• Vinter81

Akvariefiskar

Hej
    Jag är en tjej som ganska nyligen har skaffat mig två akvarium men lite olika fiskar i.
    Jag har slöjstjärtar i ett akvarium och tetror och guppies i det andra.
    Finns det fler som jag som tycker detta är en mycket trevlig hobby och kanske kan dela med sig av erfarenheter?

• Svar på tråden Akvariefiskar
  • Miss Rawhide

Vill du ha en rolig fisk kan du skaffa oscar-ciklider... de anpassar sig efter akvariets storlek! jag hade 3 små söta när jag flyttade ihop med min sambo och hans vägg-akvarie... sen vi släppte ner dem där har de blivit stora som aborrar och de äter bara olw's ostbollar och hela räkor... ungarna älskar att mata dem!

• qenzo

Ja just... Mytens myt.
    Det finns ingen fisk som reglerar sin storlek efter akvariet. Däremot får de ofta missbildningar som i sin tur resulterar i att de blir mindre.

Och att mata en fisk med ostbollar är väl verkligen inget att rekomendera.

Miss Rawhide skrev 2007-07-26 21:17:09 följande:

Vill du ha en rolig fisk kan du skaffa oscar-ciklider... de anpassar sig efter akvariets storlek! jag hade 3 små söta när jag flyttade ihop med min sambo och hans vägg-akvarie... sen vi släppte ner dem där har de blivit stora som aborrar och de äter bara olw's ostbollar och hela räkor... ungarna älskar att mata dem!
  • Finesse

Miss Rawhide skrev 2007-07-26 21:17:09 följande:

vi har oxå sånna fiskar.. men har ett stort kar att ha dom i, eftersom dom växer gigantiskt fort. Men ostbollar blir dom inte matade med.. räkor och tetra bits är vad dom får..
  • djmugg

Woho, igår tog jag steget från 30 l till 100 l akvarium.

Hur mycket tror ni att ett 100 l väger? Är så orolig att tv-bänken ska gå sönder (gjord antingen för 100 kg eller 150 kg).

• Mammanseko

När jag läste zzorfkursen fick jag lära mig att en liter akvarie är 1,5 kg så följer man det väger ditt akvarie 150 kg.

• qenzo

Men man kan ju inte säga så heller, eftersom det beror på hur mkt sand/grus, sten och annat man har i sitt kar.
    Mitt 105 liter ligger runt 200 kg uppfyllt och iordninggjort.

IssaPissa skrev 2007-07-27 10:53:07 följande:
    När jag läste zzorfkursen fick jag lära mig att en liter akvarie är 1,5 kg så följer man det väger ditt akvarie 150 kg.
  • Mammanseko

Det avr vad jag har lärt mig iaf. 1 liter vatten är ungefär 1,5 kg och nån sanning måste det ju finnas i det iom att kursen har givit mig behörighet att öppna zooaffär.
    Men det skiftar ju givetvis beroende på hur mycket sand och inredning man har men som tumregel.
    Dom lär ju inte bara hitta på?!

Ska se ifall vi kommer iväg på em för att köpa mat till malen, hon förstör juh alla växter i akvariet! Skrappar bort ytan på dom så bladen e såå tunna nu!
    Grodorna verkar inte ha tagit stryk av att ha blivit putsade på men en är som sagt borta och de ska vara minst 3 så jag lär köpa med mig en sådan till hem!

Vårat 160 liters får vänta till nästa månad, igen! Vi skulle gjort iordning det denna men så gick ena bilen sönder IGEN!
    *suck* Alla var trasiga förra så man ska väl inte klaga.

• qenzo

Nej jag säger inte att det är fel :)
    Men i en zoobutik har du sällan grus och då stämmer nog vikterna mer.

Att malarna ger sig på växterna är ett tydligt tecken på att maten inte räcker, precis som du säger.
    Och klarar sig grodorna är det bara bra, men jag skulle ha stor koll iaf eftersom de är starka små krakar.. malarna alltså :)

IssaPissa skrev 2007-07-27 12:40:59 följande:
    Det avr vad jag har lärt mig iaf. 1 liter vatten är ungefär 1,5 kg och nån sanning måste det ju finnas i det iom att kursen har givit mig behörighet att öppna zooaffär.Men det skiftar ju givetvis beroende på hur mycket sand och inredning man har men som tumregel.Dom lär ju inte bara hitta på?! Ska se ifall vi kommer iväg på em för att köpa mat till malen, hon förstör juh alla växter i akvariet! Skrappar bort ytan på dom så bladen e såå tunna nu!Grodorna verkar inte ha tagit stryk av att ha blivit putsade på men en är som sagt borta och de ska vara minst 3 så jag lär köpa med mig en sådan till hem!Vårat 160 liters får vänta till nästa månad, igen! Vi skulle gjort iordning det denna men så gick ena bilen sönder IGEN!*suck* Alla var trasiga förra så man ska väl inte klaga.
  • Mammanseko

Det är sant iof, att man itne har grus på affärerna, bara lite fin sand där jag handlar nu när jag tänker efter.

Grodorna ahr nog fattat att de ska passa sig nu, de simmar iväg så fort hon kommer i närheten!

Hon är igång hela tiden och äter eller försöker hitta mat, aldrig man ser stackarn vila så jag får nog bege mig in till stan idag trots att det är mycket bök, vill ju inte få växterna förstörda nu när det växt till sig och blivit fina!
    Ska ändå ha en till groda!

• qenzo

Nej för med grus blir karen för jobbiga att hålla rena.. Det tar för lång tid och eftersomd et brukar röra sig om odlingsställ på ca 10 burkar så förstår man ju det :D
    Jag gnäller ibland över mina 4 som ska rensas.

Malar är fantastiskt duktiga att pajja växter. Och fort går det! Ser ut som nå sladder till slut bara.

Ett anant tips är att ge de förvälld broccoli, du kan ge kall havregrynsgröt utan salt, gurka, squash (stavning?) å ärtor.

IssaPissa skrev 2007-07-27 12:48:19 följande:
    Det är sant iof, att man itne har grus på affärerna, bara lite fin sand där jag handlar nu när jag tänker efter.Grodorna ahr nog fattat att de ska passa sig nu, de simmar iväg så fort hon kommer i närheten!Hon är igång hela tiden och äter eller försöker hitta mat, aldrig man ser stackarn vila så jag får nog bege mig in till stan idag trots att det är mycket bök, vill ju inte få växterna förstörda nu när det växt till sig och blivit fina!Ska ändå ha en till groda!
Svar på tråden Akvariefiskar