• Vinter81

Akvariefiskar

Hej
    Jag är en tjej som ganska nyligen har skaffat mig två akvarium men lite olika fiskar i.
    Jag har slöjstjärtar i ett akvarium och tetror och guppies i det andra.
    Finns det fler som jag som tycker detta är en mycket trevlig hobby och kanske kan dela med sig av erfarenheter?

• Svar på tråden Akvariefiskar
  • lilarina

vårat vatten i stora akvariumet är mjölkigt,kollat vattnet inge fel.täckt över det i 3 dagar (fick tips i från affären)men inte då heller,nu gjorde gubben vatten byte igen,,vi får se vad som händer,inga sjuka fiskar men inte vackert att titta på,nån med samma problem,,kram mej

• Vasen

Nu har scalarerna lagt ägg igen, och fått dem uppätna av vilda barber. Ska de inte lära sig att vakta äggen? Skulle vara så roligt med småscalarer.

• qenzo

Det kan ju vara som så att barberna är för starka för scalar att klara av.
    Prova att flytta barberna då scalar har ägg eller ska lekas av,

Vasen skrev 2007-08-03 16:00:47 följande:
    Nu har scalarerna lagt ägg igen, och fått dem uppätna av vilda barber. Ska de inte lära sig att vakta äggen? Skulle vara så roligt med småscalarer.
  • Vinter81

Mjölkit vatten brukar jag också få ibland men det brukar försvinna med vattenbyte.

• älska livet

ni som har slöjisar..är era uppe vid ytan mycket? mina är det...ser ut som om de kippar efter luft.

• amar

Måste fråga er....

Vad gör ni som måste resa bort, hur gör ni med mat till fiskarna??

jag har nämligen ett akvarium å ska resa bort å har ett dilemma här med maten!

Hoppas på hjälp!

• qenzo

Det beror ju på vad man har för fisk, men oftast går det att lösa med "semestermat", dvs stora vita saker man lägger ner i akvariet då man reser bort, och de finns i olika storlekar.

Jag hade inte använt sånna eftersom jag vill vara säker på att alla verkligen får mat, så mitt råd är... Skaffa fiskvakt som kan gå till er varje eller varannan dag och ge fiskarna mat. För att göra det enkelt kan ni i förväg portionera upp maten i byttor eller påsar, så de inte övermatas och dör pga det :)

amar skrev 2007-08-05 13:19:26 följande:
    Måste fråga er....Vad gör ni som måste resa bort, hur gör ni med mat till fiskarna??
    jag har nämligen ett akvarium å ska resa bort å har ett dilemma här med maten!
    Hoppas på hjälp!
  • norgesessan

vi har fiskvakt...(sambons foräldrar..vi vattnar deras blommor, dom matar våra fiskar..)
    När jag var yngre använde jag semestermat for upptill en vecka.

• älska livet

har ett 70 liters akvarium å pumpen är för 75L så syre de har de å pumpen är på för fullt

norgesessan skrev 2007-08-04 22:30:00 följande:
    mina är inte det...det värkar som at dina fiskar har för lite syre..
Svar på tråden Akvariefiskar