 16:26:11 följande:

qenzoOk, hmm får testa med några stycken..Ska de ha något särskillt foder?
  • qenzo

Och bara för att göra det lite krångligare, så finns det hundratals ancistrusarter. Dock är de vanligaste i handeln Ancistrus sp. ("vanlig") och "Gold".
    "Gold" är inte vita utan gula och även där finns 2 typer. En med röda ögon, och en med svarta ögon.
    En typ som kommer mer och mer bland akvarister är också "Caffe Latte", en ljus enfärgad typ, men även där finns variationer i arter.
    Den jag har är inte artbestämd än. I övrigt har jag en "vanlig" och en "Gold".

De äter alger rel bra som små men som de flesta andra malar, lägger de ner nästan helt som vuxna.
    Blir ca 10 cm.

IssaPissa skrev 2007-07-26 08:47:11 följande:
    Jag tror det är en helt vanlig! Den var iof grymt blek när vi kom hem för att sedan bli lite fläckig, idag ahr jag inte sett till den men tycker nog att igår hade den inte så mycket färg. Är albinosarna helt vita eller?
  • Mammanseko

Den jag ahr är liite ljusare än de jag sett på alla bilder men han har betydligt mer färg än igår, var väl transporten som gjorde det.

Den är framme hela tiden och städar ALLT! Växterna från topp till tå och tom grodorna suger den fast sig på och gör rent, de simmar sedan iväg.

Kanske fortfarande är för lite alger eftersom den är så aktiv?
    Om den skulle var aså effektiv så att algerna "tar slut" finns det ngt man kan mata de med då?

• Finesse

issapissa: våra malar äter fiskmat oxå.. vilket eg. inte är så bra för då blir dom latare på att rensa alger..

• qenzo

Ja du BÖR mata med sk Algtabletter oavsett omd u tycker det ser ut att finnas alger eller ej.
    Malar äter inte alla alger, vissa malar äter en eller flera sorter medans andra ratar samma algarter.
    Att den suger sig fast på grodorna är ju inte bra grej. De har starka käkar med massor av små vassa tänder som de liksom "skrapar" av algerna med.
    Skaderisken är rel stor.

Gå till din handel och säg att du ska ha Malmat eller Algtabletter så vet de exakt vad du ska ha.

IssaPissa skrev 2007-07-26 11:41:21 följande:
    Den jag ahr är liite ljusare än de jag sett på alla bilder men han har betydligt mer färg än igår, var väl transporten som gjorde det.Den är framme hela tiden och städar ALLT! Växterna från topp till tå och tom grodorna suger den fast sig på och gör rent, de simmar sedan iväg.Kanske fortfarande är för lite alger eftersom den är så aktiv?Om den skulle var aså effektiv så att algerna "tar slut" finns det ngt man kan mata de med då?
Svar på tråden Akvariefiskar