• Vinter81

Akvariefiskar

Hej
    Jag är en tjej som ganska nyligen har skaffat mig två akvarium men lite olika fiskar i.
    Jag har slöjstjärtar i ett akvarium och tetror och guppies i det andra.
    Finns det fler som jag som tycker detta är en mycket trevlig hobby och kanske kan dela med sig av erfarenheter?

• Svar på tråden Akvariefiskar
  • Finesse
    IssaPissa skrev 2007-07-23 11:13:30 följande:
    Oj, 400-500 stycken! överlever alla?Synd att de ska hålla på och käka uppp varandras ägg! Föräldrarna kanske behövde egentid?
    nä det gör dom inte.. förra sommaren fick dom oxå yngel.. men inget överlevde.. vi har salviniciklid yngel på tillväxt i ett yngelkar.. så jag vet inte om min sambo tänkt göra nåt sånt med jaguarens oxå..
  • norgesessan

nu har vi ett akvarium till...fick et som ¨nån i släkten hadde tröttnat på.

Det var två slöjstjärtor (varav en ful, svart med utstående ögon) och lite varierad mix...vi köpte två scalarer också, och en algätare som ser ut som en vanlig fisk...

sen köpte vi en guppyhane till till 1. akvariet, så nu är dom 2...men algätaren har dött (den vi hadde sen innan) så vi får fiksa en ny. Sen får det vara bra ett tag...

• Vinter81

Hej på er phu

Har storstädat båda mina kar ikväll och klippt bort lite växter som började ta sig för stora friheter.
    Så nu hoppas jag att det dröjer ett tag till nästa storstädning.

norgesessan slöjstjärtar det är fina fiskar det har sex st.

• norgesessan

hadde slöjstjärtor och scalarer i mitt första akvaruim, och en algätare...algätaren blev 10 år...PÅ det mesta hadde jag 3 akvarier igång..på mitt rum

förra året hadde vi et 240 liters, men det var for mycket jobb, och tog upp for mycket plats så som vi bor nu...

• qenzo

Det är inte ovaligt att nyblivna föräldrar "glömmer" bort sina små. Då de fått några kullar brukar det gå bättre...

Vasen skrev 2007-07-23 08:17:38 följande:
    Våra scalarer la ägg igår igen, tredje gången på några veckor. Tyvärr blev de uppätna av våra barber efter några timmar. Vill ha några dussin små scalarer simmandes i akvariet .Det är lite skumt, scalarerna står där och vaktar och viftar med fenorna över äggen, sen plötsligt är det som om de tappar intresset och simmar ett varv runt tanken, och naturligtvis dyker de andra fiskarna fram och slukar äggen på nolltid.
  • Mammanseko

Jag ska bege mig till akvariehobby och köpa två malar idag eller imrogon. Det beror på dotterns humör!
    Nu ska det nog finnas tillräckligt med brunalger för att de ska ha mat.

• Vinter81

Hej
    Jag har förlorat en guppy det verkar som att en av mina botsier har ätigt upp den för jag kan inte hitta den någonstans.

Hur går det för er andra med karena då?

• Lycaon pictus

Hej!

Såg så söta räkor på akvariebutiken (pyttesmå var de! cirka 1cm) Någon som haft sådana?

• qenzo

Mina går mår fint.

Ja jag har haft räkor av arten Crystal Red. Bättre algätare får man leta efter. Men de är känsliga så tyvärr klarade de inte av vattenbytena och dog av, en efter en.

• Lycaon pictus

qenzo

Ok, hmm får testa med några stycken..Ska de ha något särskillt foder?

Svar på tråden Akvariefiskar