• Vinter81

Akvariefiskar

Hej
    Jag är en tjej som ganska nyligen har skaffat mig två akvarium men lite olika fiskar i.
    Jag har slöjstjärtar i ett akvarium och tetror och guppies i det andra.
    Finns det fler som jag som tycker detta är en mycket trevlig hobby och kanske kan dela med sig av erfarenheter?

• Svar på tråden Akvariefiskar
  • qenzo

Till att börja med är ett 75 liters akvarium på tok för litet för slöjstjärtar och visst kan det vara så att ditt kar är för lite syresatt.
    Fiskarna kräver mer än ditt lilla kar kan ge.
    Sedan är inte filtret gjort för att i första hand syresätta vattnet utan för att cirkulera och rengöra det. Dvs filterkapaciteten (materialet INUTI pumpen) är gjort för att klara ca 75 liter.

älska livet skrev 2007-08-05 17:05:43 följande:

har ett 70 liters akvarium å pumpen är för 75L så syre de har de å pumpen är på för fullt
  • norgesessan

jag har nog samma storlek, har två slöjstjärtor...det är relativt nytt (for oss) det är inte vi som har köpt fiskarna, än så länge funkar det, men skal köpa en syresättningssak. det är nåt som liknar en sten som det går en liten slang i, som sitter på en motor utanför akvariet. när den är igång kommer det upp bubblor. har haft det innan.

vårt andra akvarium har en syresättning i pumpen...vattnet kommer ut 1/3 under overflatan, och vänder neråt. när man ändrar en sak på pumpen, så blandas lite luft i det nyrensade vattnet (bublor).

• älska livet

enligt akvariehobby är det inte för litet så jag litar nog på dom..får köpa en sån där syresättare som ser ut som en sten då...men tetrorna är på botten å överallt så dom lider tydligen inte

• älska livet

+ att jag har en pump med syreslang så den både rengör å ger syre men får köpa en extra syregrej för å se om de sjunker ner lite...de är bara nere på botten när de letar käk

• Vinter81

älska livet
    Är det små slöjstjärtar så kan erat kar funka men vad man bör tänka på är att slöjstjärtar behöver nästan dubbelt så mycket syre som andra fiskar. Jag har en pump som drar ner syre samtidigt som den renar vattnet man kan ställa syre tillförseln och den står på fult jämt annars är det för lite.

Men jag har en som är helt tokig i att jag luft bubblorna så han är mycket vid ytan ändå.

• älska livet

jo dom är små slöjisarna..inte stora alls..har en lika pump som du som drar ner syre å den står på för fullt.

• Vinter81

älska livet
    En syre sten kan hjälpa.
    Har inte behövt det till mina än men de kommer vell.
    Hur varmt har du ikaret?
    Det kan även bero på sjukdom tex mask.
    Detta är några förslag till vad som kan vara fel.

• älska livet

sänkte ner pumpen djupare i karet så det sprutar nerefrån å upp å det verkade hjälpa...nu är de mer nere på botten å full fart på alla firrar..se om det håller i sig

• Vinter81

älska livet
    Vi hoppas att det räcker själv ska jag nu gå och byta lite vatten i mina kar.
    Här är det sol och varmt idag första dagen på länge skönt.

Svar på tråden Akvariefiskar